Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei :)

Jeg har lyst til å kjøpe leilighet men lurer litt på om det er mulig for meg å få førstehjemslån.

Jeg har 30 000 i egenkapital

Inntekt på ca 10 000 i mnd etter skatt (deltidsjobb)

Tenkte på å låne ca 380 000 (andels leil.)

Noen som har erfaringer rundt dette, hvilken bank det evnt. er best å ta opp lån?

Har pratet med dnbnor og de sa at jeg hadde for lav inntekt, men ser det står flere steder på nett at man kun trenger deltidsjobb for å få lånet.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei :)

Jeg har lyst til å kjøpe leilighet men lurer litt på om det er mulig for meg å få førstehjemslån.

Jeg har 30 000 i egenkapital

Inntekt på ca 10 000 i mnd etter skatt (deltidsjobb)

Tenkte på å låne ca 380 000 (andels leil.)

Noen som har erfaringer rundt dette, hvilken bank det evnt. er best å ta opp lån?

Har pratet med dnbnor og de sa at jeg hadde for lav inntekt, men ser det står flere steder på nett at man kun trenger deltidsjobb for å få lånet.

Sier banken nei, så er det nei. Det handler litt om at du skal ha råd til å betjene et lån også når renta øker. Deltidsjobb er ikke bare deltidsjobb, det er forskjell på lønn, oppsparte midler, andre verdier osv osv.

Fortsett sparingen og se om du kan få økt stilling, eller skifte til en bedre betalt stilling.

Skrevet

Siden du bare vil låne 380k, hvor mye er fellesgjelden på? Den må du også ta med i regnestykket.

Tror nok banken har rett, det er ikke mye du kan betjene med kun 10k i inntekt.

Skrevet

Siden du bare vil låne 380k, hvor mye er fellesgjelden på? Den må du også ta med i regnestykket.

Tror nok banken har rett, det er ikke mye du kan betjene med kun 10k i inntekt.

Fellesgjelden er på 1 084 835,-

Skrevet

Da er prisen for leiligheten nær 1,5 mill kr.

Banken har helt rett. Du tjener alt for lite (veldig mye for lite) til å betjene dette, sammen med andre utgifter.

Skrevet

Da blir jo prisen på leiligheten bortimot 1,5 millioner. Hvordan mener du du skal kunne betjene en sånn sum med inntekt på 10k? Bare for å få lånet må du vel også ha 10% (150k) i EK?

Hvis du tror det eneste kravet til banken er at du har en deltidsjobb har du dessverre tatt veldig feil. Fortsett å spare du... :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...