Gå til innhold

adecco, toptemp, proffice, manpowr+++

Anbefalte innlegg

Skrevet

Trenger en jobb, og lurer på hvilken erfaring dere har hos desse firmaene?:)

Skrevet

De skaffer deg noe å gjøre kjapt, men min erfaring er at det eneste de fant til meg, som har mastergrad, var resepsjonistjobb. Så kan ikke si jeg er imponert.

Skrevet

Jupp, de finner en jobb til deg, raskt..

Med en bachelorgrad fikk jeg tilbud om jobb med lønn på lik linje med det jeg hadde fått i kassen på kiwi. Ikke noe å betale ned studielånet med :)

Skrevet

Jeg har gode erfaringer med Manpower. Man får jobb raskt, og hvis man gjør en god jobb så blir man aktuell for bedre stillinger senere. I tillegg har de kontorer i mange byer og land, og det kan komme godt med den dagen man trenger eller har lyst å flytte på seg. Følte jeg fikk en ok lønn og veldig bra oppfølging da jeg jobbet for dem, og jeg kommmer nok til å henvende meg dit om jeg mister jobben eller bestemmer meg for at jeg vil bytte jobb senere.

Skrevet

Men hva lønn hadde dere? Er student,og kunne gjerne tenke meg å jobbe de dagene det passer for meg. Det vil si at jeg ikke vil jobbe i eksamensperioder og slike ting. så blir vel ikke noen fast jobb på meg, men en slags ringehjelp?

Skrevet

Fikk flere tilbud og jobbintervjuer hos Manpower enn hos Adecco, sistnevnte hørte jeg aldri noe fra etter å ha vært der én gang. Men Manpower virka sløve, de fiksa meg en jobb som var fast stilling på heltid selv om jeg hadde sagt klart ifra at jeg bare skulle ha sommerjobb. Så jeg måtte takke nei.

Men hadde gjerne gått tilbake til Manpower hvis jeg hadde behov for det. Adecco kan seile sin egen sjø :P

Skrevet

Veldig fornøyd med manpower: super oppfølging og hjelp dersom det var noe!

Skrevet

HVA er timelønn i disse firmaene??

Men hva om du søker på en jobb fra f.eks proffice da?

Har søkt på en sekreæt jobb. er visstnok fra et oljefirma, men de har leid inn Proffice?

Stillingen ble hvertfall utlyst fra proffice og dit man sendte søknad og CV. Er det de man får lønn fra også da?

Ikke selve firmaet?

Hva isåfall er det?

Please svar!!!!

Skrevet

HVA er timelønn i disse firmaene??

Men hva om du søker på en jobb fra f.eks proffice da?

Har søkt på en sekreæt jobb. er visstnok fra et oljefirma, men de har leid inn Proffice?

Stillingen ble hvertfall utlyst fra proffice og dit man sendte søknad og CV. Er det de man får lønn fra også da?

Ikke selve firmaet?

Hva isåfall er det?

Please svar!!!!

Timelønnen kommer ann på jobben. Du blir betalt av Proffice.

Skrevet

Ja. Jeg har erfaring med xtrapersonell xtra.no, men de nevnte du ikke.

De skaffet meg jobb på et par dager, og uten udannelse kun med litt erfaring fikk jeg 150 kr timen. Hvis det blir nødvendig bruker jeg de igjen!

Skrevet

Vikarbyråer er ofte bare dritt, men man er "avhengig" av dem fordi de har tatt over jobbsøkerprosessene fullstendig.

Det er sjelden du får like god lønn som de du jobber sammen med, men det vet vi jo alle. Vikarbyråer er slaveri på høyt plan. Styr unna dersom du kan. Kan du ikke velge å vrake i andre stillinger, så må du nesten krype til korset.

• Liker 1
Skrevet

Hvilken lønn du får fastsettes av oppdragsgiver og vikarbyrået, og er selvfølgelig forskjellig fra oppdrag til oppdrag. En barnehageassistent tjener ikke det samme som en advokat, selv om de begge er ansatt via Adecco. Som en generell regel kan man si at du tjener dårligere når du jobber gjennom vikarbyrå enn du hadde fått direkte i bedriften, rett og slett fordi vikarbyrået også skal tjene penger på å ha deg der. På den positive siden finnes det muligheter for å få erfaring man bare kunne drømt om å få hvis det ikke gikk gjennom vikarbyrå.

Skrevet

Hvilken lønn du får fastsettes av oppdragsgiver og vikarbyrået, og er selvfølgelig forskjellig fra oppdrag til oppdrag. En barnehageassistent tjener ikke det samme som en advokat, selv om de begge er ansatt via Adecco. Som en generell regel kan man si at du tjener dårligere når du jobber gjennom vikarbyrå enn du hadde fått direkte i bedriften, rett og slett fordi vikarbyrået også skal tjene penger på å ha deg der. På den positive siden finnes det muligheter for å få erfaring man bare kunne drømt om å få hvis det ikke gikk gjennom vikarbyrå.

Men er ikke dette litt i gråsonen egentlig? Jeg mener, at man skal få lavere lønn gjennom vikarbyrået enn om man var ansatt hos bedriften direkte. Her til lands har jo fenomenet " lik lønn for likt arbeid" vært et sterkt og viktig argument i årtider, men dette er kanskje ikke så viktig lenger?

Se for deg følgende i en produksjonsavdeling:

A er ansatt direkte hos firmaet og får 150 kr pr time.

B er ansatt gjennom vikarbyrået og får 135 kr pr time.

Hvordan kan man da si at lik lønn for likt arbeid blir overholdt, om man tar utgangspunkt i at A og B er begge ufaglærte og har noenlunde lik erfaring.

Vikarbyråer driver med sosial dumping. Er det ingen som har fått med seg de heftige medieoppslagene om Adecco og sosial dumping i avisene den siste uka??

Folk burde boikotte vikarbyråbransjen, og så kan vi gå tilbake til å bli midlertidig ansatt direkte hos bedriften, slik det var før.

Skrevet

Manpower forsøkte jeg å kontakte flere ganger, men fikk aldri noe svar.

Jobber for Adecco nå. Har egentlig høyere utdanning, men jobber med vask og kantine. På et år har lønna økt fra 118 til 120(wow), men her tror jeg det hjelper hvis man forhandler om lønna når de spør om lønnskravene på første intrevju, vet om noen som gjorde det ihvertfall(det visste ikke jeg).

Har forsøkt å spørre om med aktuelle jobber, men ikke noen særlig respons enda, virker ikke som de har sjekka CVen min ihverfall. faktisk så fant jeg ut da jeg etterspurte andre jobber at jeg måtte legg inn cven min på nytt fordi den forsvant da de fornyet datasystemet(som har vært helt umulig etter det), noe de jo burde ha informert om. Mange usammenhengende beskjeder og utydelige beskjeder angående utfylling av timelister. Er så lei at de ikke kan kommunisere. Ikke får jeg ordentlige arbeidsklær heller enda flere av steden jeg jobber har etterlyst dette for meg. Et par lusne t-shorte liksom.

Det positive er jo at en hvis en er heldig kan komme seg inn og få fast jobb etter hvert, eller i det minste arbeidserfaring.

Nei, vikarbyråer er på grensen til utnytting iblant.

• Liker 1
Skrevet

Jeg får komme med en positiv erfaring jeg da. :) Jeg jobber gjennom Proffice, og er i det store og det hele veldig fornøyd. Jobber med akkurat det jeg kunne tenke meg å jobbe med, fikk jobben noen uker etter at mastergraden var i boks. Innenfor det jeg er utdannet som er det nesten umulig å få jobb uten erfaring, og dermed ble vikarbyrå "redningen". Jeg er ansatt som vikar for en som er sykemeldt, og fikk sjansen rett og slett fordi ingen med erfaring sier opp jobben sin for å ta et korttidsvikariat (eller kan begynne umiddelbart for den saks skyld.) Har fått forlengelse to ganger og får forhåpentligvis fast ansettelse i bedriften fra sommeren av - og hvis det ikke skulle gå i orden har jeg klart å skaffe meg 7 mnd viktig erfaring. Timelønna mi er 217 kr i timen.

På den negative siden er det litt slitsomt å skulle gi beskjed til to arbeidsgivere hvis man er syk, og jeg får f.eks ikke betalt for de bevegelige helligdagene i påsken siden jeg tar et par ekstra dager fri og reglene krever at jeg må jobbe dagen før og dagen etter helligdagene for å få lønn for dem. :roll: Og Proffice var vel det sjette vikarbyrået jeg registrerte CV-en min hos, de fem første har jeg aldri hørt noe fra, så det er tilfeldighetene som rår...

Annonse
Skrevet

Folk burde boikotte vikarbyråbransjen, og så kan vi gå tilbake til å bli midlertidig ansatt direkte hos bedriften, slik det var før.

Men da vil det bli mye vanskeligere å få disse jobbene. Blir man midlertidig ansatt rett hos bedriften får man også raskt oppsigelsesvern på lik linje med fast ansatte, og da vil bedriftene ha mye høyere terskel for å ansette folk.

Vikarbyråer er en super anledning for folk som jakter på sine første jobber, eller av andre grunner ikke har stort med referanser, siden man her får vist hva man kan, uten risiko for bedriften. Er man dyktig vil det heller ikke være noe problem å forhandle opp lønna etter en tid, og selv fikk jeg faktsik høyere startlønn hos mitt vikarbyrå, enn jeg har fått i tilsvarende jobber direkte hos firmaet.

Skrevet

Men da vil det bli mye vanskeligere å få disse jobbene. Blir man midlertidig ansatt rett hos bedriften får man også raskt oppsigelsesvern på lik linje med fast ansatte, og da vil bedriftene ha mye høyere terskel for å ansette folk.

Vikarbyråer er en super anledning for folk som jakter på sine første jobber, eller av andre grunner ikke har stort med referanser, siden man her får vist hva man kan, uten risiko for bedriften. Er man dyktig vil det heller ikke være noe problem å forhandle opp lønna etter en tid, og selv fikk jeg faktsik høyere startlønn hos mitt vikarbyrå, enn jeg har fått i tilsvarende jobber direkte hos firmaet.

Dette er fullstendig feil. Kan du forklare meg hvordan arbeidsmiljøloven gir klart lys for midlertidig ansettelse gjennom et vikarbyrå, men ikke gjennom bruk av egen rekruttering?

Loven har ett sett med regelverk når det kommer til midlertidig ansettelse. Loven er lik for både vanlige bedrifter og vikarbyråer. Men, det er ikke slik det fungerer i virkeligheten. Hvorfor tror du en bedrift velger å rekruttere fra et vikarbyrå, i stedet for å rekruttere selv, når det koster sikkert mellom 50 og 100 kr dyrer pr time når de benytter vikarbyrå? De gjør det selvsagt fordi det koster penger å opptre på kanten av loven.

Sett deg inn i reglementet, før du uttaler deg!

Skrevet

Jeg har erfaring med både Adecco og ManPower. Begge sleit vel litt med å finne en jobb som passet direkte til min utdanning, men sånn er det når arbeidsmarkedet er som det er. De kan jo ikke lage jobber heller... Men følelsen er vel heller at de "får jobbene" og så selger de deg inn med de egenskapene som de har blitt bedt om å finne - det er jo fint hvis man ikke er så god til å selge seg inn på intervju selv.

Ellers følte jeg at Adecco var mye mer opptatt av firmaet som skaffet jobben og at de skulle være fornøyd - ikke så veldig opptatt av å ta vare på oss som gjorde jobben. Dette viste seg bla når ei anna som hadde tilsvarende engasjement som meg måtte være hjemme fra jobb pga sykt barn og Adecco spurte om dette var noe som kom til å skje ofte og antydet at da burde hun avspasere og ikke melde sykefrahver hvis hun ville ha jobb videre...

Jeg hadde mye bedre inntrykk av Manpower, der følte jeg de tok vare på meg som ansatt også. De mente det var viktig for vi kan komme i posisjon hvor vi kanskje trenger folk siden og da er det godt at vi vet de kan stole på...

Skrevet

Lønn er det viktig å forhandle seg frem til når du får tilbud om jobb, hvis du ber om lite får du nok lite - hvis du ber om unaturlig mye kan du risikere å ikke få den... Hør med andre i samme type jobb med samme bakgrunn og erfaring...

Skrevet

Jeg har jobbet for adecco, og det var ikke mye å skryte av. De brydde seg egentlig lite om meg, gav lite informasjon, var vanskelige å få tak i og betalte dårlig.

Jeg har også vært på intervju hos toptemp og makan til useriøsitet skal man lete lenge etter, ihvertfall på det kontoret. Ikke ringte de meg før etter er par måneder etter intervjuet og spurte om jeg ønsket jobben heller, da sa jeg nei.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...