Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Finnes det våtservietter som er så oppløselige at dem kan kastes i toalettet etter bruk? :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Joda. Det finnes. I nødens stund har vi måttet bruke dette da vi oppdaget at vi ikke hadde mer dopapir igjen. Tror Euroshopper sine skulle funke til dette formålet, selv om det står jo på alle våtservietter at de ikke skal i do.

Skrevet

Er virkelig Euroshopper sine egnet til å hives i do? Står det på? Hvis ikke, hvordan kan du vite det? Det er kun dopapir som skal kastes i do. Alt annet kan tette igjen rørene, og det kan bli dyrt!

• Liker 1
Gjest Normalfordeling
Skrevet

Hvorfor ikke ha en pose til brukte våtservietter?

Det er kun dopapir som skal i doen. Alt annet kan tette doen og som Jade skriver så kan det bli en kostbar affære.

Skrevet

Det er jo kjapt å ta litt vann og olje/såpe på et stykke dopapir også! Man har jo alltid dopapir og en vask tilgjengelig når man er på et toalett.

Skrevet

Hadde vært så enkelt med ferdige våtservietter som er greie å kaste i toalettet. Skulle nesten tro det fantes, men men..

Skrevet

Du ska inte kasta Euroshopper i do.. Det är lika dumt som att kasta tamponger i do. Ni vet väl att det faktiskt är folk som måste städa upp efter er när ni kastar slikt i do?

Jag tycker att Jade's förslag på vatten och vanligt dopapir var bra. Billigare och miljövänligare!

Skrevet

Hvis det hadde fantes våtservietter som kunne hives i do (pga at de ble oppløst når de ble våte), så hadde de jo blitt helt oppløst i pakningen, siden de allerede er våte når de blir kjøpt. Så lenge de ikke blir oppløst i pakningen, så blir de heller ikke oppløst i kloakkrørene!

• Liker 5
Skrevet

Hvis det hadde fantes våtservietter som kunne hives i do (pga at de ble oppløst når de ble våte), så hadde de jo blitt helt oppløst i pakningen, siden de allerede er våte når de blir kjøpt. Så lenge de ikke blir oppløst i pakningen, så blir de heller ikke oppløst i kloakkrørene!

Det stemmer, og siden Euroshopper sitt merke er av de rimeligste er de også av det materialet som garantert ikke løser seg opp i vann.

Våtserviettene er av resirkulert plast/nylon og når de kommer ned i kloakken må de fjernes fysisk(av en person) fra de filtrene i renseanlegget som skal sørge for at kloakken ikke går direkte i sjøen...Derfor skal de ikke i toalettet men i bleiebøtta eller søpla.

Fordi våtserviettene er av det materialet de er laget av, flyter de også i vann, noe som gjør dem ekstra vanskelig å trekke ned i toalettet og medfører at de setter seg lettere fast i rørsystemene.

Dersom du trekker dem ned i toalettet skaper du framtidige problemer for deg selv (og kanskje også for andre som skal bo i leiligheteh/huset etter deg...)

Det fins vaskeservietter av våtsterkt papir, men de setter seg ganske godt fast i avløpet og rikker seg ikke, nettopp fordi papiret er våtsterkt (ikke skal løse seg opp i vann).Derfor skal heller ikke sånne papirservietter i toalettet, men i bleiebøtte eller søppelpose.

Hva er forresten problemet med å vaske ungen sin skikkelig med vann i stedet for å kjøpe dyre servietter som går rett i søpla? Trodde småbarnsforeldre hadde nok av annet å bruke penger på...

Pluss at man forhidrer faktisk bleieutslett med å vaske ungen sin ordentlig, i stedet for å smøre babyhuden inn med rengjøringsmiddelet fra våtservietter...

• Liker 2
Gjest kloakkrotta
Skrevet

Det stemmer, og siden Euroshopper sitt merke er av de rimeligste er de også av det materialet som garantert ikke løser seg opp i vann.

Våtserviettene er av resirkulert plast/nylon og når de kommer ned i kloakken må de fjernes fysisk(av en person) fra de filtrene i renseanlegget som skal sørge for at kloakken ikke går direkte i sjøen...Derfor skal de ikke i toalettet men i bleiebøtta eller søpla.

Fordi våtserviettene er av det materialet de er laget av, flyter de også i vann, noe som gjør dem ekstra vanskelig å trekke ned i toalettet og medfører at de setter seg lettere fast i rørsystemene.

Dersom du trekker dem ned i toalettet skaper du framtidige problemer for deg selv (og kanskje også for andre som skal bo i leiligheteh/huset etter deg...)

Det fins vaskeservietter av våtsterkt papir, men de setter seg ganske godt fast i avløpet og rikker seg ikke, nettopp fordi papiret er våtsterkt (ikke skal løse seg opp i vann).Derfor skal heller ikke sånne papirservietter i toalettet, men i bleiebøtte eller søppelpose.

Hva er forresten problemet med å vaske ungen sin skikkelig med vann i stedet for å kjøpe dyre servietter som går rett i søpla? Trodde småbarnsforeldre hadde nok av annet å bruke penger på...

Pluss at man forhidrer faktisk bleieutslett med å vaske ungen sin ordentlig, i stedet for å smøre babyhuden inn med rengjøringsmiddelet fra våtservietter...

Etter en sommerjobb i teknisk avdeling i kommunen der jeg jobbet på renseanlegget, er jeg blitt særs nøye med hva som kastes i do. etter å ha vært nede i utallige kummer og åpnet pumper for å dra ut vaskefiller og bleier og diverse, så er det kun dopapir som går nedi do. ha søppelbøtte med pose i på badet, så blir det ikke så urenslig når det skal kastes. eller litt mer miljøvennlig. Bruk vanlige kluter!

• Liker 2
Skrevet

Kun dopapir i do! Eg brukar kun våtserviettar ute, heime brukar eg berre klutar som eg vaskar på 60 og innimellom 95 grader. Billegare, meir miljøvennleg, og betre for doen ;)

Skrevet

Menne … det finnes faktisk fuktig dopapir, beregnet på barn som skal lære å tørke seg selv. "Kandoo" er vel merket, og de selges i hvert fall i en del andre land jeg har vært i.

Selv bruker jeg aldri våtservietter på babyen (på tur har vi med våte kluter i plastpose), men hvis man mener man har behov for "flushable wipes" (det kan googles, så finner dere det jeg snakker om), er det jo greit å vite at det finnes.

Skrevet (endret)

Kandoo løser seg ikke opp i vann. Det er biologisk nedbrytbart, men det hjelper ikke så mye når kloakkrørene er pottetette!

http://www.dagsavisen.no/innenriks/article110202.ece

(30. august 2004) Da Dagsavisen fredag tok kontakt med produsenten Procter & Gambles Norden-kontor i Stockholm var informasjonsansvarlig Ulla Iverstam ikke særlig lysten på å fortelle om Kandoos egenskaper i avløpsnettet. Spørsmålet «Løser Kandoo seg opp i vann?» måtte stilles tre ganger på rad før hun svarte konkret på det Dagsavisen lurte på:

– Nei.

Endret av Jade
  • Liker 3
Skrevet

Altså, jeg bruker ikke våtservietter i det hele tatt, og skal ikke påstå hverken det ene eller det andre, men den linken din er fra 2004, Jade. Jeg fant en nyhetsartikkel (på nederlandsk) fra 2007, hvor det står at produsentene skal forandre serviettene slik at de blir nedbrytbare – og at denne typen kluter ville være i salg "medio 2009". Pampers Kandoo markedsføres i dag som "safe for sewer and septic systems" – det ville produsenten neppe sagt om de ikke kunne holde ord (risikerer jo søksmål).

Skrevet (endret)

Kan uansett ikke finne Kandoo på de norske pampers-sidene, det sier vel sitt. Og når jeg googlet reviews, kunne jeg finne flere fra 2010 som måtte ha rørleggerbesøk som IKKE var overrasket (rørleggerne) over å finne kandoo i rørene - "overraskende" intakte.

Har uansett ikke tro på at servietter kan være intakte i en våt plastboks i gudene vet hvor mange år, men oppløses når de kastes i toalettet.

Endret av Jade
Skrevet

Får bare lyst til å spørre hvorfor det skulle være praktisk med våtservietter som kan kastes i do? Man bruker dem jo stort sett i forbindelse med bleieskift, og da må jo uansett bleien kastes et annet sted. De brukte våtserviettene kan jo bare legges oppi bleien eller oppi bleieposen.

• Liker 3
Skrevet

Det kommer sikkert en tråd i morgen hvor det spørres om hvor man kan kjøpe bleier som kan hives i do. :O

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...