Gå til innhold

Mindre pene navn

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Da skal jeg vere dønn ærlig å si at jeg faktisk ikke vet ha som er riktig.... :sjenert:

Jeg er ikke dum, langt i fra, men enkelte formler og regler fra barneskolen har aldri festet seg hos meg, og da sliter jeg.

(Derfor ville jeg heller aldri ha valgt et navn der man trenger dem)

Og så er det jo dette med å finne igjen de riktige tegnene på en datamaskin også da..... :sjenert:

Jeg sier ikke at du er dum, langt i fra. Men jeg regner med at et normalt menneske som var usikker på bruken av disse aksentene hadde sjekket litt opp i dette før de navnga barnet sitt. Håper jeg ihvertfall. :fnise: Og som du sier, du holder deg unna fordi du er usikker selv. Det burde foreldrene til Linnèa gjort også. :ler:

Jeg håper av hele mitt hjerte at mange av disse feilene er kommet fordi man har tastet feil på tastaturet og ikke fordi barnet faktisk heter det. :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

men når navnet ditt rimer på ufine og ekle ord så ligger man stort sett tynt an i barneskolen dessverre :sukk:

I know, jeg heter Lise Fise...

:bond: Øynene mine BLØR av alle aksentene som er feil vei. Romèo? Linnèa? :rasende:

:fnise: Jeg har heller ikke dreisen på aksenter, og må alltid sjekke det ut i ordbok hvis jeg skal bruke aksenterte ord - men jeg hadde nok aldri i livet valgt et navn med aksent til mine barn. Det ER direkte flaut å gi barna navn med uttalefeil/stavefeil/aksentfeil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant en artikkel om uvanlige navn:

Guttenavn:

Angell

Hampus

Timon

Sverke

Saxe

Crispin

Brand

Ånond

Mico

Rufus

Jentenavn:

Olympia

Iselilja

Isola

Minde

Eine

Apple

Love

Rosine

Kiri

Engel

Andre sjeldne navn: Eugeina, Abelone, Vildemo, Fjone, Tengel, Natan, Varg, Skjalg.

De navnene var jo morsomme. Olympia blir idrettsutlver og vinner OL. Rosine blir baker. Saxe spiller saxofon og Engel blir prest. :) Skal Love uttales låve eller lovv som på engelsk? Love uttalt låve må jo bli politiker.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De navnene var jo morsomme. Olympia blir idrettsutlver og vinner OL. Rosine blir baker. Saxe spiller saxofon og Engel blir prest. :) Skal Love uttales låve eller lovv som på engelsk? Love uttalt låve må jo bli politiker.

Eller bonde? :fnise:

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant en artikkel om uvanlige navn:

Jentenavn:

Olympia

Iselilja

Isola

Minde

Eine

Apple

Love

Rosine

Kiri

Engel

Engel har faktisk vært et vanlig guttenavn i min familie i mange generasjoner. Men det uttales med trykk på første stavelse (i motsetning til hvordan jeg sier ordet når jeg snakker om en engel).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Engel har faktisk vært et vanlig guttenavn i min familie i mange generasjoner. Men det uttales med trykk på første stavelse (i motsetning til hvordan jeg sier ordet når jeg snakker om en engel).

Jeg antar at du uttaler navnet Engel med tonem (tonelag) 1. Substantivet engel uttales med tonem 2. Begge ordene har trykk på første stavelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er ikke så glad i Vibeke på den nordnorkse måten, med trykket på beke...

Jeg er så enig!

I dag hørte jeg om "Elea". Må si jeg ikke likte det navnet, høres ut som noen som bare har slengt på en e på Leah... Greit nok at det er en kortform for Ellinor, men navnet høres uferdig ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, Hampus er jo Hampus fra "Den hvite stenen", som er en svensk serie vi så om og om igjen da jeg var barn :)

Å ja! :klaske:

Er så gammel at jeg selv husker den serien, men ikke at gutten het Hampus.

Navnet er stygt uansett, og som nevnt får det meg uansett til å tenke på hambuse.

Kanskje navnet Hampus er mer kjent i Sverige? Filmen og boka den bygger på er jo svensk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg antar at du uttaler navnet Engel med tonem (tonelag) 1. Substantivet engel uttales med tonem 2. Begge ordene har trykk på første stavelse.

Det blir sikkert sånn, ja. Jeg kan ikke så mye om dette med tonemer. Jeg hadde vel en tanke om at ordet engel har likt trykk på begge stavelser, i motsetning til hvordan jeg sier navnet Engel, men de formelle omtalene av trykk er jeg ikke akkurat noen racer på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk over hva navnet til barnet rimer på sier bare jeg! :filer:

f.eks

Gitte - *****

Britt - ******

Hadde ikke hatt noe imot og hete janne og bli kallet panne, knut - stut, mette-flette, anita - pita, jan - banan, kjell - potetskrell.....men når navnet ditt rimer på ufine og ekle ord så ligger man stort sett tynt an i barneskolen dessverre :sukk:

Nåja det går helt fint :fnise: Man lærer seg å parrere folk med dårlig humor ganske tidlig i livet.

Hilsen en som er stolt av navnet sitt nå, selv om jeg hatet det som liten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg liker ikke Gina. Det er for amerikansk (?) og det er et navn unger absolutt kan vitse grovt om: "hva, Gina?".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mira Isalida

Izellah (Ja, vet om en liten jente som heter det :rolleyes: Trenger vel ikke navne at mor en ung og norsk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lykkeliky

Hadde jeg fått en gutt skulle jeg kalle han Frode, ene og alene fordi jeg da kunne kallt han for

FRODE-KLODEHODE

:fnise: :fnise: :fnise:

Endret av Lykkeliky
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Belle Gunnes

Hadde jeg fått en gutt skulle jeg kalle han Frode, ene og alene fordi jeg da kunne kallt han for

FRODE-KLODEHODE

:fnise: :fnise: :fnise:

Næh Frode er jo: Frode Kommode med fett i Hodet :fnise:

Og Arne er: Arne Barne Buuuse

Lurer på hva det hadde blitt av en med navnet Frode Arne jeg :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jentenavn:

-Hildur

-Dagrun

-Heidi

-Hedvig

-Hilde

-Hege

-Veslemøy

-Arnhild

-Bjørg

-Dagny

-Kristel

-Chanel

-Laila

-Hanne

-Rita

-Britt

-Berit

-Kjersti

-Isabelle

-Sol

-Vår

-Olaug

-Merete

-Margrete

-Margareth

-Odrunn

-Silje

-Ruth

-Marthe

-Ingvild

-Vibeke

Guttenavn:

-Ola

-Ronny

-Lars

-Roger

-Harald

-Helge

-Raymond

-Ingar

Ble en del navn til slutt, men alle disse navnene ovenfor skriker KJEDELIG!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BabyBlue

Jeg liker ikke Gina. Det er for amerikansk (?) og det er et navn unger absolutt kan vitse grovt om: "hva, Gina?".

Husker fra en film at noen spøkte med det navnet (40 year old virgin?) Yeah, I hope we don't run into vagina!" eller noe i den duren. Huff...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...