Gå til innhold

Spinat. Frossen vs. fersk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg bruker mye frossen spinat. Og jeg skjønner jo at dette ikke er like bra som fersk spinat. Men er det så fryktelig stor forskjell? Og hva med fersk spinat som blir varmet opp? Mister denne mye næringsstoffer?

Takk for svar :)

Skrevet

synes den frossne blir så vassen fort, lissom ikke helt som et blad.

Og den ferske...jeg har hverken gass eller wok så det tar jo 100 år...

• Liker 1
Gjest navnelapp
Skrevet

Ernæringsmessig er det minimal forskjell. Den er uansett pakka i posar for lenge sidan, fylt med gass og frakta langt avgarde. Den frosne er tross alt hausta fersk og dampa og hakka ganske raskt etter plukking. Det er eit styr med fersk spinat, masse skylling og rensing, men til enkelte ting passar den best.

Skrevet

Som alt annet vi putter i oss, så sier det seg selv at ferskt er bedre enn frossent.

Om det er noen forskjell i næringsstoffinnhold aner jeg dog ikke.

Skrevet

Tror nok næringsinnholdet i den frosne er bra, men vet noen ikke liker smaken i det hele tatt, selv om de liker fersk. Jeg har de siste årene stort sett kjøpt fersk spinat, og synes ikke det tar lang tid å dampe den. Trenger bare lokk...

Skrevet

Lang tid å dampe spinat??? Det tar jo sekunder! Røre rundt i en varm gryte med litt olivenolje i til det faller sammen - ferdig.

Det som tar tid, er å vaske vekk all sanden. Men frossen spinat smaker død og fordervelse og har konsistens som blæ, så det er liksom ikke noe sammenlignbart alternativ.

• Liker 2
Skrevet

Takk for innspill :) Jeg er kjempeglad i den frosne spinaten, og hvis det ikke er store forskjeller i næringsinnholdet, fortsetter jeg med den :)

Skrevet

Leter fortsatt etter frossen spinat som ikke er finhakket jeg. Noen som har sett her i landet?

Skrevet

Har ingenting imot frossenspinat. eneste er at den ofte blir for finhakket. Den ferske er ofte alt for grov og skitten for min smak.

Gjest Lille-pus
Skrevet

Har ingenting imot frossenspinat. eneste er at den ofte blir for finhakket. Den ferske er ofte alt for grov og skitten for min smak.

Spinat dyrkes i sandjord, og må vaskes før rensing og videre bruk ;)

Spinat renses ved at du "legger bladene på rygg", med baksiden opp og tar tak i stilken. Så holder du rundt bladet og drar stilken ut av bladet. Da følger den grove delen av stilken med, og den kaster du ;)

forøvrig helt enig i at den frosne er litt vel finhakket.

Bruker aller helst fersk (digg i salater sammen med ulike typer salatblader forøvrig).

Gjest Mynona83
Skrevet

Spinat dyrkes i sandjord, og må vaskes før rensing og videre bruk ;)

Spinat renses ved at du "legger bladene på rygg", med baksiden opp og tar tak i stilken. Så holder du rundt bladet og drar stilken ut av bladet. Da følger den grove delen av stilken med, og den kaster du ;)

forøvrig helt enig i at den frosne er litt vel finhakket.

Bruker aller helst fersk (digg i salater sammen med ulike typer salatblader forøvrig).

Eeeehh.. jeg bare tar den ut av posen og legger den i stekepanna/salatbollen jeg... Har aldri sett sand på de... Spiste det senest i stad...

Gjest Lille-pus
Skrevet

Eeeehh.. jeg bare tar den ut av posen og legger den i stekepanna/salatbollen jeg... Har aldri sett sand på de... Spiste det senest i stad...

Varierer litt fra produsent til produsent (i alle fall blandt de som selges her jeg bor da) hvor mye/lite sand det er på bladene :)

Leveransene her i distriktet knaser ofte godt om de ikke får seg et bad :fnise:

Men, som sagt det varierer :) Du er heldig som slipper å bade spinaten :)

Gjest Mynona83
Skrevet

Varierer litt fra produsent til produsent (i alle fall blandt de som selges her jeg bor da) hvor mye/lite sand det er på bladene :)

Leveransene her i distriktet knaser ofte godt om de ikke får seg et bad :fnise:

Men, som sagt det varierer :) Du er heldig som slipper å bade spinaten :)

hehe.. følte plutselig at jeg gjorde alt feil, men da er visst forskjell på de da. Ellers har sanda sunket til bunns i posen :fnise:

Skrevet

Det er (iallefall) to typer fersk spinat i omløp hos min dagligvarebutikk. Den grove sandete, og en som jeg troor heter babyspinat. Der er bladene litt mykere og mindre, og altså sandfrie. Dessverre har de nesten aldri den sorten inne.

Blir litt pes om man må vaske og avstilke dem.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...