Monkii Skrevet 7. februar 2011 #1 Skrevet 7. februar 2011 Heisann! Jeg og min kjære planlegger å ta en biltur nedover Europa i sommer. Planen er å bruke ca 2 uker på turen, og vi vil fly til et land for så å leie bil. Vi ønsker å dra innom Amsterdam, pluss en storby til. I tillegg ønsker vi å finne en litt annerledes plass, i stedet for de typiske turiststedene eller storbyene. Vi ønsker å finne en landlig og avslappende plass. Jeg har kikket litt på diverse landsbyer i Frankrike, men det er jo så mye å velge mellom. Noen som har noen ideer/erfaringer å dele? :happy:
Snuppa Skrevet 13. februar 2011 #3 Skrevet 13. februar 2011 Mosel-dalen i Tyskland er vakkert. I Nederland er det mange koselige steder som ikke er så kjent for norske turister hvertfall. Haag er en nydelig kystby med sandstrender og Rotterdam er en kuul og spennende storby. Ellers kan også Antwerpen, Brüssel og Brügge i Belgia anbefales!
charlott Skrevet 13. februar 2011 #4 Skrevet 13. februar 2011 Fly til Tyskland, der er det billigst å leie ordentlig bil, f eks Frankfurt er et fint utgangspkt men også Düsseldorf og München er bra utgangspkt. Anbefaler noe med utgangspunkt i denne ruten: Utgangspkt Frankfurt, Moseldalen (evt en del av den) via Trier (Tysklands eldste by), Grenoble og videre langs Route Napoleon mot Provance med Nice som vendepunkt. Nordover igjen via Italia forbi Torino, Aostadalen, over Store St Bernhardspass, gjennom Sveits og nordover gjennom f eks Rihndalen. En avstikker til Amsterdam fra Frankfurt tar drøye 4t.
angara Skrevet 14. februar 2011 #5 Skrevet 14. februar 2011 Vi reiste på en biltur i Europa sist sommer! Jeg, mannen og en liten baby. Vi kjørte til Oslo, og begynte turen med Kielferja. En dyr fornøyelse, men det sparte oss for mye kjøring, og en hotellovernatting. Så kunne vi nyte en kald øl på soldekket mens babyen sov i vogna, det var en fantastisk start på turen! Fra Kiel kjørte vi til Harlingen (litt tilfeldig, så ut som en fin by på kartet) i Nord-Frisland, veldig idyllisk typisk nederlandsk by med vindmøller og små kanaler, rimelig overnatting. Så kjørte vi nedover mot Amsterdam og var der i en uke. Så kjørte vi litt på måfå ned til Belgia og endte opp med å være 3 døgn i Brugge, pga at det var så nydelig der, og koselig, at vi rett og slett ikke hadde lyst til å dra videre med en gang. Vi svippet også innom Brussel, og så hadde vi noen koselige overnattinger i Tyskland på vei tilbake til Kiel og ferja. Vi hadde tenkt å kanskje få med oss Paris også, men det ble ikke slik denne gangen. Men det var herlig fritt å ikke planlegge noe, bare peke på en by på kartet og si: Dit drar vi i dag! En flott ferie - men fordelen med egen bil istedenfor leiebil, er jo all den shoppingen man kan gjøre uten å tenke på begrenset bagasjeplass... :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå