DiorCherie Skrevet 6. februar 2011 #1 Skrevet 6. februar 2011 Jeg har så utrolig lyst å kjøpe meg et hus, og er egentlig veldig klar for dette. Men jeg er kun 21 og student. Jobber vedsiden av studiet og tjener ca 4000 per måned etter skatt, pluss stipend på 3500, og 3000 i lån som jeg setter av hver mnd slik at jeg kan nedbetale studielånet fort etter at jeg er ferdig utdannet. Er det noen som helst mulighet for meg å kunne kjøpe noe eget? Kjæresten vil bo sammen med meg og betale "leie" til meg, slik at vi i prinsippet blir to som nedbetaler lånet. Jeg har per idag ca 70 000 i EK og sparer i BSU, i tillegg har jeg studielånet som jeg setter av. Har sett litt på dette med lån i kommunen osv, men vet ikke nok om dette. Er det noen som kan fortelle meg litt mer? Hadde jeg fått lån, og evt hvor mye? Eller bør man helst være to.
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2011 #2 Skrevet 6. februar 2011 Du har ikke sjans til å få noe lån. Eneste muligheten må være at dine foreldre tar opp lån, og så betaler du til dem. 4000 i inntekt i måneden er altfor lite.
Britt Banditt Skrevet 7. februar 2011 #3 Skrevet 7. februar 2011 Vel, tviler veldig sterkt på at du får noe i det hele tatt, dessverre, for du/dere har ikke mulighet til å betjene det. Nå vet jeg ikke hvor du bor og hva hus koster der, men er vel ikke så mange steder man får noen hus for ihvertfall MINST 1,5 millioner (må vel som regel opp i minst 2 millioner). Hvis du tjener rundt 4000,- i måneden så har du vel kanskje en årsinntekt på maks 60 000,- i året, og vanligvis kan man få 2,5 - 3 ganger inntekt i boliglån. Dermed vil du med den inntekten i teorien kanskje kunne få 180 000,- i lån. Noen banker regner kanskje studielånet/stipendet ditt som inntekt, men ikke alle. I så fall er inntekten din på kanskje 140 000,- i året, og da kunne du kanskje fått 420 000,- i året. Da skjønner du at du er langt unna huskjøp (mange vurderer en av disse lavinnskuddsleilighetene som har inskudd på f.eks. "bare" 300 000,-, men det er ikke så lurt, for når man skal få lån så må innskudd+fellesgjeld=opptil summen du kan få i lån, de er også fryktelig vanskelig å få solgt, og kan være gjeldsfeller). Sannsynligvis vil heller ingen banker gi deg lån fordi du ikke har fast jobb og god inntekt. Du må også ha 10% av prisen på boligen i egenkapital. Enten ved å skyte inn penger du har på konto, eller at noen kan stille opp som kausjonist. Hvis kjæresten din har fast jobb med god inntekt kan det jo hende dere kan ta opp lån sammen, men mange banker vil ikke engang ha en medlåntager som ikke har fast jobb (dette slet vi med, jeg er ikke fast ansatt, selv om jeg har hatt samme jobb i over tre år, og jobbet 100%). Det lureste er nok å leie en stund til, selv om det er veldig kjedelig å "kaste pengene ut av vinduet", men det er mye mer forutsigbart (det er ikke huslånet som er eneste utgift når du har hus, for å si det sånn..), og dere er ikke bundet til samme sted over like lang tid.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå