Gå til innhold

HVA er egentlig et kredittkort?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Alle snakker om hvor greit det er å ha et kredittkort til å handle over nettet med, på ferier og slikt, så lenge man er vel økonomisk av seg og slikt..

Men er et vanlig bankkort med visadel kreditt?

som Dette?

Skrevet

Nei, det er ikke det. Det er et vanlig bankkort

Skrevet

Nei, det er ikke det. Det er et vanlig bankkort

Mer korrekt et debetkort.

Skrevet (endret)

Et debetkort blir trekt for penger automatisk når en trekker kortet. Med et kreditkort må en godkjenne kjøpet før det blir trekt. (Det er i hvert fall det jeg har hørt. Rett meg om det er feil.) Det er i tillegg mer sikkerhet om en handler på nett, fordi visa gir svindelforsikring.

Det som det er bilde av, er et debetkort.

Endret av HopelessFear
Skrevet

Og med kredittkort kan du trekke over beløpet du har på din egen konto.

Som da selvfølgelig må betales tilbake.

Skrevet (endret)

Jeg mener det er et kredittkort i tillegg til vanlig minibankkort..? :klo: Mitt visakort er i alle fall slik, at ved netthandel og bruk i utlandet så er det "visadelen" jeg bruker, altså kredittkortet. Jeg har ikke kreditt på det, så det trekkes fra kontoen min i stedet for at jeg får regning. Men det går an å skru på kreditt inntil et visst antall tusen. Det som er greit er at VISA garanterer for pengene dine ved bruk av kortet, så hvis du blir svindlet får du pengene tilbake. Det samme gjelder ikke nødvendigvis hvis noen stjeler kortet og koden din og tar ut penger i en minibank.

Sikkert noen som vet dette bedre enn meg, så håper de dukker opp i tråden her. :)

Endret av Sushi
Skrevet

Det er også viktig å merke seg at debetkort blir avvist på noen nettbutikker.

Skrevet

Det er også viktig å merke seg at debetkort blir avvist på noen nettbutikker.

Men ikke hvis man har VISA, vel? Trodde det bare var VISA electron og lignende som ikke fungerte til netthandel. Det er også derfor jeg mener kortet til TS er et kredittkort, men jeg er altså ikke sikker.

Skrevet

Men ikke hvis man har VISA, vel? Trodde det bare var VISA electron og lignende som ikke fungerte til netthandel. Det er også derfor jeg mener kortet til TS er et kredittkort, men jeg er altså ikke sikker.

Jeg mener hvert fall det ikke har noen betydning. Mitt VISA debetkort blir avvist på noen nettsider. Og det er ikke electron.

Skrevet

Jeg har Visa electron, og har aldri blitt avvist på nettsider, eller i butikker i utlandet.

Skrevet

Jeg mener det er et kredittkort i tillegg til vanlig minibankkort..? :klo: Mitt visakort er i alle fall slik, at ved netthandel og bruk i utlandet så er det "visadelen" jeg bruker, altså kredittkortet. Jeg har ikke kreditt på det, så det trekkes fra kontoen min i stedet for at jeg får regning. Men det går an å skru på kreditt inntil et visst antall tusen. Det som er greit er at VISA garanterer for pengene dine ved bruk av kortet, så hvis du blir svindlet får du pengene tilbake. Det samme gjelder ikke nødvendigvis hvis noen stjeler kortet og koden din og tar ut penger i en minibank.

Sikkert noen som vet dette bedre enn meg, så håper de dukker opp i tråden her. :)

Du har et debetkort, ikke et kredittkort, for du har jo ikke kreditt på det :) Det ligger jo som oftest to "kort" inne på et vanlig bankkort: BankAxeptdelen, som er den som brukes i butikker og minibanker og sånt, og Visadelen (eller noe annet hvis man har det) som brukes når man ikke er koblet opp mot BankAxept, som for eksempel i utlandet. Folk har en tendens til å bruke kredittkort og Visakort om hverandre, men det stemmer ikke. Som oftest er det slik at med mindre man har avtalt det på forhånd, kan man ikke overtrekke Visadelen selv om man er i utlandet, men fordi man ikke alltid har kobling til banken i Norge, kan det godt hende at man overtrekker litt likevel.

Kredittkort er stort sett et helt annet kort, selv om det ser likt ut. (Jeg har ihvertfall alltid hatt separate kredittkort, men det går sikkert an å ha det på samme kort som resten, selv om det ødelegger litt av poenget.) Det som betales derfra trekkes ikke fra din konto, men fra banken. Du vil så få en regning på det du har brukt, og dette overfører du til en konto i banken, som så avregnes mot regningen din. Dermed kan du bruke penger du ikke har når du har et kredittkort, det er derfor mange kommer i trøbbel.

Kredittkort har blitt et generelt uttrykk, men det er altså forskjell på et "vanlig bankkort" (som er et debetkort) og et kredittkort.

Skrevet

Huh? Kredittkort er vel det samme som mastercard? I DnB er det hvertfall slik, et eget kort som trekker fra min brukskonto også et mastercard - kredittkort - som er et slags "forbrukslån". Trekker jeg mastercardet for 1000 kr, må jeg betale de tilbake, fordi det ikke er mine penger jeg bruker, men bankens.

De fleste vanlige butikker tar ikke slike kort, må ta ut kontanter i minibank.

Skrevet

Alle snakker om hvor greit det er å ha et kredittkort til å handle over nettet med, på ferier og slikt, så lenge man er vel økonomisk av seg og slikt..

Men er et vanlig bankkort med visadel kreditt?

som Dette?

Har et akkurat likt dette. Det er et Visa Debetkort, så det må være dekning på konto.

Har aldri hatt problemer med å bruke mitt på nett, eller i utlandet. Et Visa elektron har ikke de uthevede tallene som en bruker ved nettbetaling, og kan derfor ikke brukes til det. Men min sønn som har et slikt, har aldri hatt problemer med å ta ut i minibanker i utlandet (Europa)

Skrevet

Huh? Kredittkort er vel det samme som mastercard? I DnB er det hvertfall slik, et eget kort som trekker fra min brukskonto også et mastercard - kredittkort - som er et slags "forbrukslån". Trekker jeg mastercardet for 1000 kr, må jeg betale de tilbake, fordi det ikke er mine penger jeg bruker, men bankens.

De fleste vanlige butikker tar ikke slike kort, må ta ut kontanter i minibank.

Kredittkort kan være så mangt: Visa, Mastercard, American Express. Utenom matvarebutikker, kan i alle fall Visa og mastercard brukes i mange butikker.

Skrevet

Her var det mange utfyllende svar, tusen takk for at dere tok dere bryet med å forklare meg dette :) :) :dagens-rose:

Annonse
Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Debetkort - trekkes direkte fra kontoen din

Kredittkort - faktura på brukt beløp kommer i etterkant. Dette kan enten delbetales eller betales i sin fullhet. Delbetaler du, så har du da tatt opp et lån og betaler renter.

Et kredittkort kan også inneholde en kreditt. Dvs at man f.eks kan bruke kortet for opptil 100 000,- og delbetale beløpet i ettertid via måntlige fakturaer. Altså et slags forbrukslån. Dyrt!

Har du stålkontroll på din egen økonomi, så kan kredittkort være greit. Liker du å impulsshoppe, så skaff deg IKKE kredittkort.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...