~white lady~ Skrevet 6. februar 2011 #41 Del Skrevet 6. februar 2011 Det er såpass mange innlegg hvor folk begynner alle setningene med liten bokstav at jeg begynner å lure på hva som skjer. Jeg får fnatt av det og hvis det er lange innlegg gidder jeg ikke å lese dem. Og det er synd for de er kanskje verdt å lese.....men. Kan noen som IKKE bruker stor bokstav svare på hvorfor.......? Jeg har postet det her og jeg vet at det blir flyttet til språkforumet etterhvert. Men inntil det skjer vil kanskje noen av de det gjelder lese dette.....tror nemlig ikke at de henger på språkforumet. Så hvorfor bruker ikke dere det gjelder stor bokstav? Det hele begynte vel for et par år siden da sms -eller Short Message Service, om du vil :gjeiper: - kostet hele 1 krone å sende, så da begynte man å forkorte ordene for å få sagt mest mulig. Når vi begynte å chatte med hverandre på Msn, Facebook, Skype ++ var det ikke nødvendig å forkorte ordene lenger, men det skulle likevel gå raskt unna, så derfor droppet man det som tok tid; som nettopp tegnsetting og stor forbokstav. Dette har vel blitt så vanlig blant yngre folk nå at norsklærerne rundt om i Norges land må rive seg i håret..! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ludovie Skrevet 7. februar 2011 #42 Del Skrevet 7. februar 2011 for min del handler det verken om uvitenhet eller latskap. jeg gjør det bevisst, rett og slett fordi jeg ikke trenger å bruke store forbokstaver for å gjøre meg forstått - og fordi jeg synes det ser mye finere ut. det er i bunn og grunn et estetisk valg. egennavn skriver jeg med stor forbokstav. jeg utelater store bokstaver etter punktum kun i personlige meldinger og ellers til uformell bruk, som f.eks. forum og blogg. i innleveringer og andre mer formelle skriverier bruker jeg store og små bokstaver korrekt. Ja, greit nok, du gjør deg forstått. Det gjør forsåvidt også de som har mange stavefeil, de som skriver på dialekt, og de som generelt har dårlige norskkunnskaper. Det er allikevel irriterende med slike innlegg synes jeg, og det er jeg ikke alene om å synes, jf. mange andre innlegg i denne tråden. Stor bokstav etter punktum har faktisk en funksjon, i og med at det er det som primært viser at man har med en ny setning å gjøre; punktum er jo så lite og unnselig at det blir litt sånn sekundært. Hva du synes er estetisk eller ikke, spiller faktisk ingen som helst rolle her. Skriftspråket er ikke demokratisk. Det er tvert imot av avgjort viktighet at man har en fastsatt norm og standard som alle forholder seg til, for ellers blir det vanskelig å skulle forstå hverandre. Det er mye, mye lettere for enhver å lese tekst som er skrevet av noen som respekterer vanlige regler for tegnsetting og rettskriving, enn tekst som er skrevet av noen som bare skriver slik de har lyst til. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
madison rose Skrevet 7. februar 2011 #43 Del Skrevet 7. februar 2011 (endret) Ja, greit nok, du gjør deg forstått. Det gjør forsåvidt også de som har mange stavefeil, de som skriver på dialekt, og de som generelt har dårlige norskkunnskaper. Det er allikevel irriterende med slike innlegg synes jeg, og det er jeg ikke alene om å synes, jf. mange andre innlegg i denne tråden. Stor bokstav etter punktum har faktisk en funksjon, i og med at det er det som primært viser at man har med en ny setning å gjøre; punktum er jo så lite og unnselig at det blir litt sånn sekundært. Hva du synes er estetisk eller ikke, spiller faktisk ingen som helst rolle her. Skriftspråket er ikke demokratisk. Det er tvert imot av avgjort viktighet at man har en fastsatt norm og standard som alle forholder seg til, for ellers blir det vanskelig å skulle forstå hverandre. Det er mye, mye lettere for enhver å lese tekst som er skrevet av noen som respekterer vanlige regler for tegnsetting og rettskriving, enn tekst som er skrevet av noen som bare skriver slik de har lyst til. hrmf, jeg skrev et langt svar men det ble borte pga. KG-feil. essensen av det jeg skrev var: - jeg skjønner holdningen din og er i stor grad enig i det du skriver. - jeg føler at KG er en såpass uformell plass at jeg kan bruke den som en arena hvor jeg kan skrive slik jeg foretrekker. jeg foretrekker små bokstaver etter punktum, både i egne og andres innlegg. dette kan jeg ikke endre, og det gjør meg ingenting. selv synes jeg med hånda på hjertet at tekst uten store bokstaver etter punktum er bedre å lese. - hvis det fører til at folk overser innleggene mine, så kan jeg leve med det. jeg overser glatt innlegg som jeg synes er trasige å lese - i hovedsak innlegg skrevet på dialekt og SMS-språk. Endret 7. februar 2011 av madison rose 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2011 #44 Del Skrevet 7. februar 2011 Jeg må bare si at jeg er enig med den som startet tråden og en del andre her. Jeg reagerer på folk som ikke begynner setningen med stor bokstav. Det er veldig rart og veldig irriterende, synes jeg. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå