Perelandra Skrevet 15. februar 2011 #601 Del Skrevet 15. februar 2011 Korleis kan ungen bli kalt Kjellfrid om det er ein gut? Kjellfrid er eit jentenavn Også for meg er Kjellfrid er jentenavn, men jeg vet om en mann som heter Kjellfred. Jeg synes det var rart første gang jeg hørte det fordi det blir veldig likt jentenavnet Kjellfrid. Siden Fred er et guttenavn, kan jeg likevel forstå at det kan gå an. Kan nok stemme. Eg trudde det gjekk i ball for meg då folk sa at Audun va eit jentenavn, for det er det son min skal heite, men det er visst brukt på jenter og. Merkelege greier... Jeg har bare hørt om menn/gutter som heter Audun, men vet at det også kan brukes på jenter. Egentlig er det litt rart at det er en guttenavn siden endingen -un eller -unn finnes hos flere jentenavn, for eksempel Jorun eller Ingunn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Papilio Skrevet 15. februar 2011 #602 Del Skrevet 15. februar 2011 morsom tråd Utrolig at ikke foreldre tenker over betydningen og assosiasjonene navnet kan gi. Som for eksempel Loke og Brage, fine navn altså men de er jo begge knyttet til Ragnarokk, undergangen i Norrøn mytologi. Selv liker jeg heller ikke disse nymotens navnene, de er alt for sukkersøte og feminine, både når det gjelder guttenavn og jentenavn. For eksempel Lukas og Emma som lå på navnetoppen i fjor. Selv liker jeg disse jentenavnene som jeg assosierer med styrke: Agnes Astrid Sonja Jorunn Hva synes dere om disse? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kråkesaks Skrevet 15. februar 2011 #603 Del Skrevet 15. februar 2011 Også for meg er Kjellfrid er jentenavn, men jeg vet om en mann som heter Kjellfred. Jeg synes det var rart første gang jeg hørte det fordi det blir veldig likt jentenavnet Kjellfrid. Siden Fred er et guttenavn, kan jeg likevel forstå at det kan gå an. Jeg har bare hørt om menn/gutter som heter Audun, men vet at det også kan brukes på jenter. Egentlig er det litt rart at det er en guttenavn siden endingen -un eller -unn finnes hos flere jentenavn, for eksempel Jorun eller Ingunn. Jeg vet om en mann som heter Jørund. Det høres ut som et jentenavn. Kanskje foreldrene ville ha en jente som skulle hete Jorunn? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2011 #604 Del Skrevet 15. februar 2011 Agnes Astrid Sonja Jorunn Agnes og Sonja elsker jeg, de andre er helt greie. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Marikke Skrevet 15. februar 2011 #605 Del Skrevet 15. februar 2011 De norrøne navnene er det mange av, ja. Jeg kjenner Trym, Odin, Frøya, Balder og Loke. Selv synes jeg ikke Loke er noe fint. Ikke bare var den norrøne Loke litt utrivelig, men da jeg vokste opp var "lokehue" et populært skjellsord. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2011 #606 Del Skrevet 15. februar 2011 Eivor og Svein... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2011 #607 Del Skrevet 15. februar 2011 Clotilde Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Knøttet Skrevet 15. februar 2011 #608 Del Skrevet 15. februar 2011 Clotilde Seriøst?! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest imli Skrevet 15. februar 2011 #609 Del Skrevet 15. februar 2011 morsom tråd Utrolig at ikke foreldre tenker over betydningen og assosiasjonene navnet kan gi. Som for eksempel Loke og Brage, fine navn altså men de er jo begge knyttet til Ragnarokk, undergangen i Norrøn mytologi. Selv liker jeg heller ikke disse nymotens navnene, de er alt for sukkersøte og feminine, både når det gjelder guttenavn og jentenavn. For eksempel Lukas og Emma som lå på navnetoppen i fjor. Selv liker jeg disse jentenavnene som jeg assosierer med styrke: Agnes Astrid Sonja Jorunn Hva synes dere om disse? Loke tykkjer eg er heilt forferdeleg - skjønner ikkje at folk kan kalle ungen sin det! Ikkje fordi namnet i seg sjølv er stygt, namnet er fint nok det, men det gir ingen positive assosiasjonar hos meg i alle fall, og det er eg nok ikkje åleine om. Alle jentanamna du nevner er pene, spesielt Astrid og Jorunn etter mi meining Jeg vet om en mann som heter Jørund. Det høres ut som et jentenavn. Kanskje foreldrene ville ha en jente som skulle hete Jorunn? Eg trur Jørund er tokjønnsnamn, men eg har berre møtt gutar/menn som heiter det. Trur det er vanlegast som gutenamn. For meg ville det vore rart med ei jente som heitte det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Perelandra Skrevet 15. februar 2011 #610 Del Skrevet 15. februar 2011 Jeg vet om en mann som heter Jørund. Det høres ut som et jentenavn. Kanskje foreldrene ville ha en jente som skulle hete Jorunn? Det er en god del menn som heter Jørund, har selv kjent en tidligere. Fikk fram dette ved å søke hos SSB: Det er 518 menn som har Jørund som første fornavn. Det er 399 menn som har Jørund som eneste fornavn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Despicable Me Skrevet 15. februar 2011 #611 Del Skrevet 15. februar 2011 Aldri i dette liv ville jeg ha valgt noen av disse navnene på mine framtidige barn.. Gutt: Vigleif Ditlef Botholf Torjus Friggbjørn Gudleif Herleif Jente: Fredrikke Nikoline Harriet Athea Madeleine Iris Olga Indiane Ylva Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Auri Skrevet 15. februar 2011 #612 Del Skrevet 15. februar 2011 Kjenner to gutter/menn som heter Jørund, jeg. Clotilde: http://www.klikk.no/mat/spise/article648565.ece Men hun er fransk såvidt jeg vet da. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Knøttet Skrevet 16. februar 2011 #613 Del Skrevet 16. februar 2011 Aldri i dette liv ville jeg ha valgt noen av disse navnene på mine framtidige barn.. Gutt: Vigleif Ditlef Botholf Torjus Friggbjørn Gudleif Herleif Jente: Fredrikke Nikoline Harriet Athea Madeleine Iris Olga Indiane Ylva Wow, for ei liste! Hvor har du gravd frem de navnene?! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Despicable Me Skrevet 16. februar 2011 #614 Del Skrevet 16. februar 2011 Wow, for ei liste! Hvor har du gravd frem de navnene?! Fant noen av navnene i en anna tråd om "mindre pene navn", de andre er navn jeg vet persoen heter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Almera Skrevet 16. februar 2011 #615 Del Skrevet 16. februar 2011 Heidrun - fælt navn, i tilegg til grusomme assosiasjoner. Tage Bernt Ronny Jørun - i dette tilfelle, en mann. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SnikkSnakk Skrevet 16. februar 2011 #616 Del Skrevet 16. februar 2011 Gyro og Sylfest Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Belima Skrevet 16. februar 2011 #617 Del Skrevet 16. februar 2011 Artig tråd ja, men kanskje vi sårer noen. Den sjansen tar jeg også. Må innrømme at jeg ikke har lest alle sidene. Mine er: Gudleiv Embrik Oslaug Synes foreldre bør tenke litt på hvor mange navn de gir ungene sine også jeg. Ikke alltid lurt å ha to fornavn og minst to etternavn som de fleste har i dag. Leser i avisa her hvor jeg bor (bursdagsbarn). Noen har til og med tre etternavn! OBS: På bankkort er det bare plass til 16 tegn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest- silje Skrevet 16. februar 2011 #618 Del Skrevet 16. februar 2011 Jentenavn som jeg ikke helt klarer å få til å klinge: Mildrid/ ed Anbjørg Gunbjørg Bjørg Åshild Barbro Trude Beth- Bett (uansett om det er fornavn, mellomnavn) Ingeborg (sorry besta) - Nymotens navn, eller nymotens stavemåter Guttenavn: Peder Per Ole Anker Bjørn Storm Stein Inge Børge Bjørge Magne Magnar Otto Navn som jeg liker: Maria, Tiril, Hege, Sissel Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Perelandra Skrevet 16. februar 2011 #619 Del Skrevet 16. februar 2011 Gyro og Sylfest Jeg kjenner flere som heter Gyro. Bodde tidligere på et lite sted hvor dette var et tradisjonelt og mye brukt navn. I starten synes jeg det var stygt og rart, men ble vant med det ettervert. Dette var også et sted hvor tradisjonen med å kalle opp eldre slektninger fortsatt stod sterkt. For å unngå at barnet skulle bli "belastet" med et sært navn var det en del som heller valgte å kalle dattera for mer vanlige navn som liknet slik som Gro eller Guro. Det hadde jeg ikke helt sansen for. Jeg synes slike navn er ganske kjedelige. Da er det mye mer svung over et så uvanlig og spesielt navn som Gyro. Det må da også være mer stas å si at at man er direkte oppkalt etter bestemor eller oldemor enn å hete noe så kjedelig som Gro. Ellers er det mange av de enkle navnene med en stavelse jeg ikke liker: Britt, Brit, Bjørg, Gerd, Gro, Gry, Aud, Gunn, Lill (Det het hunden til tanta mi...) Finn, Leif, Jan, Geir, Tom, Bernt, Nils, Frank, Arnt, Odd, Stig, Roy, Kim 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest susannbr Skrevet 16. februar 2011 #620 Del Skrevet 16. februar 2011 Møtte på ei Inghild i dag... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå