cilipili Skrevet 7. februar 2011 #1 Skrevet 7. februar 2011 Studielånet mitt blir på omkring 8000 i måneden. Jeg har nå ei lønn på ca.18 000 kr. Er det noen her som har noen bra tips?
Kvist Skrevet 7. februar 2011 #2 Skrevet 7. februar 2011 Ingen tips, men er i samme situasjon så vil gjerne følge med på om du får noen tips. Annet en de helt opplagte som i bruk mindre penger... ikke så lett når man har hus og barn. Utgiftene kommer selv om man ikke shopper eller sløser.
Tabris Skrevet 7. februar 2011 #3 Skrevet 7. februar 2011 Vil du klare å jobbe deltid mens du studerer? Det kan gi et par tusenlapper ekstra i måneden som kan hjelpe på.
Hanselot Skrevet 7. februar 2011 #4 Skrevet 7. februar 2011 En kveldsjobb eller kutt utgifter. Shop mindre og planlegg innkjøp.
cilipili Skrevet 7. februar 2011 Forfatter #5 Skrevet 7. februar 2011 Vil du klare å jobbe deltid mens du studerer? Det kan gi et par tusenlapper ekstra i måneden som kan hjelpe på. Det blir nok litt vanskelig. Jeg har to barn som er førsteprioritet, og om jeg i tillegg skal jobbe kvelder så blir det lite tid til dem. En kveldsjobb eller kutt utgifter. Shop mindre og planlegg innkjøp. Dette gjør jeg allerede. Sparer også litt i mnd.som vil komme med når jeg studerer, men det er ikke nok desverre.
Rosalie Skrevet 7. februar 2011 #6 Skrevet 7. februar 2011 Deltidsstudier med heltidsjobb, gjerne nettbasert. Da kan du studere når ungene har lagt seg. Selg huset og lei bolig gjennom samskipnaden der du skal studere. Du må allikevel regne med å jobbe noe ved siden av, men da burde det holdeå jobbe når ungene er hos sin far på samvær.
Tabris Skrevet 7. februar 2011 #7 Skrevet 7. februar 2011 (endret) Det blir nok litt vanskelig. Jeg har to barn som er førsteprioritet, og om jeg i tillegg skal jobbe kvelder så blir det lite tid til dem. Du trenger ikke nødvendigvis jobbe kveld. Hvis du får jobb som studass. på biblioteket der du studerer, så er skiftene der ofte lagt opp etter forelesningene. Dvs, du har morgenskift, ettermiddagsskift og kveldsskift, tre-fire timer hver. Og du setter selv opp hvilke skift som passer hvert semester. Endret 7. februar 2011 av Tabris
cilipili Skrevet 7. februar 2011 Forfatter #8 Skrevet 7. februar 2011 Deltidsstudier med heltidsjobb, gjerne nettbasert. Da kan du studere når ungene har lagt seg. Selg huset og lei bolig gjennom samskipnaden der du skal studere. Du må allikevel regne med å jobbe noe ved siden av, men da burde det holdeå jobbe når ungene er hos sin far på samvær. Jeg skal gå allmennlærerstudiet og det må tas på UIS. Jeg bor heldigvis sammen med faren så det gjør det enklere, men har ikke lyst at dette skal gå utover tiden min med barna. Jeg vet jeg må ofre noe for å få det til. Så må jeg jobbe ved siden av, så må jeg det. Snakket nettopp med banken og skal på møte der på torsdag. Satser på at de kan hjelpe litt
cilipili Skrevet 7. februar 2011 Forfatter #9 Skrevet 7. februar 2011 Du trenger ikke nødvendigvis jobbe kveld. Hvis du får jobb som studass. på biblioteket der du studerer, så er skiftene der ofte lagt opp etter forelesningene. Dvs, du har morgenskift, ettermiddagsskift og kveldsskift, tre-fire timer hver. Og du setter selv opp hvilke skift som passer hvert semester. Takk for tipset! Det var jo genialt!
Rosalie Skrevet 7. februar 2011 #10 Skrevet 7. februar 2011 (endret) Jeg skal gå allmennlærerstudiet og det må tas på UIS. Jeg bor heldigvis sammen med faren så det gjør det enklere, men har ikke lyst at dette skal gå utover tiden min med barna. Jeg vet jeg må ofre noe for å få det til. Så må jeg jobbe ved siden av, så må jeg det. Snakket nettopp med banken og skal på møte der på torsdag. Satser på at de kan hjelpe litt Men da blir det jo en helt annen situasjon enn den jeg leste ut fra førsteinnlegget. Da må mannen din ta en større del av forsørgerbyrden, og får dere avdragsfrihet, samt forlenget nedbetalingstid på boligen, burde det gå greit. Ikke fett, men greit. Velger du å jobbe, kommer du langt med å jobbe lørdag og søndag én helg i måneden. Stud.ass.-stillinger, også på bibliotekene, går i all hovedsak til studenter på høyere årskull. Endret 7. februar 2011 av Rosalie
cilipili Skrevet 7. februar 2011 Forfatter #11 Skrevet 7. februar 2011 Men da blir det jo en helt annen situasjon enn den jeg leste ut fra førsteinnlegget. Da må mannen din ta en større del av forsørgerbyrden, og får dere avdragsfrihet, samt forlenget nedbetalingstid på boligen, burde det gå greit. Ikke fett, men greit. Velger du å jobbe, kommer du langt med å jobbe lørdag og søndag én helg i måneden. Stud.ass.-stillinger, også på bibliotekene, går i all hovedsak til studenter på høyere årskull. Burde nok forklart meg litt bedre Takk for svar. Satser på at det skal gå. Ble litt mer optimistisk!
Tabris Skrevet 7. februar 2011 #12 Skrevet 7. februar 2011 Stud.ass.-stillinger, også på bibliotekene, går i all hovedsak til studenter på høyere årskull. Hvis du med høyere årskull mener masterstudenter, så stemmer ikke det på det universitetet hvor jeg gikk.
Rosalie Skrevet 7. februar 2011 #13 Skrevet 7. februar 2011 Hvis du med høyere årskull mener masterstudenter, så stemmer ikke det på det universitetet hvor jeg gikk. Nei, jeg mener til dels 2. og mest 3. årskull på bachelor. Mange av disse beholder også jobben ut masterstudiet. Som 1. klassing kan man glemme den type jobber, er min erfaring.
Tabris Skrevet 7. februar 2011 #14 Skrevet 7. februar 2011 Nei, jeg mener til dels 2. og mest 3. årskull på bachelor. Mange av disse beholder også jobben ut masterstudiet. Som 1. klassing kan man glemme den type jobber, er min erfaring. Jeg fikk i hvertfall jobb der som 1. klassing.
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2011 #15 Skrevet 7. februar 2011 Jeg fikk i hvertfall jobb der som 1. klassing. Det gjorde jeg også, men jeg tror strengt tatt ikke biblioteksarbeid er stud.ass.-arbeid, sånn rent teknisk, det bare kategoriseres slik for å ha oversikt over hvor studenter jobber og hvilken lønn de skal ha. Jeg har ihvertfall aldri undervist noen eller rettet noen ting, og jeg har jobbet på flere universitetsbibliotek. En typisk stud.ass.-stilling går jo ut på å holde og rette øvinger, og der stemmer det at man foretrekker høyere årskull, siden det er ganske praktisk at folk har tatt eksamen selv i det de skal undervise i.
Tabris Skrevet 7. februar 2011 #16 Skrevet 7. februar 2011 Ja, ok. Da er det nok bare en annen bruk av begrepet - på biblioteket der jeg jobbet ble vi kalt for "studass".
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2011 #17 Skrevet 7. februar 2011 Er du sikker på at det er fulle dager hver dag? Der jeg studerer har vi veldig forskjellige dager, og ofte er det i hvert fall én fridag i uka + en dag eller to med bare et par timers undervisning, og da har man jo gode muligheter til å jobbe ved siden av. Det kan gå litt utover karakterene, men jeg tror de fleste strukturerte studentene klarer seg omtrent like bra som hvis de ikke hadde hatt jobb. (jeg jobber ikke fast ved siden av, bare i bolker pga oppdrag, men det har ikke gått utover studiene i det hele tatt)
Gjest Normalfordeling Skrevet 7. februar 2011 #18 Skrevet 7. februar 2011 Skal du studere i din situasjon så må du være klar over at det koster. Både i kroner og ører samt i tid. Du har en mann så dere er to om ungene. Spiller da ingen rolle om du jobber 2 dager i uka/annenhver helg o.l. Ungene har da en far. Sånn sett så er du heldig. Be om avdragsfrihet på boliglån, fullt studielån og jobb i tillegg. Da går det nok i boks. Det er jo uansett bare for en tid.
liv Skrevet 7. februar 2011 #19 Skrevet 7. februar 2011 Om dere har bil så vurder sterkt om dere klarer dere uten!
Alison Skrevet 7. februar 2011 #20 Skrevet 7. februar 2011 Har du boliglån kan det være mulig å få avdragsfrihet så lenge du studerer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå