Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann! Jeg jobber i helsevesenet. Og som dere sikkert vet er det omtrent umulig å få en fast stilling der. Enda vanskeligere er det å få en fulltid prosent fast. Med tanke på mine kollegaer og bekjente som har utdannelse som hjelpepleiere og sykepleiere, Er det trist at de ikke kan få en fulltid fast jobb. Det er mange vikarer, Mange assistenter, Mange 20 og 30 % stillinger. De mes utdannelsen sitter der med "tilkallingsvikar" - jobb. Jeg vet det er slik fordi jeg ser det hele tiden.

Her er meg - Jeg er 24 år, Hadde ingen erfaring eller utdannelse innen helse og omsorg. Har nå jobbet i helsevesenet i 2 år. begynte først på sykehjem som extra-hjelp. Fikk mer enn nok jobb. Rundt 100 % og gjerne mer hver mnd. Gikk over til nattevakt på sykehjemmet ettersom jeg fant ut at det var bedre betalt. Jobbet også 100% der. så begynte jeg å jobbe på en pasient på natten. Hun har egen bolig, og er tilknyttet sykehjemmet/hjemmetjenesten. Der er vi et team på 5 faste ansatte som er hos henne døgnet rundt. Jeg fikk 40% fast stilling. Jeg trives kjempe godt. Jeg tar på meg noe extra når det trengs. Men fastlønnen min er 11.500.

Spm er til dere...Hva synes dere om å kun jobbe 40%?

Vet dere andre som klarer seg på små stillinger?

Hva synes dere om at ufaglærte får faste stillinger, Mens kansje en sykepleier må gå i årevis uten noe som helst fast?

jeg ser på meg selv som heldig. Husker mine kollegar på sykehjem som hadde gått både 5-12 år som faglært uten noe fast. Kun extravakter hver mnd. Er jo fryktelig å må gå slik løst i mange år?? Jeg gjorde det i et år og jeg synes det var helt greit. jeg er jo ufaglært. Men tror ikke jeg ville gått slik i mange år.

Hva er deres syn?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Forstår jeg deg riktig når du tenker å ta ekstravakter og sånn ved siden av, slik at du i realiteten belager deg på å jobbe mer enn det stillingsprosenten din tilsier?

Å jobbe 40% synes jeg i utgangspunktet høres lite ut, i alle fall hvis det ikke er noen bestemt grunn til at du må jobbe så lite (pga helse, omsorg for barn eller sykdom i familien, o.l). Et annet problem er at det kan være vanskelig å få lån til å f.eks kjøpe bolig med så lav stillingsprosent og følgelig lønn. Men det er klart, 40% er mer enn 0% ...

Skrevet

Du tjener jo greit med lav stillingsprosent når du jobber natt, men vær obs på at det slår veldig dårlig ut på pensjonspoengene når man har redusert stilling. Tror ikke det hjelper å ta ekstravakter engang, man må ha (ca) 100% stilling for å få noe særlig poeng. Du bør i hvert fall spare til pensjon privat når du har så lav stillingsprosent (noe som gjelder veldig mange i helsevesenet).

Skrevet

Jeg er hjelpepleier og har 50% vikariat ut mars i år.. Jeg misunner deg virkelig!

Skrevet

..som har fast stilling skulle jeg legge til;)

Skrevet

Jeg er kjemoe takknemlig. Helt fantatisk å jobbe i et slikt team som jeg gjør. Er som en stor familie og pasienten har vi super god kontakt med. Føler meg heldig ja, Men skulle ønske flere kunne få¨denne muligheten. jeg liker ikke å tenke på at faglærte må jobbe extra i årevis uten noe fast...:/

Skrevet

Jeg jobber også i 40 % stilling i helsevesenet (er hjelpepleier) og har 11 700 kr brutto i måneden, fast.

Det er ikke snakk om mange kronene utbetalt.. Under 8000,- netto.

Men jeg er også heldig å får mye ekstravakter, selv om det alltid ligger i bakhodet, at tenk om jeg ikke får ei eneste ekstravakt en måned, det hadde vært litt trassig. Man er jo nesten "avhengig" av at noen blir syk, for at man skal få vakter.. Det er egentlig ille!

Skrevet

Du tjener jo greit med lav stillingsprosent når du jobber natt, men vær obs på at det slår veldig dårlig ut på pensjonspoengene når man har redusert stilling. Tror ikke det hjelper å ta ekstravakter engang, man må ha (ca) 100% stilling for å få noe særlig poeng. Du bør i hvert fall spare til pensjon privat når du har så lav stillingsprosent (noe som gjelder veldig mange i helsevesenet).

Det er ikke stillingsprosenten som avgjør opptjeningen i folketrygden, da er det bare beløpet man tjener som legges til grunn. Når det gjelder OTP derimot vil man ikke bli inkl når man har så lav stillingsprosent.

Og man skal tenke seg om før man sparer i pensjon pga ugunstige skatteregler. Heller spare midler på andre måter (spare i bolig, fond osv).

Skrevet

Jeg har 60 % fast, og er glad for å ha noe sikkert. Men etter noen år med 60% lønn, skulle jeg ønske jeg hadde større stilling... Det er klart jeg har lært meg å overleve på lønn (startet på 12750, har 15 500 nå), men det hadde vært deilig å av og til kunne unne seg noe godt å spise noe skikkelig godt (enten ute på restaurant eller noe fint fra ferskmatdisken hos Meny), klær når man vil og ikke bare handle på salg, å ha en buffer for akutte utlegg, en bil som er nyere enn 25 år ......Ferietur til storby eller utlandet. Familiens hytte er fin, men litt forandring ahdde vært fint. Heldigvis bor jeg billig....... Men drømmer om et lite småbruk uten naboer eller leieboere, der jeg kan gjøre som jeg vil uten å forstyrre noen, eller bli forstyrret.....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...