AnonymBruker Skrevet 12. februar 2011 #461 Del Skrevet 12. februar 2011 Synnve. Det ser ut som en skrivefeil. Det gjør Alexsander også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2011 #462 Del Skrevet 13. februar 2011 Jeg gikk lenge og drømte om å kalle en evt. fremtidig sønn for Adrian, fordi det var et vakkert navn. Men etter å ha møtt en skikkelig ubehagelig fyr med det navnet, har jeg mistet helt sansen for navnet... Jeg får litt frysning av jålete unorske navn som Jessica, Vanessa, Chanelle osv. Spesielt hvis etternavnet er sånne vanlige navn ala Nilsen, Hansen o.l. Det høres jo ut som en dårlig såpeopera. Bibelnavn er kjedelige og utbrukte. Noen navn forbinder jeg med pensjonister og de burde nesten ha blitt tatt i bruk først ved avgått pensjon, som Olga, Petra, Hilda, Laura, Harry, Oddvar o.l. På samme måte finnes det navn jeg forbinder med babyer/småbarn framfor voksne/eldre mennesker, som f.eks. Tilde, Bastian, Tine og Mina. Jeg kjenner forresten ei som heter Chattarina til mellomnavn, og skjønner ikke helt hvorfor foreldrene hennes syntes den skrivemåten var så vakker. "Kjattarina/Sjattarina" liksom. Men de uttalte det Katarina. Det neste er vel at nordmenn skal begynne å gi barna sine festlige ghettonavn som Shaneequa, Latreesha, Keesha, Shondra o.l. Mitt fornavn har faktisk blitt nevnt her i tråden som mindre pent, men jeg er ikke overbegeistret for det selv uansett, så det bryr meg ikke så mye. Jeg har også et gørrkjedelig etternavn type Hansen/Nilsen/Larsen og valgte derfor å ta et mellomnavn i tillegg. Da gikk jeg fra å dele navn med flere tusen i Norge til å være en av maks tre stykker med samme navn 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Buljo Skrevet 13. februar 2011 #463 Del Skrevet 13. februar 2011 (endret) Nathaniel er et av favorittnavnene mine, sammen med Ethan. Men det klinger penere på engelsk Si Ethan på norsk da.. Etan.. Rasmus er fælt, ja. Rass-mus... Grøss. Jeg kjenner en som heter det, han skjønte ingenting når jeg spurte han om han var oppkalt etter høla til mora (ja, jeg var omtrent 12, men han er seks år eldre). Han svarte: "nei, jeg er oppkalt etter oldefaren min." Så også at noen hadde nevnt Kevin. Jeg synes dette er fint om man sier det på norsk, altså "Keevin" om dere skjønner, istedenfor "Kævvinn". Endret 13. februar 2011 av FrideFisk Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FantasDick Skrevet 13. februar 2011 #464 Del Skrevet 13. februar 2011 Jeg har ingen stygge navn å tilføye, men et festlig etternavn! I går fant jeg papirene på en kunde som het Coward, da lo jeg godt for meg selv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Buljo Skrevet 13. februar 2011 #465 Del Skrevet 13. februar 2011 (endret) Hvis barn er veldig misførnøyde med navnene kan man alltids bytte når de blir eldre Ser også mange sier "en voksen mann kan da ikke hete Theodor", for eksempel, men når de som vokser opp nå blir voksne så er jo det mange voksne som har slike navn! Blir det samme som folk som ikke skal ha tatovering fordi de skal bli gamle.. "Alle" gamle har tatoveringer om noen år; tidene forandrer seg - heldigvis! Tror Rigmor må være det styggeste navnet jeg vet om. Hvem i all verden kaller et lite barn for MOR? Svigermor heter det! Hver gang jeg skal si svigermor holder jeg på å si "Svigerigmor" Til navn jeg ikke liker: - Maud! Det er virkelig det minst pene navnet jeg vet om. Her sier man i tillegg "Måd" til tobakksrusk. - Brynhild Jeg kunne aldri ha kalt ungen min noe som jeg kjenner noen som heter. Mine barn må ha spesielle navn, sånn er det bare - hat det den som vil Endret 14. februar 2011 av FrideFisk Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Buljo Skrevet 13. februar 2011 #466 Del Skrevet 13. februar 2011 (endret) Synes det er artig at både mitt navn, sambo sitt navn, og sønnen vår sitt navn har blitt nevnt her Regner med de fleste av søsknene mine har blitt nevnt også NÅ skal jeg slutte å snike her, ble mye fra meg på en gang. Takk for meg! Endret 14. februar 2011 av FrideFisk Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2011 #467 Del Skrevet 13. februar 2011 Grusomme Guttenavn alle kombinasjoner der det slenges på Andre på slutten..... Alle andre uhyggelig harry kombinasjoner eks Ole ronny, Jan Ivar, John Magne osv osv.... Av de mer populære for unger i dag: Tobias Sebastian Mathias Trym Oliver Leander er grusomt ellers observerer jeg at 5 av mine venner som nylig har fått unger endte opp med samme navnet :Henrik. Så det blir vel et nytt motenavn etterhvert uten at jeg syns det er spesielt stygt Thale Celine -Celina Cicilie Madelen har jeg alltid syns var spesielt klissete.... Jasmin ellers sier jeg takk for norske navnelover. Jeg bor på den andre siden av Atlanteren og har for tiden ”kjennskap” til en person som heter ” L -@ ” uttalt Le Dash a .......jeg sier ikke mer..... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
madison rose Skrevet 13. februar 2011 #468 Del Skrevet 13. februar 2011 Jeg bor på den andre siden av Atlanteren og har for tiden ”kjennskap” til en person som heter ” L -@ ” uttalt Le Dash a .......jeg sier ikke mer..... er du sikker på det? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2011 #469 Del Skrevet 13. februar 2011 er du sikker på det? Jeg tuller ikke med dere....;-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Knøttet Skrevet 13. februar 2011 #470 Del Skrevet 13. februar 2011 Grusomme Guttenavn alle kombinasjoner der det slenges på Andre på slutten..... Alle andre uhyggelig harry kombinasjoner eks Ole ronny, Jan Ivar, John Magne osv osv.... Av de mer populære for unger i dag: Tobias Sebastian Mathias Trym Oliver Leander er grusomt ellers observerer jeg at 5 av mine venner som nylig har fått unger endte opp med samme navnet :Henrik. Så det blir vel et nytt motenavn etterhvert uten at jeg syns det er spesielt stygt Thale Celine -Celina Cicilie Madelen har jeg alltid syns var spesielt klissete.... Jasmin ellers sier jeg takk for norske navnelover. Jeg bor på den andre siden av Atlanteren og har for tiden ”kjennskap” til en person som heter ” L -@ ” uttalt Le Dash a .......jeg sier ikke mer..... Kan ikke fordra navn som skal skrive med andre bokstaver enn opprinnelig. Cesilie, Cicilie og lignende... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2011 #471 Del Skrevet 13. februar 2011 Kan ikke fordra navn som skal skrive med andre bokstaver enn opprinnelig. Cesilie, Cicilie og lignende... Hvor langt tilbake må det gå for å være "opprinnelig"? På midten at 1800-tallet var det 200 Cicilie her i landet. De var vel snobbete og jaskete på den tiden også antagelig Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2011 #472 Del Skrevet 13. februar 2011 Så også at noen hadde nevnt Kevin. Jeg synes dette er fint om man sier det på norsk, altså "Keevin" om dere skjønner, istedenfor "Kævvinn". Kevin uttales da ikke med Æ på engelsk. Jeg ville uttalt det nøyaktig likt på en norsk gutt som på en amerikaner. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2011 #473 Del Skrevet 13. februar 2011 Jasmin Jeg kjenner ei som heter Jasmin Riis. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kosemose Skrevet 13. februar 2011 #474 Del Skrevet 13. februar 2011 Jeg kjenner ei som heter Jasmin Riis. Du tuller?! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Caramba Skrevet 13. februar 2011 #475 Del Skrevet 13. februar 2011 Carolin var då eit jentenamn sist eg sjekka? Ein form/alternativ skrivemåte av Caroline... Carolin er også etternavn, kjenner noen.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
DDuck Skrevet 13. februar 2011 #476 Del Skrevet 13. februar 2011 Jeg har kun sett gubben sitt navn en gang i denne tråden Foreløpig er både jeg og jentungen spart Her er navn jeg ikke ville brukt på mine unger: Nathaniel Maximillian Milo Matheo Amadeus Johannes Sebastian/Bastian Arn Njål Storm Birk Rask Martinius Gabriel Leander Olivia Saga Eveline Nathalie Rebekka/Rebecca Nickoline Frøya Isolde Celine/Celina Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ViljaH Skrevet 13. februar 2011 #477 Del Skrevet 13. februar 2011 (endret) Jeg synes Henrik er veldig fint, og vurderte det sterkt til min sønn. Valgte det bort delvis pga krasj med etternavn, delvis fordi de fleste i min dialekt radbrekker navnet.. Hænrik er ikke like fint som Henrik. Det har ikke kommet så mye frem i denne tråden at man må ta hensyn til dialekter når man velger navn. Enten må folk bevisst velge uttale, ellers så må man ligge unna navnet. KaTTrine er ikke like fint som KatrIne Det er forøvrig en høyesterettdommer som heter Coward. Endret 13. februar 2011 av ViljaH Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosenrød Skrevet 13. februar 2011 #478 Del Skrevet 13. februar 2011 Hørte et ganske lite pent navn her en dag: Kollbjørg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Knøttet Skrevet 13. februar 2011 #479 Del Skrevet 13. februar 2011 Ikke at Geir er et alternativ her i gården uansett, men hvis man drar til Trøndelag uttaler de det veldig lite pent, synes jeg: "Gææir", med lang "æ" og utpreget "i". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2011 #480 Del Skrevet 13. februar 2011 Jeg trur ikke navnene i seg selv alltid er stygge, kun pga navnet i seg selv, men alle kjenner noen med navn som man missliker pga oppførsel o.l. Derfor kan Lise, Maria, Morten, Tom osv.. være stygge navn for noen, men fine navn for andre. Jeg feks liker ikke navnet Aleksander, ikke fordi selve navnet er stygt/mindre pent, men fordi jeg kjenner for mange som jeg ikke synes så mye om, men det navnet! Men.. så er det andre navn jeg aldri ville ha brukt på mine barn, fordi jeg aldri ville ha oppkalt noen etter en tegneseriefigur, årstider og mnd , vesker, parfyme, godter eller guder fra 1800-tallet.. som feks: Brynhild, Elias, Pelle, Trym, Odin, Frøya, Chanelle, Vår, Juni, Augusta osv.. Jeg tenker litt på at et barn skal ha navnet hele livet, og jeg er enig at det finnes mange kjempe pene og nusselige navn man kan gi en baby som ikke er like nusselig på en 60 åring, og omvendt. Det virker nesten som at i dag gir man barna sine de mest uvanlige navnete som finnes, fordi man ikke ønsker normale navn lengre, derfor ender mange barn opp med å hete både det ene og det andre, gjerne dobblenavn som er pene hver for seg, men som absolutt ikke passer samme ilag. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå