Gjest care Skrevet 25. oktober 2003 #1 Skrevet 25. oktober 2003 I kjølvannet av denne atrikkelen som bl.a sier: Burkaen er ikke noe religiøst symbol, den er kommet inn for å usynliggjøre kvinner. Det synes jeg vi skal reagere mot. Det kan også bli en umulig situasjon i skolen dersom man ikke skal kunne se hverandres ansikter, mener Sahlin Jeg er enig med Salin. Er det noen som har noe gode argumenter for at de bør beholde burkan?
Rapitap Skrevet 25. oktober 2003 #2 Skrevet 25. oktober 2003 Hei søten! Nei, kommer ikke på ett eneste logisk og humanisk argument desverre. :klø: Fordi de er vant med dette og det er deres kultur? Nei, det holder jo ikke i Norge..? JA! At det er så kaldt her oppe og det er bedre enn en finnlandshette? :klø: Næ!
Pip Skrevet 25. oktober 2003 #3 Skrevet 25. oktober 2003 Men for DEI er det jo forbunde med religion... (fordi om me/de ikkje ser logikken). Og me har jo religionsfridom her i landet...
Gjest lekebøll Skrevet 25. oktober 2003 #4 Skrevet 25. oktober 2003 Tror dette virkelig at dette er riktig retning/ende å begynne i..?
Agnes Skrevet 25. oktober 2003 #5 Skrevet 25. oktober 2003 Jeg tror ikke forbud mot burka er veien å gå for å bli kvitt undertrykkelse av kvinner. Det vil, i mine øyne, ta formen som en ny type undertrykkelse. Frihet fra undertrykkelse innebærer blant annet frihet til å kle seg som man ønsker, med eller uten burka.
Pip Skrevet 25. oktober 2003 #6 Skrevet 25. oktober 2003 Frihet fra undertrykkelse innebærer blant annet frihet til å kle seg som man ønsker, med eller uten burka.
Gjest care Skrevet 25. oktober 2003 #7 Skrevet 25. oktober 2003 Jeg tror ikke forbud mot burka er veien å gå for å bli kvitt undertrykkelse av kvinner. Mener du også at det ikke kan være ett av mange virkemidler til å frigjøre kvinnene...?
Gjest Poirot Skrevet 25. oktober 2003 #8 Skrevet 25. oktober 2003 Jeg tror at ved å nekte, vil man provosere den gruppen mennesker, slik at de bare vil bruke det mer fordi de blir provosert. Å dekke til fjeset synes jeg egentlig ikke er greit pga identitetsgjenkjennelse osv. Men i Frankrike er to søstre nylig utvist pga gikk med slør. Det er for drøyt, når andre har lov til å gå med kors i kjedet.
Pip Skrevet 25. oktober 2003 #10 Skrevet 25. oktober 2003 *stemme for skoleuniformer* -Det er ein inetressant debatt! Skal me ta han i ein eigen tråd? Ja! *Pip spring for å lage tråd*
Agnes Skrevet 25. oktober 2003 #11 Skrevet 25. oktober 2003 Mener du også at det ikke kan være ett av mange virkemidler til å frigjøre kvinnene...? Jeg tror usynliggjøringen av kvinner i kulturer hvor burkaen står høyt i kurs må endres igjennom andre virkemidler enn forbud mot burka. Like som synet på en burka har forandret seg igjennom tidene fra den ble tatt i bruk, tror jeg dagens syn må ta tidens ånd og hjelp til for å omgjøre holdningene forbundet med denne. En avskaffelse av retten eller tillatelsen til å bære burka sorterer på samme linje som ytringssensur og overformynderi av individets frihet.
Gjest Poirot Skrevet 25. oktober 2003 #12 Skrevet 25. oktober 2003 Forøvrig er det forskjell på burka og chador, som er heldekkende drakt, der man ofte har en glippe for øynene. Burka har netting, ergo er det verre. Ikke slik at alt som dekker til fjeset er burka. Hva da med norske kvinners slør foran fjeset som brud? Ingen vil kalle det for burka.
Gjest care Skrevet 25. oktober 2003 #13 Skrevet 25. oktober 2003 Vel, uansett så tror jeg en debatt om dette, vil være et steg for kvinner som må dekke seg til. Om vi synes det er å gå for langt å nekte dem å ha burka, så vil en debatt om det være positivt, tenker jeg
Gjest Poirot Skrevet 25. oktober 2003 #14 Skrevet 25. oktober 2003 Mange kvinner velger det selv, eks jentene i Sverige det her sankkes om. De var 18 og 19. Søstrene i Frankrike er i 16-års alderen og kommer fra en familie som ikke dekker seg til. I Egypt har det de siste 20 årene blitt moderne å kaste sløret, men i de senere årene tar flere og flere kvinner det på (til deres families forvilelse), fordi de ønsker å markere at de er stolte av sin religion, som blir disset i resten av verden.
Agnes Skrevet 25. oktober 2003 #15 Skrevet 25. oktober 2003 Vel' date=' uansett så tror jeg en debatt om dette, vil være et steg for kvinner som må dekke seg til. Om vi synes det er å gå for langt å nekte dem å ha burka, så vil en debatt om det være positivt, tenker jeg [/quote'] Fullstendig enig med deg i dette, Care.
Gjest Candyfloss Skrevet 25. oktober 2003 #16 Skrevet 25. oktober 2003 Snakket med en venninne om nettopp dette i går (hun er muslim, pakistansk), og synes det er sykt at de går sånn - hun ville aldri gått sånn, og hun synes de latterligjør religionen - hun mener at det ser mer ut som en "mannsdominert" religion når de går slik.
Kid-a Skrevet 25. oktober 2003 #17 Skrevet 25. oktober 2003 Men det bør ikke være noe hinder for at de som vil gå sånn, går sånn. Å forby burka ville være å inskrenke friheten til disse kvinnene. Kid
Gjest Candyfloss Skrevet 25. oktober 2003 #18 Skrevet 25. oktober 2003 Men det bør ikke være noe hinder for at de som vil gå sånn, går sånn. Å forby burka ville være å inskrenke friheten til disse kvinnene. Kid Sikker på det er de som har valgt å gå sånn, da? Isåfall blir det å ta bort friheten deres - hvis de føler seg tvunget til å gå sånn, gjør man dem en tjeneste.
Kid-a Skrevet 25. oktober 2003 #19 Skrevet 25. oktober 2003 Men hvordan kan vi vite, og hvem er vi? Hva gir oss retten til å bedømme hvorvidt de skal gå kledd med burka eller ikke? Det er skummelt å ta på seg "redde verden"-rollen uten å ha øynene godt vidåpne for andres kultursyn.
Kid-a Skrevet 25. oktober 2003 #20 Skrevet 25. oktober 2003 Dessuten er det ikke burkaen vi bør forby, men tvangen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå