Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har endelig bestemte meg for å skrive en bok, men jeg vet ikke hvoran jeg skal gå frem. Jeg såvidt begynt med skrivingen. Jeg vet ikke om dette kan kalles selvbiografi, men det er en historie om en periode i livet mitt.

Når kan jeg vise til et forlag? Skal jeg skrive ferdig hele boka og så vise den til forlaget? Eller kan jeg vise den når jeg har skrevet for eksempel 20-30 sider for å få tilbakemedling. Jeg er jo klar over at det er min historie og forlaget ikke vet hva som skjer neste, men de kan jo gi tilbakemelding på hvordan jeg skriver eller hva?

Takker!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har egentlig ikke peiling på dette, men vil bare si lykke til =D :blomst:

Dette hørtes veldig spennende ut!

Skrevet

Mamma skrev en bok en gang og da leverte hun noen sider først, og de sa om de ville lage bok eller ikke

Skrevet

Jeg har egentlig ikke peiling på dette, men vil bare si lykke til =D :blomst:

Dette hørtes veldig spennende ut!

Takk :)

Skrevet

Mamma skrev en bok en gang og da leverte hun noen sider først, og de sa om de ville lage bok eller ikke

Ok :)

Jeg lurer på om det er vanlig å sende manus til flere forlag, eller må jeg bare sende til et av gangen for å se om noen vil gi ut?

Skrevet

Interesant det du skrev her ts,

jeg har selv planlagt å gi en bok til sønnen min når han blir konfirmant. Den skal skildre livet hans frem til konfirmasjonen.

Slik kan det fungere godt som en "minnebok" fra de første årene i hans liv. Tipper den skal bli fin med bilder o.s.v.

Denne skal ikke utgis i noen særlig målestokk, så jeg går bare til et mindre forlag som skal hjelpe til med redigering o.s.v. før det skal i trykken.

Ellers så jeg at nettopp din drøm er beskrevet som emne tidligere

her på KG :

http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=393847

Lykke til med arbeidet :)

Skrevet

Interesant det du skrev her ts,

jeg har selv planlagt å gi en bok til sønnen min når han blir konfirmant. Den skal skildre livet hans frem til konfirmasjonen.

Slik kan det fungere godt som en "minnebok" fra de første årene i hans liv. Tipper den skal bli fin med bilder o.s.v.

Denne skal ikke utgis i noen særlig målestokk, så jeg går bare til et mindre forlag som skal hjelpe til med redigering o.s.v. før det skal i trykken.

Ellers så jeg at nettopp din drøm er beskrevet som emne tidligere

her på KG :

http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=393847

Lykke til med arbeidet :)

Å, tusen takk!

Det hørtes også spennende ut at du skriver en bok til sønnen din. Jeg tror jeg vil engang skrive en bok til mine barn ;)

Takker igjen for linken!

Skrevet

Lykke til hvertfall :)

Vet ikke så mye om utgivelse av bøker, bortsett fra at det kan være vanskelig i noen sammenhenger.

Skrevet

En del skriveforum har mye om dette :)

Les på hvert enkelt forlags hjemmesider før du kontakter dem,så vet du mer hva de søker :)

Skrevet

Jeg vil anbeale deg å skrive ferdig boka før du sender den inn til et forlag. Ikke noe forlag vil anta en ukjent forfatter etter 20 - 30 sider. Det kan være lurt å få tilbakemeldinger av skrivevenner eller på skriveforum underveis.

Lykke til med skrivingen! :)

Skrevet

Dette kan jeg en god del om.

Først om vanskelighetsgraden: 90% av alle manus forkastes etter litt kjapp lesing hos forlaget. De beste 10% sendes konsulenter som vurderer manuset nøyere og anbefaler utgivelse eller ikke. Av disse 10% er det 10% som ender i bok etter mye bearbeidelse av forlag og forfatter. Mao: Ca 1% av innsendte manus blir bok, men det er mye jobb fram dit.

Det lønner seg altså å være realistisk og ikke ha for høye forhåpninger.

Og det er riktig som Tootiki sier, det er omtrent ingen ukjente forfatteres manus som antas på grunnlag av 20-30 sider. Er man ukjent må man ha et ferdig produkt å vise fram, og det må du ha jobbet skikkelig med. Det er mange som tror de kan sende inn og si at de skal skrive det bedre hvis det blir antatt, men slik funker ikke verden. Gjør ditt aller beste, hvis ikke har du absolutt ikke sjangs.

I praksis har prosjekter du beskriver ekstremt liten sjangs for å bli antatt, rett og slett fordi bøker om ukjente personers liv er veldig vanskelig å få solgt. Hvorfor skal herr Nilsen i gata gå i bokhandelen og betale 300 kroner for å lese om en periode i ditt liv? Jeg sier ikke at det er umulig, men at du må være flink til å få fram hvorfor dette er interessant lesestoff for herr Nilsen ;) Dette er det for få som tenker over fordi de skriver terapeutisk, dvs skriver for sin egen del, gjerne for å bearbeide vanskelige opplevelser. En nyttig øvelse for den som skriver, men sjelden spennende for andre.

Du kan godt sende til flere forlag, men da er det redelig å skrive det i et følgebrev til manus (hvor du også presenterer deg selv og prosjektet).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...