Gå til innhold

kosthold for ettåringer

Anbefalte innlegg

Gjest fr21_5ffdsa
Skrevet

Hvor gamle var deres barn da de fikk det samme til måltidene som det dere selv hadde? Vår er ca. 15 mnd. nå, og det har gått opp for meg at vi er på den siste grøt-typen for babyer siden det ikke finnes for mer enn 15 mnd (bortsett fra voksen-havregryn da)..

Når lot dere de små få brød til frokost og kvelds?

Vi pleier å la vår få grøt til frokost og kvelds. Så får han skiver/frukt/yoghurt til mellommåltid. Også middagsglass (12 mnd siden 15 mnd blir litt for store biter til han enda) til hans middag. Når vi har middag får han som oftest smake på det.

Hvordan har dere det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vår er også 15 mnd, og sluttet vel helt med grøt rundt 12 mnd. Spiser det samme som oss, passer bare på å tilpasse biter og innhold (får jo fort luft i magen av ulike matvarer enda).

Skrevet

mitt barn har spist normal mat siden han var 11 måneder gammel. Mat på glass ble for kjedelig, og grøten kuttet vi helt ut da han ble 14 mnd. Han spiser det samme som oss - brødmåltider og varm mat til middag. Vi er hjemme 3 dager i uka, så han får varm hjemmelaget mat til lunch de dagene også

Han begynte å spise brød da han var 8 mnd forresten

• Liker 1
Gjest Annaires
Skrevet

Da snuppa var 15mnd fikk hun det samme som oss. Grøt fikk hun noen ganger enda, og da får hun vanlig havregrøt.

Skrevet

Mine ungar har alltid fått vanleg middag, har aldri brukt glass. Brødskiver fekk dei frå 8-9 mnd. Brukte pulvergraut frå 6 mnd og fram til 9-10 mnd. Etter det har dei berre fått "normal" mat.

• Liker 1
Skrevet

Vår er 18 mnd og får fortsatt grøt til frokost. Mest fordi jeg er lat og det er lettvint. Brød blir det så mye gris med, da må han og bord og stol vaskes etterpå. Men han får brød til lunsj og mellommåltid altså. Middagsglass spiste han lenge, frem til ca. 15 mnd. Nå spiser han vår middag (eller pappans middag). Jeg jobber til sent, så er akkurat hjemme rett før han legger seg, så rekker ikke spise middag sammen med han.

Gjest Unknown
Skrevet

Her spiser snuppa det samme som vi gjør. Får oftest brød/knekkebrød til frokost og et måltid til, ett måltid med frukt/yoghurt, det samme som vi spiser til middag, og grøt/brød til kvelds.

Vi har frosne middagsrester i fryseren i tilfelle vi skulle ha noe til middag som ho ikke spiser, eller visst vi tar middagen etter leggetid.

Skrevet

Mine ungar har alltid fått vanleg middag, har aldri brukt glass. Brødskiver fekk dei frå 8-9 mnd. Brukte pulvergraut frå 6 mnd og fram til 9-10 mnd. Etter det har dei berre fått "normal" mat.

Nå har jeg bare én men akkurat sånn var det her også. Annet enn at vi startet enda litt tidligere med brød. Nå er hun 18 mnd, og har ikke spist "babymat" på nesten et år ;)

Og ja, hun får alt vi skal ha til middag hun også, til å begynne med laget jeg helt uten salt, nå har vi trappet opp til bitteliten saltmengde i maten. Trengte vi voksne mer salt så hadde vi på ved bordet. For tiden er det indisk som er hennes favoritt, hun liker den sterkere enn hva faren hennes gjør :ler: Vi har kjøpt høystol hun kunne ligge i da hun var helt liten, så måltidene har vi sammen ved bordet alle sammen.

Skrevet

Snuppa vår sluttet med grøt rundt 11 måneders alderen.

Hun begynte så smått å spise vanlig havregrøt (som jeg og faren spiste, hun skulle jo ha det samme som oss ;) ).

Ellers har hun aldri spist glassmat (har prøvd, men hun brekker seg på det), og har alltid spist det samme som oss til middag. Selvsagt, er det noe salt eller krydder pleier jeg å ta av litt til henne først. Hun er lettvint sånn, hun elsker både brød og middag (spesielt grønnsaker), så det er ikke vanskelig å få henne til å spise godt.

Hun spiser som regel alltid brødskiver til kvelds, det har hun gjort ganske lenge.

Hun er nå 18 måneder.

Skrevet

Jeg syns det høres fryktelig tullete ut å gi en unge på 15 måneder middagsglass? De smaker jo overhodet ingenting, og barn bør jo få muligheten til å lære å like ordentlig mat de også. Ikke rart unger blir kresne..

Vår spiste samme middag som oss fra han var rundt året. Grøten om kvelden kuttet vi ut når han var rundt 14 måneder, da ville han heller ha brød.

Gjest fr21_5ffdsa
Skrevet

Her spiser snuppa det samme som vi gjør. Får oftest brød/knekkebrød til frokost og et måltid til, ett måltid med frukt/yoghurt, det samme som vi spiser til middag, og grøt/brød til kvelds.

Vi har frosne middagsrester i fryseren i tilfelle vi skulle ha noe til middag som ho ikke spiser, eller visst vi tar middagen etter leggetid.

Gir du ettåringer knekkebrød? Er ikke det alt for hardt da? Min har bare 4 tenner enda, så det er jo ikke så mye å bite med..

Gjest fr21_5ffdsa
Skrevet

Takk for svar folkens! :-) Vi får begynne med å gi ham den samme maten som vi har selv når han er ferdig med de grøtposene og middagsglassene vi har nå (det er ikke så mange da).. Så får vi heller tåle sølet i mellomtida. En gang skal jo også pjokken vår bli mann!

Gjest Unknown
Skrevet

Gir du ettåringer knekkebrød? Er ikke det alt for hardt da? Min har bare 4 tenner enda, så det er jo ikke så mye å bite med..

Det har gått helt fint :) Nå har jo ho 9 tenner, hadde vel mellom 6 og 8 tenner når ho fikk smake første gangene. Det blir jo bløtt i munnen.

Er kjempepopulært både med og uten pålegg :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...