Gå til innhold

Seksuell lavalder

Anbefalte innlegg

Skrevet
På 7.2.2011 den 1.11, Gjest Samson skrev:

Så hva bør lavalderen være? Kanskje burde den være 14, men ettersom det er en viss logikk å samkjøre seksuell lavalder med kriminell lavalderen, ville jeg foreslått at begge ligger på 15 år, i hvert fall til å begynne med.

Nei. 

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For det første, hva er hensikten med å trekke frem en tråd fra 2011?

For det andre sett deg inn i dagens regler før du slår om deg med feilinformasjon, særlig når du trekker frem foreldede tråder. Begynn med å lese på Statens barnehus, om du skal vite hvordan ting fungerer i verden utenfor nettet.

Anonymkode: f18e6...529

Er da lov å svare på en tråd uansett? Er det ikke greit kan den jo like gjerne slettes. Kommer ofte over tråder som er interessante og sjekker ikke nødvendigvis året den ble laget, skjønner ikke hvorfor du har et problem med det. Og jeg har ikke gitt noen feilinformasjon. Snakket ut ifra egen erfaring og andre jevnaldrendes erfaring fra hvordan det var på den alderen. Du kan ikke si til noen som kommer med egne meninger at det er faktafeil. 

AnonymBruker
Skrevet

Synes den bør være på 16 år, for å bidra til å verne mot overgrep fra voksne. En som er over 18 trenger ikke å ha sex med en som er under 16. De kan vente om forholdet er seriøst nok, og er det ikke det kan personen finne seg en over 16 år å ha sex med. Dersom en har sex med en under 16 år så vet man hva man gjør og må ta straffen sin. 

Anonymkode: ac89b...847

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Spir skrev:

Er da lov å svare på en tråd uansett? Er det ikke greit kan den jo like gjerne slettes. Kommer ofte over tråder som er interessante og sjekker ikke nødvendigvis året den ble laget, skjønner ikke hvorfor du har et problem med det. Og jeg har ikke gitt noen feilinformasjon. Snakket ut ifra egen erfaring og andre jevnaldrendes erfaring fra hvordan det var på den alderen. Du kan ikke si til noen som kommer med egne meninger at det er faktafeil. 

Når du fortsatt tilsynelatende mener å vite best uten å ville ta turen innom Statens Barnehus for å finne ut hvordan barn under 16 år behandles av poltiiet og domstolen, så får jeg påta meg å gi deg og alle andre som trenger hjelp en link https://www.statensbarnehus.no/barnehus/statens-barnehus-hamar/tilrettelagt-avhoer/ Ser dumkanskje der atningen under 16. år trenger å møte i domstolen i sedelighetssaker nå i 2018? Det gjøres nemlig avhør av dem på Statens Barnehus der avhøret blir filmet, og der alle aktørene i retten er tilstede bak et enveisspeil. På rommet sitter barnet/ungdommen og den som gjør det tilrettelagte avhøret.

Ellers gir nettsiden til barnehusene og straffeloven uttømmende opplysninger for spesielt interesserte som trenger kunnskapen. 

AnonymBruker
Skrevet

2011....hm.

Anonymkode: ac89b...847

AnonymBruker
Skrevet

Har ikke lov til å drikke alkohol eller stemme før en er 18 ...

Men du kan aldri stoppe ungdom fra å ha sex heller, så 16 er egentlig greit :) kanskje den kunne vert 15 og, da jeg selv følte jeg ikke hadde lov før jeg var gammel nok (nå ventet jeg til jeg var 23 år da :fnise:). 

Men... vanskelig tema..

Anonymkode: cbb9e...e5f

Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når du fortsatt tilsynelatende mener å vite best uten å ville ta turen innom Statens Barnehus for å finne ut hvordan barn under 16 år behandles av poltiiet og domstolen, så får jeg påta meg å gi deg og alle andre som trenger hjelp en link https://www.statensbarnehus.no/barnehus/statens-barnehus-hamar/tilrettelagt-avhoer/ Ser dumkanskje der atningen under 16. år trenger å møte i domstolen i sedelighetssaker nå i 2018? Det gjøres nemlig avhør av dem på Statens Barnehus der avhøret blir filmet, og der alle aktørene i retten er tilstede bak et enveisspeil. På rommet sitter barnet/ungdommen og den som gjør det tilrettelagte avhøret.

Ellers gir nettsiden til barnehusene og straffeloven uttømmende opplysninger for spesielt interesserte som trenger kunnskapen. 

Poenget mitt var aldri at avhør og rettsak var fælt, eller at det var for står påkjenning til at det burde gjennomføres. Det var vedkommende jeg siterte som mente noe lignende. Jeg forsvarte at det var bedre at slikt ble gjennomført når et overgrep først var skjedd. Poenget mitt var at en eventuell påkjennelse ved prossess ved anmeldelse ikke skulle være et argument for å ikke anmelde eller ikke ha såpass lav grense. Jeg sa det kunne være fælt nettopp for å ikke avfeie det vedkommende jeg siterte sa, fordi jeg likevel skulle forsvare at man nettopp bør gjennomføre slikt og ikke unngå det fordi det er en påkjennelse 

Skrevet
38 minutter siden, AnonymBruker said:

For det første, hva er hensikten med å trekke frem en tråd fra 2011?

For det andre sett deg inn i dagens regler før du slår om deg med feilinformasjon, særlig når du trekker frem foreldede tråder. Begynn med å lese på Statens barnehus, om du skal vite hvordan ting fungerer i verden utenfor nettet.

Det at tråden har ligget død i 7 år sier noe om at dette ikke er et veldig kontroversielt tema. Jeg mener forøvrig at den seksuelle lavalderen burde heves til 18 år.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
På 7.2.2011 den 1.11, Gjest Samson skrev:

I Norge er som de fleste sikkert vet, den seksuelle lavalderen 16 år. Dette er at av de høyeste i Europa, og de fleste land i Europa har en lavalder på 14 år. Til sammenligning med Norge, er lavalderen i Sverige 15, Tyskland og Italia 14, og Spania er lavest med 13 år.

For det første er seksuell lavalder 16 år i Spania, ikke 13. Kildene dine er utdatert. 

Forøvrig er vi på ingen måte alene om å ha en lavalder på 16 år i Europa. Spania (som allerede nevnt), Finland, Storbritannia, Sveits, Kosovo, Moldova, Latvia, Litauen, Russland, Hviterussland, Ukraina, Armenia, Georgia og Aserbaijan har det samme. Irland og Kypros har en enda høyere lavalder, med sine 17 år. Malta og Tyrkia ligger høyest i Europa med 18. Vatikanet har også en lavalder på 18 år dersom det ikke er snakk om seksuell omgang innad i et ekteskap. Da er grensa 14 for jenter og 16 for gutter. (Så kan man jo tenke hva man vil om Vatikanets syn på barneekteskap. 

Anonymkode: 1d739...e60

AnonymBruker
Skrevet
45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

(Så kan man jo tenke hva man vil om Vatikanets syn på barneekteskap. 

Det kan man jo si om mange land: https://www.ageofconsent.net/world

Anonymkode: d07df...be8

Skrevet
På 7.2.2011 den 2.21, AnonymBruker skrev:

Slik at 17-åringer kan ha sex med 12-13-åringer helt uten noen mulighet for straff overhodet? Dersom 13-åringen er moden både fysisk og psykisk og 17-åringen noe umoden i denne situasjonen, vil jeg kanskje se det som greit, men 12-13-åringer kan fint være to-tre år unna å komme i puberteten (samtidig som de kan ha vært i den i to-tre år allerede), og dersom det da er snakk om en 13-åring som er fysisk og psykisk umoden med en 17-åring som er velutviklet, synes jeg det kan være greit med en grense på 16, med 2 år og skjønn som slingrinsmonn.

Det er vel ikke nødvendigvis slik at de som kommer tidlig i puberteten og er fysisk "velutviklet" er mer modne for sex i tidlig alder. Dette handler mer om psykisk modenhet en puppestørrelse.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Husker at jeg grudde meg veldig til å fylle 16, fordi den eldre kjæresten min da forventet at jeg skulle ha sex med ham. Jeg var ikke i nærheten av klar for det. Det ble et veldig press på meg, og jeg hadde hatt et bedre argument for å si nei hvis lavalderen var 18 år. Heldigvis hadde jeg vett nok til å komme meg unna, heller enn å gi etter for noe jeg innerst ikke var klar for eller ønsket. Jeg vet at det er mange unge som ikke klarer å stå imot presset, og som senere angrer seg. Derfor mener jeg 18 år hadde vært en riktig aldersgrense. Da kan unge på samme alder ha sex uten å frykte noe, samtidig som at man gjør det vanskeligere for eldre gutter å «lure» yngre jenter til sengs. Og de som ikke er klare for sex før de nærmer seg tjue, får et godt argument for å utsette debuten.

Anonymkode: b353f...b4c

• Liker 3
Skrevet

Seksuell lavalder bør ikke senkes. Selv om kanskje flere på 14 år har sex nå enn tidligere, så er ikke 14 åringer mer moden nå enn tidligere. Heller tvert imot. Dessuten finnes det for mange idiotiske voksne menn, som sikler etter så unge jenter som mulig, og å gi dem mulighet til å si "Ja, men hun er lovlig!" når jenta er 14 år, det beskytter på ingen måte unge sårbare jenter. 

Da jeg gikk første året på ungdomsskolen var omtrent halvparten av jentene forelsket i en lærer/vikar på rundt 28 år. De svermet og fniste, og selv om det er mulig at noen også fantaserte om ham, så var ingen klare for et seksuelt forhold til ham. Det var mer uskyldig svermeri. En mer naiv forelskelse enn det vi opplevde fra 16/18 år og oppover. 

Jeg blir svært skeptisk når noen vil senke den seksuelle lavalder. Jeg kan ikke på noen måte se at noen kan ha gode motiver for å ønske det, når de selv er eldre. Å ønske det er mistenkelig i seg selv. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
På 7.2.2011 den 12.01, Gjest Raindrops skrev:

15 og 18 er ikke straffbart

Jo det er det. 15 og 17 er derimot ikke det. Hvis man selv er voksen (over 18) og har sex med noen under 16 år så er det forbudt ved lov. Slutt å spre falsk informasjon, er du snill.

Anonymkode: 7b94c...daf

Skrevet

Synes det er greit at den er der den er. Det er uansett ingen som liker tanken på at ungene deres driver på med slikt uansett, om den heves til 18 eller 80. :P

Annonse
Skrevet

Man kan mene hva man vil om saken, men dette er en politisk helt død sak. Ingen vil investere politisk kapital eller tro at det vil gi politisk avkastning av å gå inn for en lavere seksuell lavalder.

Du kan ha helt rett, men sorry!

AnonymBruker
Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker said:

Jo det er det. 15 og 17 er derimot ikke det. Hvis man selv er voksen (over 18) og har sex med noen under 16 år så er det forbudt ved lov. Slutt å spre falsk informasjon, er du snill.

Anonymkode: 7b94c...daf

15 og 17 er straffbart men de KAN slippe straff hvis de er jevne i alder og modenhet. Ulovlig er det uansett om de blir straffet eller ikke. Selv om loven sier at de KAN slippe straff (og normalt ikke blir straffet) så sier ikke loven at de ikke skal bli straffet. Veldig fint om du er nøyaktig på dette!

Anonymkode: cf55b...36f

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Husker at jeg grudde meg veldig til å fylle 16, fordi den eldre kjæresten min da forventet at jeg skulle ha sex med ham. Jeg var ikke i nærheten av klar for det. Det ble et veldig press på meg, og jeg hadde hatt et bedre argument for å si nei hvis lavalderen var 18 år. Heldigvis hadde jeg vett nok til å komme meg unna, heller enn å gi etter for noe jeg innerst ikke var klar for eller ønsket. Jeg vet at det er mange unge som ikke klarer å stå imot presset, og som senere angrer seg. Derfor mener jeg 18 år hadde vært en riktig aldersgrense. Da kan unge på samme alder ha sex uten å frykte noe, samtidig som at man gjør det vanskeligere for eldre gutter å «lure» yngre jenter til sengs. Og de som ikke er klare for sex før de nærmer seg tjue, får et godt argument for å utsette debuten.

Anonymkode: b353f...b4c

Helt enig. Samme her. Følte jeg bare måtte ha sex for at det var forventet når jeg ble 16. Synes den burde heves til 18 jeg

Anonymkode: 0c46b...851

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

For det første er seksuell lavalder 16 år i Spania, ikke 13. Kildene dine er utdatert. 

Forøvrig er vi på ingen måte alene om å ha en lavalder på 16 år i Europa. Spania (som allerede nevnt), Finland, Storbritannia, Sveits, Nederland, Belgia, Luxembourg, Kosovo, Moldova, Latvia, Litauen, Russland, Hviterussland, Ukraina, Armenia, Georgia og Aserbaijan har det samme. Irland og Kypros har en enda høyere lavalder, med sine 17 år. Malta og Tyrkia ligger høyest i Europa med 18. Vatikanet har også en lavalder på 18 år dersom det ikke er snakk om seksuell omgang innad i et ekteskap. Da er grensa 14 for jenter og 16 for gutter. (Så kan man jo tenke hva man vil om Vatikanets syn på barneekteskap. 

Jeg retter på innlegget mitt. Det falt ut litt. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at det er litt rart at en tyveåring i det hele tatt vil ha sex med en på 14, det skjer ekstremt mye med de aller fleste av oss i løpet av den tiden. Men lovverket er nok rettet mot noen andre enn ungdomskjærester egentlig. Det er for å forhindre at godt voksne skal ha sex med en 15-åring mer enn å forhindre en 17-åring fra det samme. For homofile er det nok et n,dvendig onde å måtte ut å finne seg en eldre sexpartner da mange ikke forstår helt og i alle fall sjelden har noe nettverk av andre homofile rundt seg. Men det er nok en gang forskjell på om femtenåringen har sex med en på tyve eller en på førti. 

Anonymkode: a9589...59d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...