Gå til innhold

Samboer har fått høyt kolesterol

Anbefalte innlegg

Skrevet

Samboer har en stund nå gå på lavkarbo diett ( med ketoseperioder). Han har gått mye ned i vekt, og er veldig slavisk til denne dietten. Personlig spiser jeg mye av det samme som ham, men jeg spiser grovbrød/fiber osv, fordi jeg trener omtrent hver dag og er i grunn fornøyd med kropp og helse.

Men, min samboer var hos bedriftslegen og fikk tilbakemelding om at han har fått veldig høyt kolesterol det siste året, og fått beskjed om å endre kosthold drastisk samt begynne å trene igjen. Han må slutte å spise alt fettet, rødt kjøtt, egg osv, og spise mer brødmat blandt annet. Han er livredd for å gå opp i vekt, men skjønner også at han må endre kostholdet,siden det er veldig tydelig at det er lavkarbo som har gitt ham høyt kolesterol. Hvordan få denne overgangen til på en fornuftig måte? Noen som har samme erfaringer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor ikke teste kaloritelling og se om det er noe for han?

Skrevet

Jo, men selv om han går over til kaloritelling, kan han vel ikke begynne rett på å spise brød og mat med karbo igjen når han har gått så lenge på lavkarbo? Vil han ikke legge veldig på seg da? :klo: vet lite om dette.

Skrevet

Skal man gå ned i vekt og holde seg der på en sunn måte så må man TRENE! En kommer ikke utenom en mer aktiv livsstil og jeg skjønner ikke hvorfor så mange har problemer med å skjønne det. Det er jo kun logikk. Et sunt og fornuftig kosthold samt trening gir en slankere og sunn kropp.

Skrevet

Å sørge for å spise bare sunt fett og spise masse, masse grønnsaker og salat vil vel være en god start.

Han kan fortsatt spise kjøtt, men i litt mindre mengder, bør kutte smøret og heller spise Vita Hjertegod margarin f.eks. Han bør vel dessuten spise fet fisk fremfor veldig mye kjøtt (det er masse proteiner i det også) og magre melkeprodukter er også proteinrike og bra.

Han er ikke nødt til å begynne å spise masse brød heller, men kan starte med veldig grovt knekkebrød i små mengder.

• Liker 2
Skrevet

Å sørge for å spise bare sunt fett og spise masse, masse grønnsaker og salat vil vel være en god start.

Vil vel?

Det er jo dette han har gjort. TS skriver han at han har gått på lavkarbo, i.e hva dere kaller sunt fett, og dette er resultatet.

Nei! Han må holde seg borte fra store fettete matvarer, og spise magert!

Folk som ikke vet sikkert men som skriver "Jeg vil tro" "jeg antar " "man bør vel..." . Hvis dere ikke vet sikkert i et alvorlig tilfelle så ikke svar!

TS: Kan ikke legen sette opp noe forslag på meny da?

Skrevet

Skal man gå ned i vekt og holde seg der på en sunn måte så må man TRENE! En kommer ikke utenom en mer aktiv livsstil og jeg skjønner ikke hvorfor så mange har problemer med å skjønne det. Det er jo kun logikk. Et sunt og fornuftig kosthold samt trening gir en slankere og sunn kropp.

Joda, og det skjønner vel han også, men han kastet seg på denne lavkarbofarsotten og ble litt besatt av gode og raske resultater. Nå vil han jo vekk fra rent lavkarbo og over til å spise mer "normal" og trene, men det er altså å få til en overgang. Treningsmuligheter er også begrenset, da han har operert knær og rygg flere ganger og må tilpasse trening etter det.

Skrevet

Vil vel?

Det er jo dette han har gjort. TS skriver han at han har gått på lavkarbo, i.e hva dere kaller sunt fett, og dette er resultatet.

Folk som ikke vet sikkert men som skriver "Jeg vil tro" "jeg antar " "man bør vel..." . Hvis dere ikke vet sikkert i et alvorlig tilfelle så ikke svar!

Han har fått en liste over matvarer han skal spise og hva han skal holde seg unna, men ikke noe mer konkret. Han skal inn til ny undersøkelse om ikke lenge.

Skrevet

Vil vel?

Å kjære vene da... :roll:

Så jeg skrev "vil vel".. big freakin' deal. Det var rett og slett bare en talemåte. Jeg er ikke usikker og jeg ga et par veldig konkrette og klare råd.

Jeg tolket nå førte innlegg som at fyren har gått på en eller annen form for Atkins-diett med masse usunt fett og kjøtt. På slike dietter er det nesten ikke grønnsaker eller salat, men veldig mye mettet fett og mye kjøtt.

Du får ikke høyt kolesterol av sunne oljer og heller ikke av fet fisk, magert kjøtt, magre melkeprodukter og grønnsaker - som jeg skrev i resten av svaret mitt. Du får heller ikke høyt kolesterol av proteiner, om det er det du mener...?

Les mer om kosthold og kolesterol her

• Liker 4
Skrevet

Jeg fikk *bedre* kolesterolverdier (LDL og HDL) av å gå i ketose, men jeg er jo da relativt ung og frisk i utgangspunktet, selv om jeg er overvektig. Prosessene her er kompliserte, og det er ikke slik at man automatisk får bedre kolesterolverdier av å spise mindre fett, eller får dårligere kolesterolverdier av å gå i ketose.

Min personlige teori er at å spise sunnere fett og mosjonere regelmessig gir bedre kolesterolverdier, dvs. at man spiser mindre flerumettede fettsyrer, animalsk fett, transfett etc.

• Liker 1
Skrevet

Vil vel?

Dette er bare tull, og de som mener noe annet får komme med kildehenvisninger som har rot i etterprøvbare fakta.

Her er en undersøkelse som tilsier at overvektige personer med høye LDL-verdier får drastisk bedre kolesterolverdier etter lang tids ketogent kosthold:

http://www.springerlink.com/content/cq1l10803t1j9621/

Conclusion: This study shows the beneficial effects of ketogenic diet following its long term administration in obese subjects with a high level of total cholesterol. Moreover, this study demonstrates that low carbohydrate diet is safe to use for a longer period of time in obese subjects with a high total cholesterol level and those with normocholesterolemia.

• Liker 1
Skrevet

Han går på Atkins. Og for min og hans del, så spiller det ingen rolle om det kan "bevises" at lavkarbo er godt for kolesterolet, han har ALTFOR høyt kolesterol og det er kostholdet som får skylden her.

http://www.matoppskrift.no/sider/artikkel1062.asp - listen over anbefalte matvarer, er jo stikk i strid med den lavkarbodietten han har fulgt til nå.

Fortsatt er jeg ute etter tips fra andre som har fulgt strenge karbodietter og har endret kosthold tilbake til et kosthold med karbo :)

Skrevet

Jeg kan godt gjenta meg jeg - han kan fortsette å leve relativt karbohydratfattig og spise på en måte som er bra for kolesterolet. Jeg har gått på lavkarbodiett selv og vet at det er mulig.

Magre melkeprodukter er proteinrike, magert kjøtt er like proteinrikt som fett kjøtt, umettet fett (olivenolje f.eks) er gunstig OG smør erstattes av Vita Hjertegod mararin for eksempel, som begge er bra for høyt kolesterol. Fet fisk er proteinrikt og veldig gundtig for kolesterolet.

Grønnsaker og salat er det selvsagt karbohydrater i, men det kan spises i nesten ubegrensede mengder og det er å anbefale fremfor pasta og ris - og kan fint gå inn i et karbohydratredusert kosthold som samtidig er bra for kolesterolet.

I tillegg anbefaler jeg knekkebrød som Ryvita - veldig grovt, velsmakende og bra. Masse karbo, men det jo mulig å begrense inntaket.

• Liker 3
Skrevet

Jeg kan godt gjenta meg jeg - han kan fortsette å leve relativt karbohydratfattig og spise på en måte som er bra for kolesterolet. Jeg har gått på lavkarbodiett selv og vet at det er mulig.

Magre melkeprodukter er proteinrike, magert kjøtt er like proteinrikt som fett kjøtt, umettet fett (olivenolje f.eks) er gunstig OG smør erstattes av Vita Hjertegod mararin for eksempel, som begge er bra for høyt kolesterol. Fet fisk er proteinrikt og veldig gundtig for kolesterolet.

Grønnsaker og salat er det selvsagt karbohydrater i, men det kan spises i nesten ubegrensede mengder og det er å anbefale fremfor pasta og ris - og kan fint gå inn i et karbohydratredusert kosthold som samtidig er bra for kolesterolet.

I tillegg anbefaler jeg knekkebrød som Ryvita - veldig grovt, velsmakende og bra. Masse karbo, men det jo mulig å begrense inntaket.

Takk for tips, overså svaret ditt tidligere, beklager!

Skrevet

1) Tren nok - minst én time moderat til høy aktivitet dagen

2) Sørg for å ha et balansert kosthold hvor energiinntaket justeres etter energibehovet

3) Profit???

Det er ingen som behøver lavkarbodietter.

Skrevet

Samboer har en stund nå gå på lavkarbo diett ( med ketoseperioder). Han har gått mye ned i vekt, og er veldig slavisk til denne dietten. Personlig spiser jeg mye av det samme som ham, men jeg spiser grovbrød/fiber osv, fordi jeg trener omtrent hver dag og er i grunn fornøyd med kropp og helse.

Men, min samboer var hos bedriftslegen og fikk tilbakemelding om at han har fått veldig høyt kolesterol det siste året, og fått beskjed om å endre kosthold drastisk samt begynne å trene igjen. Han må slutte å spise alt fettet, rødt kjøtt, egg osv, og spise mer brødmat blandt annet. Han er livredd for å gå opp i vekt, men skjønner også at han må endre kostholdet,siden det er veldig tydelig at det er lavkarbo som har gitt ham høyt kolesterol. Hvordan få denne overgangen til på en fornuftig måte? Noen som har samme erfaringer?

Hvor lenge har han vært i ketose? Like lenge som han har fått påvist høyt kolesterol?

Du skriver nemlig at han har en stund vært i ketose, men det har hatt høyt kolesterol det siste året og spørsmålet mitt er om de to tingene nødvendigvis har noe med hverandre å gjøre.

Det er ikke uvanlig at kolesterolet går opp de første månedene i ketose før det synker og går ned til under hva det var.

Så spørsmålet her er om du legger skylden på ketose uten grunn?

Skrevet

Finnes det dokumentasjon på at lavkarbo er bra for deg i lengre perspektiv (5-15 år f.eks)?

• Liker 1
Skrevet

Flott at enda en tråd skal bli tatt over lavkarbofanatikere. Kan dere ikke bare la være? Lavkarbo er ikke noe for hvermansen! slutt å syte over alt og dynke vanlige kosthold ned i sørpa! Dere fremstår som en gjeng med kristne fanatikere som absolutt skal preke om den ene sannhet, som alle bør tro på.

• Liker 3
Skrevet

Finnes det dokumentasjon på at lavkarbo er bra for deg i lengre perspektiv (5-15 år f.eks)?

Massevis, men jeg har ikke lenkene på denne maskinen. Jeg vet at andre som har svart i tråden kan hjelpe.

Skrevet

Massevis, men jeg har ikke lenkene på denne maskinen. Jeg vet at andre som har svart i tråden kan hjelpe.

Nei det finnes ikke massevis. Fordi det er faktisk ingen ordentlige studier som er gjort (vitenskapelige altså) som bekrefter at det å dytte i seg mye fett i mange år er bra for blodårene våre.

Du mener kanskje klikk.no og lenebeatrice men det er ikke ordentlige kilder.

Og ja, jeg har tilgang til universitetes databaser med alt av kilder, men jeg har ikke funnet en eneste undersøkelse som bekrefter det du sier.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...