Gå til innhold

førstegangs hund

Anbefalte innlegg

Gjest Cupcakes
Skrevet

Hei.

Vi har lenge pratet om å skaffe oss en hund, og nå har vi funnet ut at dette er noe vi begge ønsker sterkt. så nå ser vi litt på raser. Men det er jo så mye forskjellig, ikke lett å bli så klok på. Er det noen som kan komme med råd og tips til oss?

- samboer har vokst opp med hunder og har en del erfaring, de har hatt toller, dobberman og schæfer

- jeg har ikke vokst opp med hun, bare katt, men hatt litt kjenskap til dachs og border collie

- vi har en katt fra før, har plass til hundegård ute i hagen, har mange fine tur områder rett utenfor huset, og er ofte på fjellet på vår, sommer og høst

- vi har ikke lyst på noen typisk "veskehund" str. men ikke gigantiske heller

- vi har mye tid til å gå turer og til sosialisering av hunden

-jeg ønsker meg veldig en dachs eller toller, samboer er litt usikker og heller mere mot alaskan malamut og american akita. men igjen må ikke hunden være altfor sterk sånn at jeg ikke kan gå tur med den.

noen som har noen tips og råd til et par som ser etter hund ? :jepp:

dobberman, schæfer og rotwailere er utelukkete.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva er dere ute etter i en hund da?

Jakt, lydighet, agility, etc?

Er mange muligheter :)

Skrevet (endret)

Husk på at en malamute må du med ganske stor sikkerhet ha i bånd hele tida når du er ute, aktivitetsbehovet er også stort og de røyter masse.

Akita'en er også en stor og ganske krevende rase, og ikke for hvem som helst. Jeg ville droppet begge rasene.

Endret av L. Kennedy
  • Liker 2
Gjest Cupcakes
Skrevet

det vi er ute etter i en hund er egentlig en familie hund, til tur og kos. kommer ikke til å bruke den på konkuranser o.l. samboer driver litt med jakt, så det gjør ingen ting om den kan være med på det heller.

ja vet, er mange muligheter, derfor en blir litt "rådvill" når en skal velge.

er det jeg er litt redd for l.kennedy. vakkre raser, men redd for at de kan bli for store og krevende.

Skrevet

Om du er redd for at hunden skal bli for sterk kan du bare kjøpe Gentle Leader eller grime. Da klarer de ikke dra noe særlig, og de slipper sliteskader i rygg og nakke etter all drainga. :)

• Liker 1
Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Om du er redd for at hunden skal bli for sterk kan du bare kjøpe Gentle Leader eller grime. Da klarer de ikke dra noe særlig, og de slipper sliteskader i rygg og nakke etter all drainga. :)

Qiuck fix.

Alle hunder, store som små, kan fint lære seg å ikke dra i båndet. Derfor kan også små jenter gå med digre rottishanner f.eks. Men det krever at man jobber mye med hunden og har en del mer erfaring.

Skal man ha seg hund, så må man først vite hva slags type hund man vil ha. Alle hunder er avlet for et formål en gang i tiden og dette er noe en må sette seg inn i før en kan vite hva slags rase som vil passe en. Hunder med sterkt jaktinnstinkg, skal brukes til dette. Dachs og Toller er rene jakthunder f.eks.

Beste er å finne frem en bok med raseoversikter og lese seg igjennom rasene. Ikke se på bildene og si "oj de er så pene - en sånn vil jeg ha"

Skrevet

Qiuck fix.

Alle hunder, store som små, kan fint lære seg å ikke dra i båndet. Derfor kan også små jenter gå med digre rottishanner f.eks. Men det krever at man jobber mye med hunden og har en del mer erfaring.

Lettere å trene bikkja om man først klarer å gå med den, da. :) Jeg trener min i grime.

• Liker 1
Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Lettere å trene bikkja om man først klarer å gå med den, da. :) Jeg trener min i grime.

Jeg har fint klart å lære hunden til eksen å gå pent i bånd med meg. Bikkja er stor og vant til å dra og styre rundt som han vil for eier er sterk nok til å holde igjen. Det var ikke jeg. Men jeg var konsekvent fra dag 1 på at han ikke fikk dra. Kunne fint bruke 30 mins på 100 meter. Men bikkja lærte uten at jeg slapp å hale og dra. Hehe alle vennenen rundt oss mistet nesten munn og mæle når de så at den bortskjemte bikkja faktisk kunne gå pent. Jeg har betennelse i skuldrene og kunne ikke ha gått med han om han hadde dratt i båndet.

Forrige hunden min gikk bare å dro hun også da jeg fikk henne. Brukte den første tiden på å lære henne at jeg ikke godtok draing. Aldri noe problem senere. Men hun kunne godt dra i båndet med andre. Det er ikke noe problem å lære en hund dette, men det krever litt tid og å alltid være konsekvent.

Men ojda nå skle vi helt ut fra TS sitt hovedinnlegg :fnise: Sorry.

