AnonymBruker Skrevet 7. februar 2011 #1 Skrevet 7. februar 2011 Som sagt, noen ganger når jeg logger av facebook, eller skal logge inn, ser jeg at denne "Forbli pålogget" boksen er huket av. Dette er det ikke jeg som har gjort. Kan det da være at noen andre har vært inne på min konto og huket av for denne funksjonen? Som sagt, jeg har aldri gjort det selv..
Golde Skrevet 7. februar 2011 #2 Skrevet 7. februar 2011 Hvis den som logget inn før deg hadde huket av denne boksen, tror jeg den forblir huket av til nestemann aktivt "avhuker" den.
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2011 #3 Skrevet 7. februar 2011 Hvis den som logget inn før deg hadde huket av denne boksen, tror jeg den forblir huket av til nestemann aktivt "avhuker" den. Problemet her er at jeg er den eneste som bruker denne pcen, min private laptop. Det var derfor jeg ble bekymret for at noen andre kanskje er inne og kiker på min konto...?
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2011 #4 Skrevet 7. februar 2011 Det er vel en funksjon som er knyttet til maskinen snarere enn kontoen din, trroooor jeg? Men har forøvrig opplevd det samme selv, men har ikke tenkt noe over det. Kan hende det har skjedd hvis man har gått vekk fra siden uten å ha trykket logg ut.
Gjest Sommertid Skrevet 7. februar 2011 #5 Skrevet 7. februar 2011 Jeg tror heller ikke dette går på konto men på maskinen. Men for sikkerhets skyld ville jeg skiftet passord.
Linus Skrevet 13. februar 2011 #6 Skrevet 13. februar 2011 Dette er noe som styres av såkalte cookies eller informasjonskapsler på maskinen din. Når du logger inn på Facebook, eller her på KG for den del, så laster du også ned en liten tekstfil som lagres i cachen/mellomlageret til nettleseren din. Innholdet i denne filen sendes deretter med hver gang du forespør en ny side på det aktuelle domenet (HTTP-request) og brukes til å autentisere og autorisere deg på serversiden. Grunnen til at man bruker cookies på denne måten er at webben "by design" er tilstandsløs, det vil si at sider på WWW over HTTP ikke klarer å bevare en tilstand fra en forespørsel til en annen. I stedet for at du skal måtte angi brukernavn og passord for hver eneste gang du klikker på en link på Facebook, så hekter nettleseren altså på innholdet i en slik cookie på requesten og informasjonen brukes av serveren til å kjenne deg igjen. En cookie kan forøvrig bare leses av det domenet som har utstedt den. Slike cookies kan ha ha ulik varighet. De kan gjelde bare så lenge du har netteseren din åpen (i en såkalt session) eller de kan gjelde frem til en spesifisert dato. Når du huker av for "husk meg" eller noe deromkring, så settes det en varig cookie som gjelder frem til en nærmere spesifisert dato (som oftest laaangt frem i tid). Det betyr at selv om du lukker nettleseren din, så vil Facebook "huske deg" så lenge cookien ligger i cachen og den fortsatt er gyldig. Jeg for min del bruker dette i forbindelse med Facebook og Gmail/Google rett og slett fordi jeg er så ofte innom disse tjenestene at jeg ikke gidder å logge inn og ut hver gang. Jeg kjenner i grunnen ikke Facebook godt nok til å kjenne hvordan selve valget av "husk meg" styres. Dette er det nemlig utviklerne bak Facebook som bestemmer. De kan for eksempel fint sette "husk meg" som standardvalg og at du selv må passe på å klikke i checkboxen for å sette en mer begrenset session-cookie. Dersom dette bekymrer deg, så kan du enkelt og greit tømme cachen din, inkludert cookies, hver gang du er ferdig med å bruke nettleseren din. Akkurat dette finner du funksjoner for i nettleseren din (hvor og hvordan varierer fra nettleser til nettleser). Bruker du Windows kan du f.eks. også bruke CCleaner. Dette er også noe av grunnen til at det ikke er spesielt smart at flere personer bruker samme brukerkonto på en og samme PC. Dersom flere logger inn med samme brukernavn og passord er risikoen nemlig stor for at de også benytter den samme nettleserprofilen og dermed også har tilgang til samme cache (både cookies, nedlastede filer og historikk). 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå