Gå til innhold

Jeg blir kvalm!!!


Nelle

Anbefalte innlegg

Gjest Zalomine

Poenget (ønsket fra "anti-tidelig-jul-folk") var jo nettopp å få disse tråene VEKK fra de andre rommene her inne. Folk ville ikke ha julemat på mat og drikke, de ville ikke ha tradisjoner på generell, og "hvor skal vi feire jul" på samliv... Derfor samler i alt på en plass. Og dermed må folk begynne å klage på det også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Poenget (ønsket fra "anti-tidelig-jul-folk") var jo nettopp å få disse tråene VEKK fra de andre rommene her inne. Folk ville ikke ha julemat på mat og drikke, de ville ikke ha tradisjoner på generell, og "hvor skal vi feire jul" på samliv... Derfor samler i alt på en plass. Og dermed må folk begynne å klage på det også?

Ser poenget. Men mener allikevel at man kan vente til november med å åpne Juleforum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må ikke innom juleforumet bare fordi det er åpnet! De som vil kan gå inn her' date=' og de som ikke vil lar være![/quote']

Som sagt nok en gang, jeg er ikke inni juleforumet. men akkurat som at jeg er lei av ørten snikk-snakktråder når jeg trykker på nye innlegg, er jeg også lei av juletråder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første: Jeg er slett ikke ute etter å ødelegge julen for noen. Absolutt ikke. Jeg setter stor pris på julen selv -hele desember måned. Det å kunne glede seg over mørket, snøen og glede seg til jul. Alle forventningene. Ferien. Osv. Osv. Det er tusen grunner til å glede seg til jul.

Det som imidlertid skremmer meg er handelsstandens grove utnyttelse av våre tilbøyligheter til nettopp denne forventningen -hvor det eneste målet er å tjene mer penger. Selvsagt kan det være viktig å planlegge julegavene i god tid. Jeg for min del kan gjerne begynne å strikke i juli om så -men greia er bare at jeg ikke har noe spesielt behov for å diskutere dette med andre i juli. Jeg bare begynner å strikke (eller handle inn eller hva det nå er jeg skal gjøre), og lar det være min greie. 1. desember derimot, DA kan jeg glede meg over å diskutere jula med andre. Hva skal man bake, hvordan gjør man sånn og sånn og ditt og datt.

Men -når det skal være sagt så synes jeg også at jula mer og mer bare dreier seg om gaver. Handling og gaver. To juler på rad for ca. 10 år siden var jeg julenisse for en småbarnsfamile. Det ødela jula for mitt vedkommende -jeg begynte rett og slett og grine. Jeg syntes det var forkastelig med de enorme haugene med gaver, gaver og atter gaver. 80 % av det ble slengt vekk i en haug -barna hadde ikke noen som helst styring over hva de hadde fått av hvem, og det meste var bare drit uansett. Ting kjøpt bare for å kjøpe. Når man er 7 år og allerede har 21 barbiedukker (jeg kødder faen ikke -hun hadde 21 barbiedukker!!) -hva faen skal man da med to til!!??? Dette SKREMMER meg virkelig!! Dette materialistiske JAGET. Og vi presterer å si at jula er til for barna, det er barnas høytid -og barna skal selvsagt få og få og få og få. En masse ting. Men er det virkelig DET jula dreier seg om?

Etter de to årene hvor jeg var julenisse sa jeg i fra til samtlige venner og familiemedlemmer at jeg ikke ønsker å motta julegaver lenger. Jeg er lei av å få ting jeg ikke trenger som allikevel bare blir lagt i en skuff. Det jeg har behov for kan jeg kjøpe meg selv, og dersom det er noe ekstraordinært jeg ønsker meg (f.eks noe som jeg virkelig trenger og som jeg ikke har råd til selv) sier jeg heller i fra til foreldrene mine så kan de kjøpe det om de har lyst. Jeg gir selvsagt en liten ting (marsipanpølser eller noe) til broren min og min beste kompis. I tillegg får kjæresten min noe. Jeg ønsker ikke at mitt liv skal bli revet med av markedskrefter som bare har en eneste interesse: å ha mest penger, å ha flest ting. Jeg orker det bare ikke. Orker ikke å hive meg på lasset og la meg dras med av saueflokkens massehysteri. Kjøpe, kjøpe, kjøpe. Jeg KLARER det ikke.

Som nevnt innledningsvis orker jeg heller ikke tanken på nok en impuls adopert fra USA -jeg VIL IKKE at vi skal starte jula allerede i oktober i Norge også. Hva er det vel da igjen av jula når vi endelig kommer til 24. desember?

Det er lett å si at det er bare å "ignorere disse sidene". Men vet dere: Noen må faktisk si i fra. Det blir etterhvert altfor mye i samfunnet vårt som "bare er å ignorere". Hva med valget nå nylig? Skal vi bare ignorere den lave valgdeltakelsen om den skremmer oss og iriterer oss? Om det manglende politiske engasjementet fra det norske folk er bekymringsverdig -vel, vi kan jo bare ignorere det, kan vi ikke?

Som sagt: Det blir for enkelt å si at det er bare å overse. Noen må si i fra. Og jeg er sjeleglad for at jeg har såpass engasjement i meg at jeg er en av de som sier i fra.

Jeg vet at det innledende innlegget mitt var noe krasst i denne tråen, men jeg ble faktisk sjokkert over at julesidene var åpnet allerede nå. Jeg mener som sagt ikke å ta gleden vekk fra de som lever og ånder for jula selv i oktober måned, men jeg mener at jula er i ferd med å ødelegges av instanser som ikke ser annen glede i denne høytiden enn alle pengene de kan tjene.

Er det forresten noen som har tenkt over hvor mye penger vi egentlig bruker på julepresanger? Hvor mye bruker dere? Har dere råd til det? Hvor mange av presangene dere kjøper VET dere blir satt pris på? Hvor mange av dem kommer virkelig til nytte? Hvor mange av de gavene dere selv får kommer virkelig til nytte? Hvor mange av dem blir lagt i en skuff og glemt? Har vi råd til dette?

For meg er jula å være sammen med mennesker jeg bryr meg om og er glad i. Kose oss sammen, spise god mat. Ha det gøy sammen, finne på morsomme ting og ha ferie. I tillegg til juletreet og pynten og den koselige stemningen som skapes av disse tradisjonsrike "faktorene".

Dette er langt viktigere enn å sitte noen timer på julaften å rive opp papiret på den ene presangen etter den andre.

I år går alle "julepengene" mine til en flybillett. Skal tilbringe hele jula hos min beste venn i Finnmark. Hele ferien. Uten presanger, men med alt det andre som tross alt er viktigst. Men planlegge -det trenger jeg ikke å gjøre før 1. desember.

Nelle :frustrert:

-fremdeles frustrert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carmelita

Jeg er enig i at det er for tidlig med julemarsipan og julemusikk og alt det der, nisser på kjøpesentre osv. Enig i at mye av julen dreier seg om gaver og kjøpepress. Selv gir jeg gaver til de nærmeste, og da gir jeg noe som jeg tror de vil like. Er motstander av å kjøpe bare for å kjøpe! Julesidene her synes jeg dreier seg mer om julegardiner, baking, hvor man skal være og farge på lys. Dette synes jeg er noe helt annet, en koselig del av det å forberede seg til jul!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Julesidene her synes jeg dreier seg mer om julegardiner' date=' baking, hvor man skal være og farge på lys. Dette synes jeg er noe helt annet, en koselig del av det å forberede seg til jul![/quote']

Enig med deg. Dette dreier seg om de koselige pusletingene, som stort sett er helt gratis..........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen som syns du er en sur grinebiter, vel!!! :ler:

I denne tråden her er jeg jo det, da! Jul før tiden gjør meg sur, men jeg gleder meg skikkelig, jeg også! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og i år skal vi kose oss med den sure frøken Anti Hjul i Skomakergata!

:ler:  :ler:  :ler:

Og hun ble jo som kjent "omvendt".... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor er det ofte sånn her inne at dersom et innlegg inviterer til en seriøs debatt om noe, da glir tråden rett over i "snikk snakk" kategorien. TØR dere ikke kommentere det siste innlegget mitt eller?

Nelle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det ofte sånn her inne at dersom et innlegg inviterer til en seriøs debatt om noe, da glir tråden rett over i "snikk snakk" kategorien. TØR dere ikke kommentere det siste innlegget mitt eller?

Nelle

Ok. Seriøst....

For det første er innlegget ditt altfor langt til at jeg bruker tid på det her inne på et julekoseforum. Var jeg interessert i saklig debatt om det temaet, eller andre temaer for den del, hadde jeg gått inn på generell debatt.

Fra det lille jeg husker av innlegget ditt:

Datteren min har også langt over tyve Barbiedukker. Hun har arvet mine fra da jeg var liten, pluss at hun har samlet en del selv. Hun fryder seg over hver eneste en og leker masse med de gjennom vinteren.

Det er fritt frem for de som vil å avstå fra det såkalte kjøpepresset. Ja jeg kan være enig i at presset mot barn er stort. Men jeg ser på meg selv som en voksen person, fullt i stand til å ha ansvar for egen lommebok og lønningspose. Jeg kjøper det jeg har lyst til å kjøpe, og lar meg ytterst sjelden friste av ting jeg ikke har bruk for. Det må være opptil hver enkelt å selv legge føringer for egen julefeiring, uten å bli angrepet av den grunn. Ønsker du å sette deg på et fly og feire julen i syden- vel gjør det.

Du finner ikke meg der. Jeg er nemlig av dem som elsker desember høyest av alle månedene i året, nyter søndagsåpne kjøpesentre og koser meg med gløgg og pepperkaker.

Det var nummeret før jeg fant frem julestjerna i stad.

God jul, alle sammen!!! :nisse:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å være seriøs om det første innlegget ditt...

Jeg er enig i at kjøpepresset er stort. Da må man selv velge hva man vil være med på. At du tar fullstendig avstand fra hele greia er ditt valg. Mine valg er at jeg kjøper gaver til mine nærmeste. De som ikke ønsker seg noe, får ikke noe. Jeg gidder ikke å bruke mine surt opptjente kroner på dill som blir liggende i skuffer.

Jeg har altfor mange gode minner til jula til at jeg noensinne vil klare å ikke feire den. Det er langt mellom høydepunktene på vinteren og jula er et kjærkomment lyspunkt.

Jeg er ikke mye i byen og på sentrene, så jeg vet ikke hva osm har kmmet av julepynt og lignende. Men jeg har sett at julemarsipanen har kommet og julebrusen. Poenget er at vil du ikke ha det, så lar du være...(JA jeg haar tjuvsmakt på marsipanpølsene..hehe...det er litt av gleden det også..å tjuvsmake;)..)

Jeg tror at man i dagens samfunn må være seg bevisst hvilke valg man tar og hvilke verdier man har. Gjør du det og i tillegg reflekterer litt rundt dem så tror jeg du er langt på vei. Men å si at man blir kvalm av julegleden mener jeg fortsatt er å gå for langt!

Sure oppstøt som det hindrer enhver fruktbar debatt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ok. Seriøst....

For det første er innlegget ditt altfor langt til at jeg bruker tid på det her inne på et julekoseforum. Var jeg interessert i saklig debatt om det temaet, eller andre temaer for den del, hadde jeg gått inn på generell debatt.

:hakeslepp:

Unskyld at jeg måper, men ærlig talt! Noen inviterer til saklig debatt, og du gidder ikke bruke tid på det fordi du synes innlegget er langt? Greit nok, men da synes jeg jammen meg det er ganske uhøflig å fjase det bort med kose-fjase-tulle-dille-dalle innlegg! Det er en saklig og seriøst spørsmål. Det fortjener et saklig og seriøst svar. Har du ikke det å komme med, så la være å svare da!

Forøvrig er det snikk-snakk som er forbeholdt fjas og tull. De andre foraene er alle som en ment for saklig debatt om hver sine tema. Dersom du tror at det eneste stedet en skal ha en saklig debatt er på generell debatt har du missforstått grovt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, Ragnhild. Jeg er helt enig med deg.

Dessuten vil jeg legge til: Jeg er ikke nødvendigvis det ene ytterpunktet her. Jeg gleder meg virkelig over jula, og synger gjerne julesanger, spiser marsipan, jeg elsker gløgg, juletrær osv. osv. Men IKKE i oktober. Det er DET som er greia her.

Jeg har aldri reist til syden i jula, og ønsker det heller ikke. Som tidligere nevnt i denne tråden skal jeg feire kommende jul i Finnmark. Lenger unna syden kommer man vel knapt, og nærmere norsk vinter og norske julenisser er det vel nesten heller ikke mulig å komme... :wink:

Om det er flere som leser denne tråden uten å helt forstå hva den dreier seg om: Denne tråden handler om handelsstandens utnyttelse av våre forventninger og en (altfor) tidlig lansering av ulike produkter som bidrar til å vekke disse forventningene. Det eneste målet er å tjene penger, og jeg mener det er en grov utnyttelse av jula. Jeg ønsker meg jula slik den skal være -med start 1. desember (evt. 1. søndag i advent). Jeg vil ha jula tilbake -jeg vil ikke at handelsstanden skal "stjele" den fra meg ved å gjøre meg drittlei jul allerede i november.

Nelle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Embla s

Jeg er enig med Nelle. Syns det er trist at vi og butikkene skal begynne å tenke jul i oktober (men som andre også sier - man må gjerne handle julegavene sine i juli hvis det passer). Når julen kommer er jeg så lei jul. Det har vært så mye julemas altfor lenge, jeg er bare sliten og gleder meg til alt blir normalt igjen. :(

Og julepakker :-? Så mye kjipt som blir kjøpt bare for å ha noe å gi. Følelsen av å løpe panisk rundt på et kjøpesenter og til slutt bare kjøpe "ett eller annet"... Syns Nelles variant er god, samtidig som jeg faktisk syns julegaver hører med... Kanskje man kunne kuttet ned på antall pakker og heller lagt litt mer omtanke bak de man skal gi eller noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nelle har mange gode poenger - og jeg mener også at det skulle vært en forbud mot å starte julemaset i oktober. Jula bør i høyeste grad være forbeholdt desember! Men som Nelle også er inne på - det er handelsstanden som bestemmer - og pengene som avgjør.

Nelle sier også noe veldig fornuftig - og det er at man faktisk ikke kan la være å reagere! Så lenge det er folk som starter julestria i oktober, så kommer handelsstanden til å starte jula i oktober! Det er faktisk forbrukeren som styrer dette! Og forbrukerens penger...

Det er skremmende at mange folk legger så mye penger i jula at de må slite økonomisk de neste 2 mnd...Og jeg tror ikke det blir no' mindre handel av å starte i oktober - tvert i mot!

Som sagt i et tidligere innlegg, så elsker jeg jula - men jeg blir like skuffa hvert år når jeg ser julemarsipanen i butikken i oktober...Og jeg er faktisk nesten lei julemaset når jula endelig kommer.

Det skal ikke være sånn! :-?

K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...