Envy Skrevet 13. februar 2011 #521 Del Skrevet 13. februar 2011 Eneste navnet jeg virkelig ikke liker, eller, det er ikke selve navnet, men måten mange utaler det. Rooooobin. På norsk skal det sies som Råbin. Ikke Rooobin. Åh, takk for at fler har lagt merke til den!! Broren til min kjære heter Robin, og hele familien dems insisterer på at han heter nettopp Roooobin, og ikke Råbin, men det er da så vitterlig Råbin det skal uttales som! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2011 #522 Del Skrevet 13. februar 2011 Jeg irriterer meg over at folk ødelegger navn som Sondre og Morten med å uttale det "Såndre" og "Mårten". Der jeg kommer fra uttales o-en som en o... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fanta Exotic Skrevet 13. februar 2011 #523 Del Skrevet 13. februar 2011 En kassadame i en dagligvarebutikk i nærheten av meg heter Heidrun. Syns ikke det er så pent. Heller ikke Norbert som jobber i en annen dagligvareforretning.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Auri Skrevet 13. februar 2011 #524 Del Skrevet 13. februar 2011 Min kjære heter Sondre, og her i landet uttales det Såndre. Der er det vel dialektsforskjeller. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2011 #525 Del Skrevet 13. februar 2011 Jeg irriterer meg over at folk ødelegger navn som Sondre og Morten med å uttale det "Såndre" og "Mårten". Der jeg kommer fra uttales o-en som en o... Hvor er de du kommer fra? Jeg har aldri hørt de navnene uttalt med o. Sier du f eks Odd, Tove og Oskar med o også? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Buljo Skrevet 13. februar 2011 #526 Del Skrevet 13. februar 2011 (endret) Hvor er de du kommer fra? Jeg har aldri hørt de navnene uttalt med o. Sier du f eks Odd, Tove og Oskar med o også? Her på sunnmøre sier vi MOrten, og mange sier også SOndre. Artig hvor stor forskjell det er fra sted til sted Her heter alle som heter Robin "Rooobin". Jeg klarer ikke den andre måten å uttale det på. Dere som sier "Råbbin", sier dere "Råbbert" også? Det høres helt sinnsykt ut for meg (Pappa heter Robert og broren min heter Robin, så jeg har jo hørt disse navnene på "vår" talemåte maaange ganger hver eneste dag.) Endret 13. februar 2011 av FrideFisk Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lille katt Skrevet 13. februar 2011 #527 Del Skrevet 13. februar 2011 En kassadame i en dagligvarebutikk i nærheten av meg heter Heidrun. Syns ikke det er så pent. Særlig med tanke på at Heidrun i norrøn mytologi er en geit i Valhall som melker mjød . Er heller ikke begeistret for Bergfrid. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2011 #528 Del Skrevet 13. februar 2011 Jeg er visst dårlig til å skrive hvordan ting uttales, blir vel mer som: "Geeeijr", lang e, spiss i og en "ey"-lyd. Eller noe sånt. Ja, det ble mer riktig. Var den æ-en jeg ikke var helt enig i Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
agenda Skrevet 13. februar 2011 #529 Del Skrevet 13. februar 2011 I en statlig etat hvor jeg hadde mitt virke i mange år, var det et menneske som het Homo til etternavn. Homo er et stedsnavn og uttales ikke hOmo (som i OMO vaskepulver), men Hoo-mo. Hmm, det var vrient å skrive med trykk på riktig sted... Noen som skjønner? Kevin uttales da ikke med Æ på engelsk. Jeg ville uttalt det nøyaktig likt på en norsk gutt som på en amerikaner. Her sier vi Keevin på norsk, altså med lang e, og på engelsk blir det Kevvin. Samboeren min likte veldig få av mine navn på lista da vi fikk barn.. Lydia Emma Eileen Storm Joachin Joachin høres ut som Joakim. Jeg vil tro han vil måtte stave og forklare navnet sitt, hver gang, hele livet. Joakim sa du? Nei nei, joakinn med N og CH. Hæ? At du vil gi barnet et navn som ikke er vanlig er en ting og jeg forstår, men det HØRES jo akkurat ut som Joakim! Hvordan det ser ut på papiret er egentlig ikke så viktig? Jeg synes Chjell er penere. Og Chnut. HAHAHA! Mener du at noen uttaler disse navnene Skjris og Aksjel? Aksel kan uttales Aksjel noen steder, akkurat som at noen sier Rusjland i stedet for Russland og marsjipan i stedet for marsipan. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gumman87 Skrevet 13. februar 2011 #530 Del Skrevet 13. februar 2011 Må bare tilføye: Gjert Arnt Oddmund Steingrim Hallgrim Ernst Ivar Knut Halvdan Dag Gudbjørg Magda Kårhild Trine-Lise Lise-Lotte Unn Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gumman87 Skrevet 13. februar 2011 #531 Del Skrevet 13. februar 2011 OG.... HJERTRUD/! Jizes! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2011 #532 Del Skrevet 13. februar 2011 Det styggeste navnet jeg vet er Knut. Ellers så kjenner jeg ei dame som heter Gunvor Augusta. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Minnimusepus Skrevet 13. februar 2011 #533 Del Skrevet 13. februar 2011 Her på sunnmøre sier vi MOrten, og mange sier også SOndre. Artig hvor stor forskjell det er fra sted til sted Her heter alle som heter Robin "Rooobin". Jeg klarer ikke den andre måten å uttale det på. Dere som sier "Råbbin", sier dere "Råbbert" også? Det høres helt sinnsykt ut for meg (Pappa heter Robert og broren min heter Robin, så jeg har jo hørt disse navnene på "vår" talemåte maaange ganger hver eneste dag.) Jeg sier Mårten, Råbin, Såndre og Tåve Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
agenda Skrevet 13. februar 2011 #534 Del Skrevet 13. februar 2011 Jeg sier også Mårten, Tåve, Trånd osv. Sier også påpp(musikk), ikke pop. MOrten høres jammen rart ut i mine ører, men forstår at det er vane. Haha, nå husker jeg at jeg gikk i klasse med en gutt som ble fryktelig irritert da læreren kalte han Lasj. Han var jo vant til å bli kalt LaRs, med rrrr. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ViljaH Skrevet 13. februar 2011 #535 Del Skrevet 13. februar 2011 Jeg får en del pepper for at jeg sier Tom og ikke Tåm, av en Tom som bor i en landsdel hvor det sies Tåm Jeg sier også Robin. Umulig å si Råbin. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2011 #536 Del Skrevet 13. februar 2011 Hvor er de du kommer fra? Jeg har aldri hørt de navnene uttalt med o. Sier du f eks Odd, Tove og Oskar med o også? Nordvestlandet. Nei, sier ikke de navnene med o, men jeg har alltid sagt SOndre og MOrten. Sikkert flere eksempler, men kommer ikke på de i farta. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 13. februar 2011 #537 Del Skrevet 13. februar 2011 Homo er et stedsnavn og uttales ikke hOmo (som i OMO vaskepulver), men Hoo-mo. Hmm, det var vrient å skrive med trykk på riktig sted... Noen som skjønner? Jeg forstår hva du mener. Homo blir uttalt med tonem 2. Men når man ser det skriftlig, vekker det assosiasjoner. Aksel kan uttales Aksjel noen steder, akkurat som at noen sier Rusjland i stedet for Russland og marsjipan i stedet for marsipan. Hvordan uttaler du marsipan? Mar-si-pan? I vanlig uttale smelter "rs" sammen til en "sj"-lyd. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kråkesaks Skrevet 13. februar 2011 #538 Del Skrevet 13. februar 2011 Hvordan uttaler du marsipan? Mar-si-pan? I vanlig uttale smelter "rs" sammen til en "sj"-lyd. På vestlandet uttaler de vel alle bokstavene uten å trekke de sammen til en sj-lyd? De sier vel Anders og ikke Annesj? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Buljo Skrevet 13. februar 2011 #539 Del Skrevet 13. februar 2011 Jeg sier også Robin. Umulig å si Råbin. Bra det ikke er bare jeg her inne som sier det "riktig" For meg er det to forskjellige navn. Broren min heter ikke Råbbin, han heter Robin. Det var det navnet pappa gav ham. Ingen som kaller han noe annet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 13. februar 2011 #540 Del Skrevet 13. februar 2011 På vestlandet uttaler de vel alle bokstavene uten å trekke de sammen til en sj-lyd? De sier vel Anders og ikke Annesj? Ja, det er riktig det. Jeg skulle ha presisert at jeg snakket om østlandsk uttale. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå