Gå til innhold

barn vil ha mindre samvær med far - hva gjør jeg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og barnets far har vært skilt i 3 år. Han bor 15 min kjøring herfra. Barnet er hos far 2 overnattinger en uke, og 3 overnattinger den andre uken. Slik har det vært i 1 år nå. Tidligere hadde far en dag i uken og annenhver helg. Nå ønsker ikke barnet å være så mye hos far. Sier at h#n ikke får vært så mye med venner osv lengre. Det ser jeg også at er et problem, vanskelig å finne dager for å gå på besøk osv når dager går bort i samvær med far. Jeg lurer på om jeg har noen mulighet til å få ha barnet mer hos meg. Har ikke drøftet dette med far enda. Liker å sjekke litt ut før jeg snakker med han. Regner ikke med at han vil si ja, han er ikke så enkel å samarbeide med. Det er derfor jeg lurer på om barnet selv vil bli hørt osv. Tusen takk for hjelp.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor gammel er barnet? Hvis h*n er over 12, så har han rett til å bestemme selv så vidt jeg vet.

Skrevet

Hvor gammel er barnet? Hvis h*n er over 12, så har han rett til å bestemme selv så vidt jeg vet.

Barnet har ikke rett til å bestemme selv, men rett til å bli hørt i større grad etter fylte 12 år.

Skrevet

Barnet er 8 år. Vil også si at det var far som flyttet fra oss, for han hadde funnet en annen. Det var også han som valgte å bosette seg fra oss. Jeg følte meg truet til å øke samværet for et år siden, men ser nå at det skulle jeg ikke ha godt med på. Jeg ønsker ikke å lage oppstyr med rettsak osv, for samarbeidet går igrunnen ganske greit. Ønsker ikke å ødelegge det - ikke bra for barnet det ihvertfall.

Skrevet

men har også rett til å si sin mening og bli tatt på alvor etter at det har blitt 7 år.

Gjest En mann
Skrevet

Når barnet er 8 år,og far vil barnet skal være der har du nok det vanskelig i retten vil jeg tro. Det forutsetttes far er "normal". En BM ville normalt sett oppmuntre barnet til å ha kontakt medd sin far.

Dere kan jo snakke sammen alle tre og se om dere finner mer ut av årsaken og det muligens kan gjøres noe der.

Gjest En mann
Skrevet

Litt mer, at far flyttet er ikke normalt relevant for samvær.

Skrevet

Barnet skal høres i en slik sak, men jeg tror ikke automatisk at å kutte ned på samværet er det rette.

Kan ikke barnet dra på besøk hos venner når han er hos far? 15 min er ikke en lang kjøretur. Kanskje han kan invitere venner på besøk hos far?

Det at far var den som valgte å flytte ut har ingenting med dette å gjøre. Det at far ønsker mer samvær høres bra ut.

Dere får ta en samtale og si hvor skoen trykker. Dette burde kunne ordnes greit.

Gjest hermine
Skrevet

Litt mer, at far flyttet er ikke normalt relevant for samvær.

Selvfølgelig er det relevant. På samme måte som at hvis mor flytter så kan det føre til redusert samvær. En uting at noen foreldre tror de kan gjøre hva som helst uten konsekvenser. I denne situasjonen er det jo gutten som må ta konsekvensene.

Hvilken 8-åring vil ikke leke med venner på fritiden?

TS: faren har gutten ganske mye i forhold til at han har flyttet fra guttens hjemsted. En forutsetning for 50/50 er at en bor nært hverandre bl.a og samme forutsetning bør være tilstede i dette tilfellet mener jeg.

Hvodan du går frem vet jeg ikke. Jeg ville nok begynt med å innkalle faren til mekling.

Skrevet

Hvorfor kan ikke barnet være med venner? "dager går bort i samvær med far"? Ungen må nå kunne være med venner uavhengig av hvem h*n er hos!

• Liker 1
Skrevet

Siker på at barnet egentlig ønsker det ? at økt barenebidrag ikke påvirker litt ?

Gjest En mann
Skrevet

Selvfølgelig er det relevant. På samme måte som at hvis mor flytter så kan det føre til redusert samvær. En uting at noen foreldre tror de kan gjøre hva som helst uten konsekvenser. I denne situasjonen er det jo gutten som må ta konsekvensene.

Hvilken 8-åring vil ikke leke med venner på fritiden?

TS: faren har gutten ganske mye i forhold til at han har flyttet fra guttens hjemsted. En forutsetning for 50/50 er at en bor nært hverandre bl.a og samme forutsetning bør være tilstede i dette tilfellet mener jeg.

Hvodan du går frem vet jeg ikke. Jeg ville nok begynt med å innkalle faren til mekling.

Tror du overdriver noe nå eller har misforstått.

Det er ikke 50/50 verken samvær eller delt bosted av det som framgår fra TS.

Det er 2 og 3 dager vekselvis annenhver uke. Dvs 10 dager i mnd.som er det som kalles vanlig samvær, det er samværsklasse 3. Det samme som annenhver helg, og en dag i uka.

Ut fra de saker jeg kjenner er det ingen innstans som vil reagere på at det blir en flytting på 15 min.så flyttingen er ikke relevant for at samvær kan gjennomføres som før.

Dette er noe du kan lese på NOU 2008:9 tror jeg, og lovforarbeider til barneloven. Alt dette finner du på regjeringen.no

Hvis du søker på div.nettsider advokaten hjelper deg vil du se at det ikke med kort flytting som dette ikke virker inn.

Det er også slik at om flyttingen gir bedre vilkår eksempelvis på bostedskompetanse og jobb, og er kort oppfordres faktisk mor å flytte (NOU). Det samme burde gjelde om far flytter, men det er jo faktisk ikke likestilling her i landet.

Mekling kan jo selvfølgelig prøves på nytt men hva skal meklingskontor gjøre. De kan bare skrive ut en mekelingsattest på at de har vært til mekling. Rådgivingen de gir i dette tilfelle må være ut fra deres kjennsakp til saken framsatt av begge parter.

Høres da noe rart ut dette, mange som har bosted ville være lykkelig med et slik samvær som dette som fungerer.

Barnet er kun 8 år,skal bli hørt riktignok.

Tror nok at det blir rettsystem om BM vil gå så langt for å få endret samværsavtalen, ut fra det jeg skriver over er utfallet.

Skrevet

Hva med å møtes på halveien? Forklar for faren at barnet vil være mer sammen med venner og at han kan ha med seg en venn når han er hos faren noen ganger?

Gjest En mann
Skrevet

Hva med å møtes på halveien? Forklar for faren at barnet vil være mer sammen med venner og at han kan ha med seg en venn når han er hos faren noen ganger?

Til TS.

Her får du et forslag til hvordan hjelpe på med en løsning. Ville vel tro at meklingskontoret også ville forslått noe slikt.

Skrevet

Dette er et godt råd syns jeg. Selv om venner er viktig er også samværet med faren det. Han er såpass liten ennå at det kanskje ikke er så lurt å kutte ned på samværet til fordel for venner.

Har han med seg en venn i blandt slår dere to fluer i en smekk :)

Skrevet (endret)

Tror du overdriver noe nå eller har misforstått.

Det er ikke 50/50 verken samvær eller delt bosted av det som framgår fra TS.

Det er 2 og 3 dager vekselvis annenhver uke. Dvs 10 dager i mnd.som er det som kalles vanlig samvær, det er samværsklasse 3. Det samme som annenhver helg, og en dag i uka.

Ut fra de saker jeg kjenner er det ingen innstans som vil reagere på at det blir en flytting på 15 min.så flyttingen er ikke relevant for at samvær kan gjennomføres som før.

Dette er noe du kan lese på NOU 2008:9 tror jeg, og lovforarbeider til barneloven. Alt dette finner du på regjeringen.no

Hvis du søker på div.nettsider advokaten hjelper deg vil du se at det ikke med kort flytting som dette ikke virker inn.

Det er også slik at om flyttingen gir bedre vilkår eksempelvis på bostedskompetanse og jobb, og er kort oppfordres faktisk mor å flytte (NOU). Det samme burde gjelde om far flytter, men det er jo faktisk ikke likestilling her i landet.

Mekling kan jo selvfølgelig prøves på nytt men hva skal meklingskontor gjøre. De kan bare skrive ut en mekelingsattest på at de har vært til mekling. Rådgivingen de gir i dette tilfelle må være ut fra deres kjennsakp til saken framsatt av begge parter.

Høres da noe rart ut dette, mange som har bosted ville være lykkelig med et slik samvær som dette som fungerer.

Barnet er kun 8 år,skal bli hørt riktignok.

Tror nok at det blir rettsystem om BM vil gå så langt for å få endret samværsavtalen, ut fra det jeg skriver over er utfallet.

Forøvrig er det tull at ikke flytting på 15 minutters kjøretid kan ha betydning for samværet. Dette har jeg sett selv, og da var det snakk om enda kortere avstand. Problemet var her motsatt, og det var moren som ikke maktet kjøre barnet på aktiviteter og til venner. At ikke instanser kan reagere på dette er også bare tull!

Innlegget er ryddet for avsporinger.

Phaedra,mod

Endret av Phaedra
Skrevet

Det er viktig for alle barn å opprettholde kontakt med begge foreldre, selv når de synes det er "kjedelig" eller upraktisk.

Denne problemstillingen vil jo TS også få når barnet blir eldre og tenåring når han ikke vil være med på ferier, familiemiddager, besøk etc. Alt kommer til å være kjedelig, og dere kommer til å være "verdens kjipeste foreldre" som "lar ham være i et fengsel" når dere skal på utenlandsreiser eller farfars 70-årsdag.

Han er 8 år, og kommer sannsynligvis ikke til å skjønne viktigheten av tid med far på laaang tid. Derimot kan dere ende opp med at sønnen glemmer hvorfor samværet minket, og føle seg såret, glemt og utelatt fordi far "ikke brydde seg nok" til å kreve mer.

Jeg tror det aller beste her er å forsøke å avtale med far at han kan ha en venn på besøk - bli kjørt til en venn avogtil når han er der. Jeg tror nok at far kan gå med på samarbeid sålenge det ikke handler om dine behov, men om barnets ønsker.

Vær glad for at sønnen deres har to foreldre som ønsker samvær - selv om du føle deg såret.

• Liker 1
Skrevet

Det er viktig for alle barn å opprettholde kontakt med begge foreldre, selv når de synes det er "kjedelig" eller upraktisk.

Denne problemstillingen vil jo TS også få når barnet blir eldre og tenåring når han ikke vil være med på ferier, familiemiddager, besøk etc. Alt kommer til å være kjedelig, og dere kommer til å være "verdens kjipeste foreldre" som "lar ham være i et fengsel" når dere skal på utenlandsreiser eller farfars 70-årsdag.

Han er 8 år, og kommer sannsynligvis ikke til å skjønne viktigheten av tid med far på laaang tid. Derimot kan dere ende opp med at sønnen glemmer hvorfor samværet minket, og føle seg såret, glemt og utelatt fordi far "ikke brydde seg nok" til å kreve mer.

Jeg tror det aller beste her er å forsøke å avtale med far at han kan ha en venn på besøk - bli kjørt til en venn avogtil når han er der. Jeg tror nok at far kan gå med på samarbeid sålenge det ikke handler om dine behov, men om barnets ønsker.

Vær glad for at sønnen deres har to foreldre som ønsker samvær - selv om du føle deg såret.

Gjest En mann
Skrevet (endret)

Forøvrig er det tull at ikke flytting på 15 minutters kjøretid kan ha betydning for samværet. Dette har jeg sett selv, og da var det snakk om enda kortere avstand. Problemet var her motsatt, og det var moren som ikke maktet kjøre barnet på aktiviteter og til venner. At ikke instanser kan reagere på dette er også bare tull!

Mulig du synes det et problem,men er ikke det jeg referer til.

Setter du deg inn i lover og regler vil du se, les på www regjerningen.no og hva advokater svarer.

Er dette som gjelder når det er konflikt rundt noe, og ikke hva hver enkelt synes.

Forøvrig tror jeg at om mor BM hadde flyttet ville mange fler støttet henne.

Endret av Phaedra
Gjest En mann
Skrevet

Støtter dette innlegget.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...