AnonymBruker Skrevet 6. februar 2011 #1 Skrevet 6. februar 2011 Min samboer er 18 år og ME-syk på 5. året. Hun har tilrettelagt skole med egen- og kveldsundervisning. Dette tilsvarer ni timer med aktivitet i uken, og det tapper alt av den lille energien hun allerede har. Hun mottar månedlig 1600 kr i stipend fra lånekassen, og fikk innvilget hjelpestønad fra NAV på 1000 kr før fylte atten. Har lest en del om hvilke rettigheter ME-pasienter har, og ingen ser ut til å passe situasjonen hun er i (18 år, student og syk). Hun er for ung for å få innvilget ung ufør (20 år) og grunnet nye endringer rundt AAP har hun ikke rett på å få det heller, pga. skole. Det sier seg selv at 2600 kroner i måneden er alt for lite. Råd eller tips om hva vi kan gjøre/søke på mottas med takk.
Vulpes Skrevet 7. februar 2011 #3 Skrevet 7. februar 2011 Har dere prøvd å ringe ME-foreningen? De kan kanskje komme med gode tips og råd.
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2011 #4 Skrevet 7. februar 2011 Foreldre? Hun går vel på videregående, og foreldre har forsørgeransvar.
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2011 #5 Skrevet 7. februar 2011 TS her. Sosialkontoret er vel NAV? Og det er vel nettopp det spørsmålet er, om noen har tips eller råd til HVA man kan søke. Skjønner at det er gjennom der vi må gå ... Vi har ikke prøvd å ringe ME-foreningen, men har lest veldig mye på ME-forum, og også lagt ut dette innlegget der. Kunne kanskje vært en idé å ringe, ja. Er dessverre ikke slik at foreldre alltid er i stand til å ta økonomisk ansvar til alle tider, når barnet er blitt over atten år. Får hjelp med det som kan hjelpes, men det er uaktuelt med fast støtte. Derfor ser det ut som eneste aktuelle hjelp er gjennom NAV (?), og det er der spørsmål om tips og råd kommer inn..
Devana Skrevet 8. februar 2011 #6 Skrevet 8. februar 2011 Hva med bostøtte? Husker ikke helt hvordan reglene for bostøtte er nå farten. Ta en titt på Husbanken.no Eventuelt så er det som andre sier NAV, men dersom det er snakk om sosialstønad, så er det begrensninger for hvor lenge man får dette. Det er ment som en midlertidig løsning. Jeg vet selv hvordan det er å gå langvarig syk uten støtte, og det endte faktisk med at jeg begynte å jobbe hjemmefra når jeg hadde litt ekstra til overs. Nå jobber jeg fulltid igjen, hjemme fremdeles, og er fremdeles syk, men økonomien er i hvert fall ikke så trang som den var. Hvis jeg kan bidra med noe råd, så er det bare å sende meg en PM, så kan jeg gå litt nærmere inn på ting. Men som sagt: Sjekk husbanken.no, og eventuelt om det finnes stønader for NAV. Håper hun blir bedre etter hvert, og at problemene løser seg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå