Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal på en sydentur til sommeren med en venninne gjeng. Jeg har startet å spare penger til forbruk allerede. Men de andre venninnene mine skal alle skaffe seg kredittkort som de skal bruke der nede. Noe som i grunnen er smart, med tanke på hvor lett det er å svindle vanlig Visa Bank Accept kort.. Skal jeg bestille et kredittkort, blir det type ungdoms kredittkort, med ikke så veldig høy beløpsgrense.

Men hva tenker dere? Hva synes dere er smartest? :)

Må legge til at jeg selvfølgelig skal passe på å ikke bruke mer penger på kredittkortet enn det jeg har spart opp i forkant.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har man ikke råd til å betale en ferie med penger man har, bør man droppe en ferie. Kreditkort er en ons sirkel.

Gjest navnelapp
Skrevet

Så lenge du har dei pengane du skal betale ned kredittkortet med klare, er kredittkort fint på tur. Risikoen er mindre og du kan stanse transaksjonar som har blitt feil, t.d. viss ein taxitur endar opp med å koste 200 euro i staden for 20 som det står på kvitteringa. Ta vare på alle kvitteringar, og bruk kredittkortet ditt innanfor den ramma du har satt for deg sjølv, og som er pengar du har på konto heime.

• Liker 1
Skrevet

Synes nå kredittkort er en kjempefin ting og bruker det hver gang jeg handler på nettet.

Og jeg vil nå si at det kommer an på hvordan man bruker det. Aldri bruk penger du ikke har.

Skrevet

Synes nå kredittkort er en kjempefin ting og bruker det hver gang jeg handler på nettet.

Og jeg vil nå si at det kommer an på hvordan man bruker det. Aldri bruk penger du ikke har.

Hvorfor bruker du ikke ditt vanlige bankkort når du handler på nett? Alle bankkort har vel Visa nå?

Så slipper du å "låne" penger fra et kredittkort hver gang....:O

Skrevet

Hvorfor bruker du ikke ditt vanlige bankkort når du handler på nett? Alle bankkort har vel Visa nå?

Så lenge du vet hva et kred.kort er og har ordnet økonomi, så er det langt sikrere enn debetkort. noe som blir veldig ofte påpekt.

Det er også en fordel at det ikke blir reservasjoner knyttet til deg. ( f ek ved ankomst til hoteller) Det blir det ved debetkort.

• Liker 2
Skrevet

Det er sikrere. Skulle jeg bli svindlet og lignende så slipper det å gå via min bankkonto blant annet. Når det kommer til noe så personlig som bankkort så vil heg være på en sikre siden. Da er det bedre å være litt paranoid synes jeg.

• Liker 1
Gjest Anjelika
Skrevet

Kredittkort har jo kun fordeler om du er økonomisk av deg.

Du har fordelen med at svindlere ikke får et sugerør rett til kontoen din, du kan se uregelmessigheter på regningen i ettertid å slippe og betale. Og det kan også være smart å ha flere kort på tur sånn i tilfelle en minibank skulle sluke ett eller du havner i en eller annen form for krise.

På gebyrfri visa og flere andre kort løper ikke renter på kjøp før etter en del uker, så det koster deg altså ingenting om du betaler alt med en gang du kommer hjem.

Problemet er jo å motstå fristelsen til å bruke mer enn man har, tilbakebetale i små beløp i stedet for å ta hele med en gang eller å benytte det neste gang man er blakk osv. Men er man økonomisk smart så er det bare bra med kredittkort.

Skrevet

Kredittkort er aldri smart.

Selvsagt er det smart.

På ferie er det alltid smart å ha med to kort som man ikke oppbevarer sammen. Kjipern hvis man mister eller blir frastjålet et kort og ikke har penger resten av ferien.

• Liker 1
Skrevet

Ikke glem at renter løper med en gang ved bruk i minibank og ellers til kontanter.

Kredittkort er også ofte dyrt i minibanker.

Men, ellers så er det veldig, veldig, lurt. (om man har ordnet økonomi og ikke bruker det som lån. Altså de veldig dyre rentene)

Skrevet

Spar opp i forkant. Det du har spart kan du bruke på ferien. Ha med deg to kort. Et vanlig bankkort med Visa og et kredittkort. Bruk gjerne kredittkortet, men betal det utestående før forfall. Du har noen rettigheter med kredittkort som at dersom du blir lurt så kan du klage til kredittkortselskapet og få medhold.

Gjør det samme når du handler på nett, MEN ... Ha alltid penger du bruker på kredittkortet på annen konto. Altså ikke la deg friste til å bruke penger du ikke har. Det er tungt å betale tilbake lån og du får i tillegg en skyhøy rente.

• Liker 1
Skrevet

Jeg skal på en sydentur til sommeren med en venninne gjeng. Jeg har startet å spare penger til forbruk allerede. Men de andre venninnene mine skal alle skaffe seg kredittkort som de skal bruke der nede. Noe som i grunnen er smart, med tanke på hvor lett det er å svindle vanlig Visa Bank Accept kort.. Skal jeg bestille et kredittkort, blir det type ungdoms kredittkort, med ikke så veldig høy beløpsgrense.

Men hva tenker dere? Hva synes dere er smartest? :)

Må legge til at jeg selvfølgelig skal passe på å ikke bruke mer penger på kredittkortet enn det jeg har spart opp i forkant.

Jeg tenker at så lenge du har spart opp penger til forbruket ditt der nede på forhånd, så er kredittkort en smart løsning i syden pga lavere risiko for svindel osv. Jeg ville allikevel hatt med meg det vanlige bankkortet også, men da f.eks i hovedsak til taxfreeshopping og som reservekort.

Fordelen med et kredittkort er at du ikke risikerer å sitte fast i utlandet med et bankkort som er tappet for penger. :)

Skrevet

Ikke glem at renter løper med en gang ved bruk i minibank og ellers til kontanter.

Kredittkort er også ofte dyrt i minibanker.

Men, ellers så er det veldig, veldig, lurt. (om man har ordnet økonomi og ikke bruker det som lån. Altså de veldig dyre rentene)

Eh NEI? Kredittkort er rentefritt i opptil 45 dager. Eks: jeg kjøper en sofa med mitt mastercard 1. mars. Regninga for mars måned kommer i begynnelsen av april, og da har jeg 14 dager på meg til å betale den. OM jeg så bare velger å betale 2,5 % av kreditten man har (250 kr i mitt tilfelle), DA løper rentene til neste gang jeg må betale avdrag (i mai).

Kredittkort har et gebyr i minibanker som ikke er noe høyere enn vanlig debetkort.

Gjest Anjelika
Skrevet

Eh NEI? Kredittkort er rentefritt i opptil 45 dager. Eks: jeg kjøper en sofa med mitt mastercard 1. mars. Regninga for mars måned kommer i begynnelsen av april, og da har jeg 14 dager på meg til å betale den. OM jeg så bare velger å betale 2,5 % av kreditten man har (250 kr i mitt tilfelle), DA løper rentene til neste gang jeg må betale avdrag (i mai).

Kredittkort har et gebyr i minibanker som ikke er noe høyere enn vanlig debetkort.

Eh JO?

Det er forskjell på å ta ut kontanter i minibank og kjøpe en sofa med kortet. På førstnevnte begynner rentene å løpe med en gang, og gebyret for uttak er vesentlig høyere enn på vanlig bankkort (gjelder alle kredittkort jeg har vært borti iallefall).

Skrevet

Eh NEI? Kredittkort er rentefritt i opptil 45 dager. (...)

De aller fleste kredittkort tilbyr rentefritak i 40-50 dager kun ved varekjøp, og ikke ved kontantuttak over skranke/i minibank. Bruk derfor debetkort ved kontantuttak og kredittkort til alt annet

Skrevet (endret)

Les hva jeg skriver ovenfor.

Jeg snakker om minibanker og kontantuttak.

Og...

Hvorfor bruke debetkort med gebyr i dag?

Ellers er det utrolig hvor mye misforståelser det er til dette.

Jeg tror det bunner ut i at folk ikke vet forskjellen på debet/kredittkort.

Endret av Østlandet
Skrevet

"Soenes"

Eh...du har helt feil.

Skrevet

Anbefalingen fra ei bank-dame jeg kjenner er klar - hun bruker ALLTID mastercardet sitt så når hun er i utlandet. Både på varekjøp og på kontantuttak, pga sikkerheten. Når jeg spurte hvorfor på kontantuttak, sa hun at det er så mye skimming at du vil ikke tro det, og selv hun som bør kunne dette, greier ikke å se det hver gang.

Skrevet

Kredittkort er veldig nyttig å ha, så lenge en bruker det med måte.

Det viktigste er jo den ekstra sikkerheten, så ja jeg ville skaffet meg et kredittkort før reisen. Ved nettkjøp bruker jeg kun kredittkort, dette på grunn av kjøpsforsikringen. Kjøper du i utlandet og får problemer, slipper du å ta det opp med de som solgte deg varen. Tilbyderen av kredittkortet(banken) er ansvarlig å tilbakebetale deg beløpet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...