Gå til innhold

Familieferie langt unna!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har endelig bestemt oss for å ta en ordentlig familieferie i oktober! :hoppendeglad:

Hadde egentlig bestemt oss for Hawaii, men jeg begynner å tvile. For det første er det jo en helt avsindig lang reisevei! Vi kommer til å ta et par dagers stopp i San Fransisco, men det er uansett slitsomt for to små barn.

Så hvor er det ellers fint å dra på den tiden? Noen som har erfaring med "eksotiske" ferier med småbarn (1 og 3 år)? Vi vil ha varmt vær, fine strender, god mat og aktiviteter for de små.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vil anbefale Hawaii på det aller varmeste, men vil nok si at en reise dit med to små vil begrense muligheten til å oppleve det øyene har å by på betraktelig.

Skrevet

Joda, men sånn er det jo uansett hvor man drar.

Skrevet

Jo, selvfølgelig, men jeg synes nå det er litt forskjell på å gå glipp av for eksempel storbyshoppingen i Stockholm som man kan svippe innom for 299,- på et senere tidspunkt, enn en (muligens) once-in-a-lifetime hawaiitur og alle de opplevelser som det kan være vanskelig å inkludere småbarn i.

Jeg tenker at varmt vær, fine strender, barneaktiviteter og slikt kan du finne i syden for en billig penge - men hvis du bruker så pass mye penger og tid på å dra helt til hawaii, så er det synd å gå glipp av for eksempel dykking, vulkaner, fjellturer, stjerneobservatorium, surfing, øyhopping, fridykking med hval, delfin, hai - you name it, kavakvelder med lokal musikk etc etc.

MEN selvfølgelig, har du en aktiv friluftsfamilie, så kanskje dere klarer å gjennomføre alt dere har lyst til uansett :jepp: Og kanskje er du ikke interessert i den type aktiviteter heller. Da er det jo greit.

Hvis dere ender opp med å dra til Hawaii, drar dere sannsynligvis til Oahu, Maui eller "Big Island". Jeg vil anbefale dere å leie bil, slik at dere kan legge opp dagene selv. Oahu er den eneste øya som har noe som ligner kollektivtransport og The Bus kommer og går litt når den vil selv :) Skal dere bli noen uker kan det lønne seg å leie leilighet.

Ellers er det jo et haav av herlige ting som får dagene til å gå på Hawaii :daane:

Skrevet

Når du sier det på den måten, så kan jeg se poenget ditt... På den annen side er det veldig mange år til vi kan dra på en så lang ferie alene (uten barn).

Har tenkt litt på Florida, men jeg vet ikke om jeg får med meg kjæresten på det. Han vil egentlig ikke til USA, men sa ja til Hawaii fordi det er såpass lite "amerkansk."

Thailand er også en veldig god kanditat. Jeg vet at man sikkert går glipp av en hel del der og, men jeg vil IKKE (aldri, aldri, aldri) til Kanariøyene!! Kan ikke understreke det nok, altså.

Skrevet

Ja, det er sant.. de neste 15-20 årene blir nok tilrettelagt familieferie uansett. Jeg har ikke barn, så jeg kan nok ikke tipse om så mange familieaktiviteter, og rammen er selvfølgelig også avhengig av hva slags type budsjett dere reiser på, men:

Hvis dere reiser til Hawaii (Oahu), med stopp i San Fran:

I San Francisco er det mye spennende å se og oppleve i byen. Dere kan ta en klassisk trolley, reise med båt til Alcatraz, tusle rundt i hippiedistriktet Haight-Ashbury som har mye gøy historie, og se på sjøløver i bay aera (de har muligens flyktet siden sist jeg var der). Det er et spennende museum, Exploratorium, i byen - men det er muligens mer passende for eldre barn. Det finnes også fornøyelsesparker i området, og dersom dere leier bil er det veldig fint å kjøre på piknik/dagstur i vindistriktet hvor dere kan besøke borger, "slott" og herregårder i alle mulige slags stiler.

På Oahu kan dere for eksempel bo på hotell i Waikiki, turistområdet, eller leie leilighet/hus litt utenfor sentrum. Med leiebil kommer dere rundt overalt på øya. I Waikiki finnes typiske butikker, restauranter og strender basert på turister. I utkanten kan man finne mange herlige lokale kafeer og restauranter.

Her er det mulig å dra på et lite "cruise" med katamaran, dykke (har du dykkersertifikat kan du dykke inn i gamle vrak og oppleve både hval, hai, rokker, etc etc), surfekurs (for barn og voksne), dere kan gå tur opp på DiamondHead som gir god utsikt over byen.

Kjører dere til North Shore vil dere finne større bølger, her arrangeres f eks VM i surfing. Det er mulig å dykke i bur med hai, det finnes huler og øde strender hvor dere kan ha familiepiknik og late dere heeele dagen uten å være neddynget i turister. Ofte er det mulig å se kjempeskilpadder på strendene. Man kan leie sykkel og sykle langs hele kysten om man vil. Her er det også mulig å besøke Dole-plantasjen med haugevis av ananas og en kjempelabyrint eller Polynesian Culture Center.

Ja, dette ble jo litt langt. Du må bare sende en beskjed om det er noe spesifikt du vil høre om eller lurer på angående Oahu eller de andre øyene. Her er noen linker i alle fall:

http://www.polynesia.com/

http://www.dole-plantation.com/

http://www.hhsurf.com/hh/

http://www.oahudiving.com/

http://www.hawaiiweb.com/html/diamond_head.html

Skrevet

Jeg tenker også på tur til hawai og har funnet dette hotellanlegget som jeg tror vil være flott til barnefamilier også.

http://www.hiltonhawaiianvillage.com/

Ja, regnbuehotellet er flott og midt i plommen. Fin utsikt til fyrverkeri og fakkeltenning.

Skrevet

Hvor mange uker har du til disp? Hvis dere bare har to uker, ville jeg ikke dratt til Hawaii. Tidsforskjellen er for stor, man bruker tid til omstilling og for ungene er det en påkjenning med så lange flyturer i løpet av to uker.

Thailand er ikke noe dårlig tips, selv har vi tatt med ungene til Bali opptil flere ganger, med stort hell.

Skrevet

Takk for mange fine tips om Hawaii!

Vi har nok bestemt oss for å utsette det i noen år. Jeg ble ganske nysgjerrig på Balli, jeg. Kan du fortelle litt om det? Alder på barna, hotell, aktiviteter osv.

Skrevet

Ja, det er sant.. de neste 15-20 årene blir nok tilrettelagt familieferie uansett. Jeg har ikke barn, så jeg kan nok ikke tipse om så mange familieaktiviteter, og rammen er selvfølgelig også avhengig av hva slags type budsjett dere reiser på, men

15-20 år var vel å ta i litt. Fra barna er 12-13 år kan de jo være med på det aller mest!

Skrevet

Ja, det er klart, men det blir fortsatt en familiefeire :goodbye:

Orlando-turen familien min reiste på da jeg var 13, var i aller høyeste grad preget av at jeg var med, og var veldig anderledes enn turen i fjor - for eksempel.

Men det finnes selvfølgelig flust av muligheter for store og små på den rette ferien.

Skrevet

Vi kommer jo til å ta en og annen "kjærlighetstur" i årene fremover, men da vil det nok bare være snakk om langweekend :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...