AnonymBruker Skrevet 7. februar 2011 #1 Skrevet 7. februar 2011 Hei! Jeg lurer på noe ang. boligkjøpt. Hvor lang tid er det vanlig at det går før man flytter inn i den nye boligen? Lurer også på om noen vet hvor lang tid det er vanlig at det går boliglånet begynner å løpe, altså at man må begynne å betale. Tenker at det er jo litt dumt hvis boliglånet begynner å løpe før man har flyttet inn! Har ikke så mye kjennskap til dette med boligkjøp, så hadde blitt veldig takknemlig dersom noen kunne hjulpet meg!
kontorstol Skrevet 7. februar 2011 #2 Skrevet 7. februar 2011 (endret) Hva som er vanlig vet jeg dessverre ikke men kjøpesummen blir ikke overført fra deg til kjøper/megler før overtagelsesdatoen og først da begynner vel lånet å løpe... rettet dårlig formulering Endret 7. februar 2011 av kontorstol
Zzyzx Skrevet 7. februar 2011 #3 Skrevet 7. februar 2011 Normalt sett settes det en overtagelsesdato som kjøper og selger er enige om. Fra den datoen er boligen din, dersom alt det finansielle er i orden. Og med det kommer vi inn på lånet. Du kan jo få innvilget lån uten å bruke det, og dermed ikke betale, men ved kjøp forlanges det stort sett 10% av kjøpssum ved kontraktsinngåelse, resten av kjøpesummen ved overtagelse. Lånet løper idet du tar det i bruk, helt uavhengig av om du faktisk står med nøkkelen til boligen i hånda eller ikke.
kontorstol Skrevet 7. februar 2011 #4 Skrevet 7. februar 2011 (endret) roter med redigering... Endret 7. februar 2011 av kontorstol
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2011 #5 Skrevet 8. februar 2011 Tror ikke det er noe standard (les: vanlig) for når man flytter inn. Det avhenger jo av så mangt: - Om boligen først må pusses opp, eller om den er klar til å flytte rett inn. - Om du selv må selge forrige bolig først. - Hvilke tidsrom du har melloom ny og gammel bolig. - Hvor langt du flytter. - Når man har overtagelse. - Mer? Hos meg så forfalt første avdrag litt over en måned etter innflytting. Uten at jeg spurte så utsatte banken det første avdraget, sikkert fordi de vet at folk flest har litt ekstra utgifter å dekke i forbindelse med flytting.
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2011 #6 Skrevet 8. februar 2011 Du blir belastet for lån den dagen pengene blir overført. Vanligvis ved overtakelse. Da begynner du å betale samme måned eller måneden etterpå. Før den tid så er det vanlig at man betaler f.eks. 10% av kjøpesummen ved kontraktsinngåelse. Dette må også betjenes. Fra kjøp til innflytning varierer. Alt fra med en gang til f.eks. 6 mnd fram i tid.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå