Gå til innhold

Kombinere LavKALORI og LAVKARBO. Bli gjerne med

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Da jeg ikke klarer aa gaa paa lavkarbo(er glad i knekkebrod, litt sukker, litt brod osv) saa tenkte jeg aa porve ut lavkalori.

Jeg skal ned 5/-6 kg (gjerne stramme opp i tillegg), saa har begynt med spinning 3 ganger i uken og styrke to ganger i uken.

Er 168 cm, og veier vel 62 kg. ( har alltid ligget paa 55 kg inntil det siste aaret, januar 2010).

Har faatt litt mage, litt flesk paa armene, laar osv som jeg vil ha bort ved aa gaa ned i vekt jevnt over og stramme opp.

Sporsmaalet er da om det er smart aa kombinere lavkalori med lavkabo? at jeg prover aa styre unna saa mye brod som jeg vanligvis spiser, men fortsatt kan spise det i moderat mengde?

jeg vet vel egentlig svaret selv..

Er det noen andre som vil vaere med paa dette opplegget?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg lurer på det samme. De siste to ukne har jeg spist en skive grovt hjemmebakt brød daglig med ost eller makrell i tomat, 2-5 Ryvita knekkebrød med ost eller makrell, middag (kjøtt ca 150 gram eller fisk 250 gram), salat, 1/2 eller en potet, grønnsaker, yoghurt naturell, oliven av og til par egg og frukt. Men spiser lite frukt hvis jeg ikke lager smootie, er ikke så glad i det. Men elsker grønnsaker og annet grønt i salaten. Bruker olivenolje eller yoghurt naturell som dressing, og meierismør eller olje til steking/woking. Tar tilskudd av tran, vitaminer og mineraler.

Går 30-40 min.hver dag og begynte trene styrke, på tredemølle og spinning 3-4 dager i uka i slutten av januar. Med dette opplegget har jeg gått ned cirka en kilo i uka. Da er det åtte kilo igjen. Målet er å gå ned i vekt og å komme i bedre form.

Jeg har ikke hang til sjokolade, brus eller snacks men er altfor glad i pasta, pizza, ris og brødskiva. Men det fungerer fint med knekkebrød, litt mindre ris og helst unngå pasta. Spiser bare når jeg merker sultfølelse (3-4 ganger dagen) og spiser lavkalori (1000 kcal) en dag og mer normalt neste dag (1500-1800kcal). Drikker vann, kaffe og urtete.

Er det noe som heter karboredusert kosthold, hvor det ikke er så strengt som ved lavkarbo eller om det er samnme kosthold? Har svidd meg på det tidligere, ikke satt meg inn i lavkarbo og lagt på meg. Nå tør jeg ikke spise ekstra mye av skinke, omelett, sauser, rømme og kjøtt. Men har tenkt å bruke mer av belgfrukter, erter, bønner, linser og litt etter litt innføre et sunnere kosthold. Er veldig glad i nøtter, men har lett for å spise for mye av det. Har også tenkt å kose meg en dag i uka og spise litt av det jeg vil, men unngå pasta og for mye brødmat.

Skrevet

Jeg spiser ikke noe måltid med bare rene karbohydrater for å unngå blodsukkerstiging, men kombinerer ved å bruke pålegg som ost, skinke og fisk på knekkebrød. Til salaten litt fetaost eller helst oliven. Til middag med mager fisk - litt rømme. Bruker bare ren fisk eller rent kjøtt og ikke ferdigprodukter.

Skrevet

Jeg begynner imorgen, skal kjope ett maalebaand senere saa skriver opp maal, vekt , hoyde da.

:)

Gjest Mauna Lee
Skrevet

Ikke kombiner lavkarbo og lavkalori. Er man på lavkalori kutter man ofte mye fett da det er der det mye energi kommer fra. Er man på lavkarbo kutter man karbohydratene, derimot spiser man en del fett for å få i seg energi. Nok energi er nemlig livsviktig for å overleve!

Hvis du kutter ut karbohydratene og fettet i stor grad, hvordan i alle dager skal du få i deg nok energi til grunnleggende livsfunksjoner da?

Du kan gjerne gå for å spise mer grønnsaker og kanskje litt mindre raske karbohydrater? Men ville nok ikke kalt det en blanding av lavkalori og lavkarbo.

Skrevet

Jeg har lest en del av trådene dine, og jeg tror rett og slett at du må lese deg mer opp om tema. Å kombinere lavkalori og lavkarbo er ingen lur ide. Det er heller ikke lurt å spise 1000 kcal en dag og 1600 kcal en annen. Ville prøvd å holdt meg et jevnt nivå.

Du kan med fordel kutte ut raske karbohydrater, og heller spise masse grønnsaker. Men om du kutter for mye på karbohydratene, så må du øke fettinntaket. Hvis ikke får ikke kroppen nok energi ;)

Masse lykke til!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...