AnonymBruker Skrevet 6. februar 2011 #1 Skrevet 6. februar 2011 Jeg klarer ikke si nei takk til en godteri eller en kopp kakao osv i ukedagene, jeg har ikke viljestyrken til det! blir så oppgitt over meg selv for jeg prøver faktisk hardt, har jo klart å slutte å røyke... Noen som har noen gode metoder for å kutte ned/slutte med sukkeret? Prøver også å kutte ned på karbohydrater i maten jeg spiser men synes utvalget er fryktelig kjedelig og lite, noen som har noen gode lavkarbo middagstips og mat tips gennerelt? Mvh nyttårsforsett entusiast ^^
wahaj Skrevet 6. februar 2011 #2 Skrevet 6. februar 2011 Alt av kjøtt, fisk, kylling, med salat og grønnsaker som tilbehør. Ovnsbakt laks med løk, paprika, smør og rømme. Stekt kyllingfilet kokt i fløte med salat ved siden av. Finnes utrolig mye godt å spise på lavkarbo. Men er du sukkeravhengig, og ikke klarer å slutte å spise det er ikke lavkarbo noe for deg, da det er null sukker.
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2011 #3 Skrevet 6. februar 2011 Takk for svar Målet er jo å slutte med sukkeret og kutte ned på karbohydratene mye god mat der men hva skal man ha ved siden av? når man ikke skal bruke poteter eller brød av noe slag blir det så begrenset...
wahaj Skrevet 6. februar 2011 #4 Skrevet 6. februar 2011 Takk for svar Målet er jo å slutte med sukkeret og kutte ned på karbohydratene mye god mat der men hva skal man ha ved siden av? når man ikke skal bruke poteter eller brød av noe slag blir det så begrenset... Masse frisk god salat, grønnsaker, jukseris (raspet blomkål kokt i mikroen med smør). Det er jo kun en vane å ha poteter/ris ved siden av alt, bryter man den åpner en ny verden seg. Uansett, det er de 3-5 første dagene på karbo/sukkerkutt som er verst, så går det seg til. Går man på det så får man til slutt ikke lyst på sjokolade/sukker/godteri lenger. lavkarbo.no der finner du mye god mat, oppskrifter, kan snakke med andre osv. Går også an å bake egne brød, vafler, pannekaker, kaker o.l.
Tullepia Skrevet 6. februar 2011 #5 Skrevet 6. februar 2011 Jeg klarer ikke si nei takk til en godteri eller en kopp kakao osv i ukedagene, jeg har ikke viljestyrken til det! blir så oppgitt over meg selv for jeg prøver faktisk hardt, har jo klart å slutte å røyke... Noen som har noen gode metoder for å kutte ned/slutte med sukkeret? Prøver også å kutte ned på karbohydrater i maten jeg spiser men synes utvalget er fryktelig kjedelig og lite, noen som har noen gode lavkarbo middagstips og mat tips gennerelt? Mvh nyttårsforsett entusiast ^^ Ingen kan hjelpe deg å stå i mot fristende tilbud, det må du nesten ta ansvar for selv. Men du kan gjøre det lettere for deg selv: forklar venner/familie at du prøver å slutte med godteri, så er sjansen mindre for at du blir tilbudt noe fristende. For å lette overgangen når sukkersuget melder seg kan du ta et glass sjokolademelk (ferdigblandet) som har god sjokoladesmak, men som ikke inneholder så mye sukker som vanlig sjokolade. Siden kan du gå over til skummet melk. Du kan også lage smoothie av youghurt, usukret juice og fryste bær. Eventuelt kan du tilsette egg og bytte ut bær med banen, eller du kan tilsette lettkokte havregryn. Sett deg realistiske mål. Reserver snopet og brusen til lørdager i første omgang. Etterhvert som kroppen venner seg til mindre og mindre sukker, vil du ikke klare å fråtse i sukkerholdige produkter når lørdagen kommer, men spise mindre og mindre fordi det blir for søtt. Det er ikke farlige med karbohydrater, men usaltede nøtter, avocado og egg er eksempler på mat og snacks som er sunt og uten særlig karbohydrater. Spis makrell i tomat, røkelaks eller annet fiskepålegg du liker. Økologisk peanøttsmør uten palmeolje er også sunt.
Thorn Skrevet 6. februar 2011 #6 Skrevet 6. februar 2011 Jeg mistet alt sukkersug da jeg prøvde meg på lavkarbo. Det tok tre dager. Men da kuttet jeg omtrent alt av karbohydrater bortsett fra fra grønnsaker. Så hvis du har tenkt å gå på en så lav lavkarbo, kan det hende det ordner seg av seg selv veldig raskt. Ellers er det rett og slett bare å bite tennene sammen og holde ut, til slutt går det over! 2
Supera Skrevet 8. februar 2011 #7 Skrevet 8. februar 2011 Jeg klarer ikke si nei takk til en godteri eller en kopp kakao osv i ukedagene, jeg har ikke viljestyrken til det! blir så oppgitt over meg selv for jeg prøver faktisk hardt, har jo klart å slutte å røyke... Noen som har noen gode metoder for å kutte ned/slutte med sukkeret? Prøver også å kutte ned på karbohydrater i maten jeg spiser men synes utvalget er fryktelig kjedelig og lite, noen som har noen gode lavkarbo middagstips og mat tips gennerelt? Ville bare formidle tips om hvordan man lager kakao nesten uten karbohydrater og uten melk hvis man vil: Eggemelk (høres udelikat ut, men smaker godt og metter godt) Smelt 35-50 gram smør og kok opp 2-3 dl vann. Ta to eggeplommer eller ett helt egg i en egnet beholder og kjør med stavmikser mens du heller i smør og vann. Ta i bakekakao etter smak, og eventuell søtning hvis du vil ha det, f.eks. sukrin, stevia, bjørkesøt, natreen eller splenda. Noen forslag til smakstilsetninger: vaniljeessens, vaniljepulver (ikke vaniljesukker, men pulverisert vaniljestenger), kaffe, krydder. Eller du kan koke opp kokosmelk og tilsette bakekakao (og/eller andre ting). Jeg har tatt eggemelkkakao på termos og tatt med på tur. Funker så fint atte. Og tips til mat finnes i hopetall på lavkarbo.no
Capricorn Skrevet 8. februar 2011 #8 Skrevet 8. februar 2011 Behovet for sukker forsvinner etterhvert. Ta krom. Det demper søtsuget. Etter en stund uten sukker skal jeg love deg sukker smaker så søtt at den nesten er kvalmt 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå