Gå til innhold

Hva mest skadelig ; oljebasert eller vannbasert maling ?

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Satt og diskuterte med noen venner ang. hva som er mest skadelig av oljebasert eller vannbasert maling. Jeg mener å ha hørt at oljebasert maling avgir gasser når en maler og så lenge lukten er der. Mens vannbasert maling merker en ikke lukten så mye av, men farlige kjemikalier vil bli avgitt i lang tid etterpå. Er det noen som kan gi meg mer info ?

på forhånd tusen takk for hjelpen !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Vannbasert maling er absolutt minst skadelig. Oljebasert er tilsatt løsemidler som i verste fall over lang tids bruk kan føre til skader på hjernen. På alle malingsprodukter står det et YL-tall. Dette angir kort forklart hvor forsiktg man bør være med produktet i forhold til innånding. Man kan også kjenne at løsemidlene forstyrrer slimkanten under øynene. Jo høyere YL-tall, jo værre er det. Oljebasert maling ligger på YL-gruppe 2-3. Da anbefales det ved innvendig bruk å bruke gassmaske.

Du kan finne datablader/produktblader på alle malingstyper på nettet eller spørre etter det i butikken. Der vil du få svar på det meste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Jeg mener å ha hørt at oljebasert maling avgir gasser når en maler og så lenge lukten er der. Mens vannbasert maling merker en ikke lukten så mye av, men farlige kjemikalier vil bli avgitt i lang tid etterpå.

Du har rett!

Vannbasert maling er absolutt minst skadelig. Oljebasert er tilsatt løsemidler som i verste fall over lang tids bruk kan føre til skader på hjernen.

Tror du bør oppdatere kunnskapen din! Bare opphold deg minst mulig i det oljemalte rommet til malingen er tørr, så er det helt klart det sunneste alternativet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Baby_ikke pålogget

Problemet med vannbasert maling er at det er så mange ulike typer som kalles for akkurat det. Noen av disse gasser veldig lenge uten at du kjenner det, mens andre som f.eks ren akrylmaling skal være "helt" uskadelig.

Tror det er litt overdrevent å si at man kan få hjerneskade av å bruke oljemaling, da tror jeg ikke de hadde fått lov til å selge det i butikken gitt. Det du tenker på er kanskje de som jobber som malere og som utsettes for løsemidler i mange mange år, de kan nok få problemer, men ikke bare pga oljemaliga.

Bruker selv oljemaling når jeg pusser opp nå for å få gassene ut så raskt som mulig. Bruker forresten løsemiddelmaske og da kjenner du ikke lukta i det hele tatt.

Klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oljemaling avgir ikke, så vidt jeg vet, gasser etter at den er tørr, mens vannbasert maling kan "lekke" i lengre tid. Har ikke satt meg VELDIG godt inn i det med vannbasert maling da utslippene av evt. gasser er såpass små at en ikke vil merke noe til det. Det er mao IKKE farlig å male med vannbasert maling selv om den evt skulle lekke ut gasser.

YL står for Yrkeshygienisk Luftbehov og er inndelt i 7 grupper, fra 00 til 05. Alle malingsprodukter er merket med et slikt tall og sier noe om hvilken tilgang man trenger på frisk luft for å bruke produktet uten å evt ta skade av det. Som en annen nevnte er dette helst i forhold til yrkesmalere som jobber med skadelige produkter hver dag i mange år. (Det finnes MANGE i denne yrkesgruppen som har tatt skade; konsentrasjonsvansker og hukommelsessvikt er det mest vanlige resultatet) Det er likevel ingen dum idè å bruke gassmaske hvis man jobber med oljebasert maling over lengre tid hjemme. Heller ikke dumt å skaffe datablader på produktet man kjøper så er en godt forberedt i fall noe skulle skje. (Svelging, maling i øynene, brann osv.)

Når det gjelder produkter med løsemidler bør en være obs på miljøforurensingen. Ikke hell oljemaling eller white spirit (for å nevne det mest vanlige) ut i vasken slik at det går rett ut i naturen. Brukt white spirit helles over på dunk og leveres som spesialavfall (du kan også resirkulere selv da malingen vil synke til bunnen på dunken og white spiriten som er øverst vil være helt ren), og tomme oljespann skal tørke helt før de kastes.

Tror nok miljøet er mer utsatt etter en oppussing enn helsa...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...