Gå til innhold

Jeg blir kvalm!!!


Nelle

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

JULEbrud:

Dersom du ser på dette som en krangel -gjerne for meg. Selv synes jeg det er viktig å debattere saker og anliggender som angår oss alle. Dersom du ikke takler denne typer debatter kan du vel bare overse denne tråden? Tidligere i denne tråden foreslår jeg at vi alle rett og slett bare bør overse ting vi ikke liker. For eksemepel en valgdeltakelse på bare 54% ved forrige kommunevalg -la oss bare overse det faktum at norske menn og kvinner mer og mer gir blaffen i hva som skjer rundt dem. La oss bare lukke øynene og la hver og en få spise sin ribbe i mai. Og i juni, og juli -la oss spise ribbe hele året gjennom. La oss bare drite i kommersialsieringen av jula og det faktum at det hele mer og mer dreier seg om penger. Det å tjene mer, det å utnytte vårt følelsesmessige engasjement og våre forventninger til en av de fineste høytidene vi har.

La oss bare drite i det.

Nelle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endelig oktober – endelig jul! (?)

Da jeg var liten gledet jeg meg alltid til 1. desember. Da startet julen på ”liksom” –med julepyntede gater, julegodterier og klementiner i butikkene, kakebakedag med mormor og alle øvrige juleforberedelser. Noen kvelder i begynnelsen av desember husker jeg sågar at jeg ikke fikk sove fordi jeg gledet meg så veldig til å åpne neste luke i julekalenderen morgenen etter. Kalenderen inneholdt riktignok ikke stort annet enn et lite bilde, men det var spennende nok, det. De fleste gavene laget vi selv, men det var også fast tradisjon at jeg, pappa og broren min reiste til byen en torsdag ettermiddag i midten av desember for å handle presang til mamma, og etterpå var vi på kafe og fikk julebrus og kake. Det var virkelig tider – og det er ikke mer enn 20 år siden.

Da jeg var 17 år reiste jeg til USA for å bo der i et år, og ble sjokkert da jeg allerede i slutten av september oppdaget at gatene var pyntet til jul. En slags overflod av nisser, reinsdyr, grantrær, girlandere og presanger. Julegate i september var tradisjon, og det var ingen som stilte spørsmålstegn ved dette. Fra og med julegatenes åpning i september var det et juleleven uten like resten av året. Det var som om det eneste viktige var å handle mest mulig, bruke mest mulig penger –kjøpe enda flere ting man kunne henge rundt om i huset for å markere at ”nå var det bare 3 måneder igjen til jul”, girlandere og stjerner, nisser og reinsdyr –for ikke å snakke om lyspærer og alle presangene. Juletreet ble pyntet allerede 1. desember. Det var en slags overflod av plastikk og glitter –det snurret rundt seg selv på en elektrisk juletrefot som spilte en eller annen datamanipulert julesang. I hele desember. Og da julaften endelig kom var jeg så sliten av jul og nisser og presanger at jeg var glad alt var over. Jeg hadde ingen glede av jula det året –jeg brukte mesteparten av høytiden til å savne de tradisjonene jeg var vant til hjemmefra.

Riktignok er det lett å bli sentimental når man er 17 år og langt hjemmefra for første gang. Allikevel - de senere årene har jeg blitt smertelig klar over at jula her i Norge også har forandret seg, og desverre ser den ut til å starte tidligere og tidligere hvert år. Vi skriver oktober, men julemarsipanen, julebrusen, julepynten og handlesstandens øvrige oppfordring om å ”planlegge i god tid” har allerede intatt de fleste handelssteder. Katalogene dumper ned i postkassene våre –sirlig dekorerte med glitter, nisser og stjerner. Det er fremdeles oktober, snøen har ikke engang kommet og vi har knapt startet den årstiden som heter høst. Ønsker vi virkelig å ha det slik? Ønsker vi virkelig at handelsstanden skal ”stjele” jula fra oss, gjøre oss så møkka leie at når jula endelig kommer er vi bare glad til for at det hele er over? Selvsagt kan det være viktig å planlegge i god tid – Roma ble som kjent ikke bygget på en dag, og det tar gjerne mer enn to uker å strikke en genser. Men vi forstår da vitterlig dette selv, gjør vi ikke? Vi trenger vel ikke nisser og girlandere lesset ned over oss allerede i oktober for å skjønne at kakene ikke baker seg selv lille julaften? Hvor ble det egentlig av alle de spennende forventningene? Hvor ble det av den gleden vi kjente inne i oss når vi en dag plutselig våknet om morgen og visste at ”NÅ er det endelig desember, nå ER virkelig jula her!”? Hvordan er det mulig å glede seg over dette når vi begynte å spise julemarsipan allerede i oktober?

Det provoserer meg når handelsstanden ”stjeler” disse forventningene og denne gleden fra oss. Og da særlig når det eneste målet ser ut til å være å tjene mer penger og øke omsetningen fra i fjor. Men hva med oss? Trenger vi virkelig julebrus i oktober? Finnes det ikke flerfoldige hyllemeter med alternativer i de aller fleste forretninger? Klarer vi virkelig ikke å vente to måneder til med å drikke denne brusen eller spise disse kakene som vi får bare en gang i året? Hva ville vi sagt om noen hadde servert oss ribbe med surkål til middag i morgen, og i overimorgen og dagen etter der?

Fremtiden i våre hender har startet en kampanje for å åpne øynene våre for denne kommersialiseringen og ødeleggelsen av tradisjonene våre omkring jula, og jeg oppfordrer alle som er enige med meg i at vi ikke trenger jul i butikkene i oktober til å besøke kampanjens nettsider på http://www.giossjulatilbake.no for å skrive under på kampanjens opprop.

Med ønske om gledesfylte forventninger frem mot den EGENTLIGE jula.

Nelle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nelle:

jeg har kjøpt pepperkakedeig idag,

vil du være med oss andre og bake??

Kanskje jeg kommer til å bake en gang i slutten av november, men om jeg har tid til å vente gjør jeg heller det. Forøvrig lager jeg pepperkakedeigen min selv :wink:

Nelle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endelig oktober – endelig jul! (?)

Da jeg var liten gledet jeg meg alltid til 1. desember. Da startet julen på ”liksom” –med julepyntede gater, julegodterier og klementiner i butikkene, kakebakedag med mormor og alle øvrige juleforberedelser. Nelle

Bra innlegg, Nelle. Jeg er som sagt helt enig i at det starter for tidlig i butikkene. Jeg husker også denne forventningen fra jeg var liten og har alltid vært juleelsker. Jeg er gjerne med å kritisere dette, men å si noe på at folk begynner juleforberedelsene i oktober synes jeg ikke noe om.

For meg så er det viktig at juleforberedelsene med pynting, baking o.l kan nytes i desember, derfor gjør jeg meg ferdig med gaver og planlegging + julekort tidlig. På den måten slipper jeg å løpe rundt som en halvgal høne i butikker i siste liten eller sitte oppe halve natta for å skrive julekort. Nå har jeg to små barn under 3 år og venter neste i januar, så det er ekstra viktig for meg i år. Jeg ønsker å få tilbake den følelsen som jeg hadde som liten når man ikke trengte å bekymre seg for at alle tantebarn hadde fått pakker de var fornøyd med :) Jeg har også bestemt meg for å kun gjøre det jeg har lyst til og ikke alt som man MÅ gjøre. Som sagt elsker jeg å planlegge og bruker hele året for å kunne gjøre julen til en spesiell tid. Det betyr ikke at jeg tar jula på forskudd, jeg planlegger den bare på samme måte som andre begynner planlegging av bryllup i et år i forveien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nelle: Jeg og har skrevet under på gi oss julen tilbake kampanjen, men dette her er jo helt uskyldig? Vi bare utveksler småting om hvilke trær vi har og når vi gjør ditt og datt, vi skriver ikke at vi allerede har begynt med det? Og at du blir kvalm og irritert over at vi bare utveksler tradisjoner og dill og dall, det er det jeg ikke skjønner. Hvorfor du da er her på dette forumet omtrent hver dag, for og irritere deg mer?

Og og kalle meg Julebrud var vel heller og synke litt, synes jeg. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

helårsBRUD:

Å kalle deg for JULEbrud er vel ikke å synke -det er jo bare morsomt!! Men se nå -du har skrevet under på kampanjen. Nå digger jeg deg!

Mange vanlige klemmer fra Nelle

(Juleklemmene kommer ca. 1. desember) :wink:

Nelle :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men.... er det ikke bedre at det er et eget forum for julen, enn at annenhver tråd på de andre diskusjonsforumene handler om julen? da hadde mange blirr irriterte iallefall.

jeg elsker julen jeg, kunne vært jul hele året for min del hihi.

og ingen tvinger dere til å gå inn på dette forumet. og HELDIGVIS kom julemarsipanen i september dette året, for jeg fikk sykt dilla på det i svangerskapet!!!! :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...