Gjest Cupcakes
Skrevet

ikke noe fare, greit å få generelle råd også her :)

dette med bånd og slikt kommer vi virkelig til å trene skikkelig på da jeg har en i familien med en hund som er skikkelig dårlig på dette, og de klarer ikke helt å få han til å bli god på det heller-da blir det sånn at jeg synes det er skummelt å gå tur med den eller være med på tur med den.

samboer er som sagt godt vant med hun, vokst opp med det fra han var liten til han flyttet hjemmefra, er bare jeg som er fesrk her.

vet ikke om det er feil å si at vi vil ha en hund til tur gåing i skog og mark, hjemme og på fjellet jeg,med og uten ski på bena. vi trives med å være mye ute og gå turer, så er på en måte en tur kompis vi er ute etter da. men det er hvertfall det vi vil ha. Samboer har også nevnt dette med at hunder avlet for jakt er krevende og MÅ brukes til dette, derfor ser vi ikke så veldig på denne typen hunder. ikke driver vi med hundespann kjøring heller, for meg er det heller ikke viktig å vinne noen priser i diverse konkuranser.

er det noen som har erfaring med Shiba? har lest litt om denne rasen også, og det virker som det er en rase som kanskje passer medre en American Akira og Alaska malamute.

Samboer har lest mye og satt seg veldig inn i de to rasene, og har lyst til å dra til en oppdretter for å lære mer og se de nærmere.

Skrevet

Man skal ikke trenge å bruke det, men gjort det selv da jeg ikke visste bedre. Jeg er ellers enig med Belle Gunnes.

Skrevet

Shiba er hakket greiere enn akita og malamute, men er i utgangspunktet en litt stri rase.

Gjest Bustyvel
Skrevet

Ville droppet Malmute, American Akita og Shiba. Joda, de er fine å se på, men de er stri og krever MYE.

Hvor mye tur og hjernetrim planer dere å legge i hundeholdet? :) Og det er greit å vite om dere vil bruke hunden til jakt eller ikke. Kommer jo så klart på om hunden egner seg til jakt, men ville ikke kjøpt jakt-hund dersom det ikke er sikkert dere vil bruke den til jakt. (Men jeg mener at hunder skal brukes til det de er lagd for. Liker ikke sofa-dachser og gate-rotweilere).

• Liker 1
Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Tror dette blir bra uansett jeg. Det er lurt å ta kontakt med oppdrettere for å lære mer om rasen. Bare vært obs på at for dere så er deres raser helt perfekte :fnise:

Men en hunderase dere virkelig bør sjekke ut, er Finsk Lapphund. Dette er supetrivlige hunder. Kan gå lange turer eller ta det med ro. Er myke i gemyttet. De kan trenes til alt og de elsker å jobbe, men de kan fint bare være turhunder også. Hver gang jeg møter en slik hund, så overfaller jeg gjerne eieren og hører hva de mener om rasen. Og det er udelt veldig possitivt. Alle sier det samme - at det er en veldig trivelig rase.

Gjest Cupcakes
Skrevet

nå har vi leste og snakket med flere om flere hunderaser. vi har valgt bort shiba, akita og malamute. men vi har tilgjengjeld havnet på to andre raser vi tror passer bedre for oss. den ene er Finsk Lapphund og den andre er Eurasier. Noen her inne som har erfaringer med disse rasene som vil komme med sine erfaringer? :)

vi snakker med oppdrettere på begge rasene og skal besøke begge delene om ikke så lenge, det blir veldig spennende-vi gleder oss til det :)

• Liker 3
Skrevet

Jeg fikk min første hund for ett år siden og det har gått helt fantastisk flott :) Treningen, oppdragelsen og alt. Jeg tror at mye av grunnen til min suksess med dette, er at jeg virkelig leste meg opp på rasen før jeg kjøpte hund. En hund er jo en hund uansett rase, men rasen har så utrolig mye å si har jeg funnet ut. Selve rasevalget gir grunnlaget for den hunden dere får. Og det er alltid raser som passer bedre for de kriteriene man har.

Mitt tips er rett og slett at du og din samboer setter dere sammen og leser dere opp på forskjellige hunderaser. Hvis dere ser noen dere syns virker interessante, oppsøker dere oppdrettere eller mennesker som har den rasen i ulike sammenhenger sånn at dere kan bekrefte eller avkrefte deres tanker om rasen :) Internett kan lyve, bøker kan lyve og ikke minst så kan folk med rasen lyve. Så blir dere _enige_ om rasevalg. Hvis samboer ønsker en Malamut og du ønsker en Dachs så er de to helt forskjellige type hunder og rasestandaren gir helt forskjellig utslag på hunden, så det er ganske dumt. Dere bør kanskje tenke på hva som er mellom de rasene dere ser etter - fins det en rase som ligner og har litt av begge kvaliteter?

En uansett hund krever eiere med god tid, tålmodighet (spesielt det første året), kunnskap om hund og hundehold, samvittighet og kjærlighet å gi, mosjon og økonomi. En hund koster mye, men den gir mye tilbake også. Husk det når dere skal kjøpe hund. Og husk at det sies at eieren ofte får den hunden eieren trenger :) Altså avhenger det svært mye av eieren hvordan hunden blir!

Gjest Cupcakes
Skrevet

Jeg fikk min første hund for ett år siden og det har gått helt fantastisk flott :) Treningen, oppdragelsen og alt. Jeg tror at mye av grunnen til min suksess med dette, er at jeg virkelig leste meg opp på rasen før jeg kjøpte hund. En hund er jo en hund uansett rase, men rasen har så utrolig mye å si har jeg funnet ut. Selve rasevalget gir grunnlaget for den hunden dere får. Og det er alltid raser som passer bedre for de kriteriene man har.

Mitt tips er rett og slett at du og din samboer setter dere sammen og leser dere opp på forskjellige hunderaser. Hvis dere ser noen dere syns virker interessante, oppsøker dere oppdrettere eller mennesker som har den rasen i ulike sammenhenger sånn at dere kan bekrefte eller avkrefte deres tanker om rasen :) Internett kan lyve, bøker kan lyve og ikke minst så kan folk med rasen lyve. Så blir dere _enige_ om rasevalg. Hvis samboer ønsker en Malamut og du ønsker en Dachs så er de to helt forskjellige type hunder og rasestandaren gir helt forskjellig utslag på hunden, så det er ganske dumt. Dere bør kanskje tenke på hva som er mellom de rasene dere ser etter - fins det en rase som ligner og har litt av begge kvaliteter?

En uansett hund krever eiere med god tid, tålmodighet (spesielt det første året), kunnskap om hund og hundehold, samvittighet og kjærlighet å gi, mosjon og økonomi. En hund koster mye, men den gir mye tilbake også. Husk det når dere skal kjøpe hund. Og husk at det sies at eieren ofte får den hunden eieren trenger :) Altså avhenger det

svært mye av eieren hvordan hunden blir!

takk for råd og tips, det meste har vi alt gjort da ;) og kostander og slikt er alt tenkt på, budsjett er satt opp og det meste er egentlig tenkt ut både av praktisk og økonomisk.

vi har både lest og snakket med folk som har rasene eller har erfaring med rasene, men vi vil gjerne få enda flere erfaringer forde :)

og vi har sett på forskjellige raser hver for oss og så sett hvem som begge har plukket ut, og av de rasene så har vi virkelig satt oss inn i de rasene, noen har blitt utelukket fort, andre etterhvert og nå står vi altså igjen med to raser som vi skal se enda mere på,og dra på besøk til :) detter er rasen eurasier og rasen finsk lapphund. til det vi har sett og hørt til nå virker dette som 2 hunde raser som har det vi ser etter i en hund. og det er 2 raser vi begge synes er interesante selvom ene av oss fablet om dachs og andre fablet om malamute ;)

Skrevet

nå har vi leste og snakket med flere om flere hunderaser. vi har valgt bort shiba, akita og malamute. men vi har tilgjengjeld havnet på to andre raser vi tror passer bedre for oss. den ene er Finsk Lapphund og den andre er Eurasier. Noen her inne som har erfaringer med disse rasene som vil komme med sine erfaringer? :)

vi snakker med oppdrettere på begge rasene og skal besøke begge delene om ikke så lenge, det blir veldig spennende-vi gleder oss til det :)

Jeg har eurasier selv, men vurderte også finsk lapphund.

Forskjeller; fl har mer motor og antakelig mer arbeidslyst, gjeterhund. Har mye mer lyd. Er mindre.

Eurasier; mindre krevende, som regel mindre glad i repetisjoner under trening, fysisk større, veldig lite lyd, en del dårlige nerver og en del dårlig matlyst. Lynkjapp i hodet - utrolig lettlært, det er nok også fl.

Hva jeg ville valgt avhenger helt av oppdrettet og hundene som skal parres. Det er to ganske like raser, typiske spisshunder begge. Jeg elsker eurasiern men kunne sikkert vært like fornøyd med en finsk lapphund.

Lykke til!

• 2 uker senere...
Gjest Cupcakes
Skrevet

Da er det bestemt, vi skal få oss en Finks Lapphund! :rodmer:

Nå er det bare den lange vente tiden å komme igjenom...

Skrevet

Da er det bestemt, vi skal få oss en Finks Lapphund! :rodmer:

Nå er det bare den lange vente tiden å komme igjenom...

Gratulerer :)

• 2 uker senere...
Gjest Cupcakes
Skrevet

Gratulerer :)

Tusen takk :) vi tro dette blir veldig bra, så nå håper vi bare at valpefødselen går som den skal og at vi om noen mnd. blir lykkelige eiere av en liten finsk lapphund valp!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...