Gjest Rampunge Skrevet 6. februar 2011 #1 Skrevet 6. februar 2011 (endret) Jeg vet ikke om jeg poster denne feil, den hører sikkert hjemme i økonomi, men du trenger jo ikke studielån med mindre du er under utdanning... Er det bare meg, eller er det en latterlig lang nedbetalingstid på studielånet? Skjønner ikke poenget med å spre 2-300000 over 20 år. Fy f hvor mye rentekroner du punger ut med. Dette er jo ikke mer enn et vanlig billån, minus en høy rente, ergo et mye billigere lån. Billån er vel vanlig å betale ned i løpet av 5 år eller? Hva synes dere? Endret 6. februar 2011 av Rampunge
Tullepia Skrevet 6. februar 2011 #2 Skrevet 6. februar 2011 Jeg vet ikke om jeg poster denne feil, den hører sikkert hjemme i økonomi, men du trenger jo ikke studielån med mindre du er under utdanning... Er det bare meg, eller er det en latterlig lang nedbetalingstid på studielånet? Skjønner ikke poenget med å spre 2-300000 over 20 år. Fy f hvor mye rentekroner du punger ut med. Dette er jo ikke mer enn et vanlig billån, minus en høy rente, ergo et mye billigere lån. Billån er vel vanlig å betale ned i løpet av 5 år eller? Hva synes dere? Du kan selv bestemme hvor lang nedbetalingstida skal være. Studielånet er det billigste lånet man kan få. Derfor er det bra at nedbetalingstida er så lang for de fleste. Da kan man prioritere de dyrere lånene på bil og bolig, og så heller øke innbetalingen til lånekassen når økonomien bedrer seg.
Gjest Rampunge Skrevet 6. februar 2011 #3 Skrevet 6. februar 2011 (endret) Ingen flere som har noen formening om dette? Kanskje tråden hadde passet best inn på forbruker og økonomi, for de som er interessert i økonomi. Endret 6. februar 2011 av Rampunge
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2011 #4 Skrevet 6. februar 2011 Som Tullepia skriver bestemmer du selv om du ønsker å korte ned på nedbetalingstiden. Det er bare å betale ekstra hver måned, eller ved hvert forfall. 1
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2011 #5 Skrevet 6. februar 2011 Det er jo også slik at de fleste som nyutdannede gjerne tar opp andre lån, til bolig og bil, og med lønn som nyutdannet blir økonomien raskt så stram de første årene at det ikke er spesielt aktuelt å nedbetale noen lån raskere, og ihvertfall ikke studielånet. Det har noe med hvilken livsfase man er i, småbarnsfamilier har ofte mindre økonomisk spillerom enn familier med større barn osv. Selvsagt er 20 år lang tid, men jeg tror at for de fleste i en typisk etableringssituasjon er det så mye annet å bruke pengene på at å skulle nedbetale studielånet på fem år er a) ganske utopisk og b) ikke nødvendigvis så klok bruk av pengene heller. Da er det nok mer sannsynlig at man kutter ned noen år i slutten av nedbetalingsløpet, når økonomien er romsligere. 2
Gjest Rampunge Skrevet 7. februar 2011 #6 Skrevet 7. februar 2011 Ja, men når du feks skal søke boliglån, da vil banken ta utgangspunkt i hvor høyt studielån du har. Har du ikke studielån, vil banken tilby deg et høyere lån. Vet at du selv kan bestemme hvor mye du vil betale ved vært forfall, men likevel. Lånet blir en liten evighetsmaskin.
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2011 #7 Skrevet 7. februar 2011 Ja, men når du feks skal søke boliglån, da vil banken ta utgangspunkt i hvor høyt studielån du har. Har du ikke studielån, vil banken tilby deg et høyere lån. Vet at du selv kan bestemme hvor mye du vil betale ved vært forfall, men likevel. Lånet blir en liten evighetsmaskin. Jeg skjønner ikke helt poenget ditt. Mener du at man skal ta opp mindre studielån for å få høyere boliglån senere (eller spare mer av lånet sitt) eller mener du at man bruke noen år som nyutdannet på å betale ned studielånet sitt før man tar opp boliglån? Det forutsetter jo i så fall at folk er villige til å vente noen år med å kjøpe bolig. De fleste lån er jo en evighetsmaskin, ihvertfall føles det ofte sånn Jeg skjønner ikke helt hvorfor du mener noe annet skal gjelde for studielånet?
Gjest Normalfordeling Skrevet 7. februar 2011 #8 Skrevet 7. februar 2011 Studielånet er det beste lånet du kan ha. Grei rente, betalingsfrihet inntil 12 ganger, rentefritak når du har liten inntekt, kan slettes helt eller delvis dersom du blir ufør og slettes helt når du dør. Studielånet er det siste lånet du betaler ned. Dersom du vil så kan du jo bare betale kjappere enn betalingsplanen tilsier. Nå er veldig mange i en sånn situasjon at etter at de er ferdig med studier så er det bolig og ev. unger som er det neste. Altså nye lån i tillegg. Til mye dårligere betingelser enn et studielån. Personlig synes jeg det er greit med sånn lang nedbetalingstid fordi du faktisk kan velge selv og du vil betale ned fortere.
Gjest Rampunge Skrevet 7. februar 2011 #9 Skrevet 7. februar 2011 Til AnonymBruker: Nei, jeg mener ikke at du skal la være å ta opp studielån. Jeg vet bare at banken regner med studielånet ditt når du skal ta opp boliglån. Har du feks 300000 i studielån vil det tilsvare 300000 mindre i boliglån. Normalfordeling: Takk for svar. Da lar jeg evighetslånet være evighetslån fremover. Var ikke klar over at du kunne få slettet deler av det ved uførhet.
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2011 #10 Skrevet 7. februar 2011 Til AnonymBruker: Nei, jeg mener ikke at du skal la være å ta opp studielån. Jeg vet bare at banken regner med studielånet ditt når du skal ta opp boliglån. Har du feks 300000 i studielån vil det tilsvare 300000 mindre i boliglån. Ja, det skjønte jeg. Jeg skjønte bare ikke hva det hadde med nedbetalingstiden på selve studielånet å gjøre. Jeg oppfattet at du stilte et generelt spørsmål om hvorfor man bruker så lang tid på å betale ned dette lånet når andre går så mye raskere, ikke at du spurte spesifikt om din egen situasjon, som det ser ut til at du har gjort:)
Gjest Rampunge Skrevet 7. februar 2011 #11 Skrevet 7. februar 2011 Det var egentlig et generelt spørsmål. Har både studielån og boliglån selv, men har hørt fra flere plasser at ved et evt neste boliglån så vil banken se etter om du har god betalingsevne og økonomisk sans. Å det med å forkorte tiden på et evt studielån/boliglån, viser kanskje at du behersker å få et bittelitt større lån enn det du kanskje ville fått i utgangspunktet. Dette ble veldig rotete. Men med dagens boligpriser så må man drømme litt ekstra hardt om enebolig!
Gjest Iah Skrevet 7. februar 2011 #12 Skrevet 7. februar 2011 Har man flere lån i tillegg til studielån, er det i så fall de man bør korte ned nedbetalingstiden på. Det finnes ingen lån med gunstigere betingelser enn studielån, så det er det siste lånet jeg kommer til å kvitte meg med.
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2011 #13 Skrevet 7. februar 2011 Det var egentlig et generelt spørsmål. Har både studielån og boliglån selv, men har hørt fra flere plasser at ved et evt neste boliglån så vil banken se etter om du har god betalingsevne og økonomisk sans. Å det med å forkorte tiden på et evt studielån/boliglån, viser kanskje at du behersker å få et bittelitt større lån enn det du kanskje ville fått i utgangspunktet. Dette ble veldig rotete. Men med dagens boligpriser så må man drømme litt ekstra hardt om enebolig! Ah, I see. Men i en slik situasjon hvor man har ekstra penger ville nok det smarteste være å spare de pengene til egenkapital, slik at man ikke hadde behov for så mye lån, ikke å betale ned ekstra på studielånet. Sparing viser jo også økonomisk sans og betalingsevne. Ellers bytter du i praksis et gunstig lån (som du har fått mange eksempler på) mot et mindre gunstig ett. Bankene er ikke like snille som Lånekassen om ting går galt, dessverre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå