Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har fått ett innkassokrav på 1500kr som jeg ikke får nedbetalt uten nedbetalingsornding.

Problemet er at innkassoselskapet ikke vil gi meg noe nedbetalingsordning!

Har prøvd å forklare at jeg står uten jobb nå pga nedskjæringer der jeg jobbet,så jeg har kun mulighet til å betale 400kr per måned.

Dette godtok de ikke å har nå fått brev om at de vil tvangs selge det jeg har av verdi!

De kommer ikke til å finne noe de kan ta,da jeg ikke eier noe av verdi.

Men det jeg lurer på er hva de kommer til å gjøre videre når de finner ut at jeg ikke har noe av verdi som de kan ta?

Jeg vil jo virkelig betale det jeg skylder! Men det blir vanskelig når de ikke i det hele tatt er imøtekommende :S

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det må da være mulig for deg å oppdrive 1 500 kroner? Om ikke annet låne av noen? Det er ikke verdt det å bli svartelistet for så lite penger. Ring heller og utsett noen andre regninger og bruk pengene på å betale denne isteden.

Skrevet

Det må da være mulig for dem å ta en avbetalingsordning? Det er jo slike løsninger som de skal leve av. Merkelige greier. Jeg ville sendt en mail til forbrukerrådet eller noe.

Skrevet

Har du handlet på faktura uten å ha penger?

Skrevet

Her er det noe som ikke stemmer. For det første er alltid nedbetalingsordning første pri hvis mulig, fremfor en kostbar rettslig inndrivelse. For det andre tar prosessen med tvangsinndrivelse mye lengre tid enn det ville tatt deg å nedbetale. For det tredje overstiger kostnadene (rettsgebyr) ved utleggsbegjæring hos namsmannen det du skylder. Noe som i seg selv kan være grunn til avvisning av saken (og kreditor risikerer å måtte dekke kostnadene selv).

Enten er dette tull (hva er isåfall poenget ditt?) eller så har du å gjøre med en usedvanlig uproff instans. Jeg ville tatt direkte kontakt med kreditor, og hørt om de er klar over hva inkassobyrået holder på med. De kan eventuelt gi dem beskjed om å inngå avtale om nedbetaling med deg.

Skrevet

Har du handlet på faktura uten å ha penger?

Nei dette er en telefonregning..

Skrevet

Når det skyldige bløpet er gått til inkasso, det først en inkassovarsel, så en betalingsoppfordring. Betalingsoppfordringen kan tidligst sendes 14 dager etter at inkassovarselet er sendt og skal ha minimum 14 dagers betalingsfrist. Altså du har hatt på deg 6 uker til å betale! Er det betalingsfordring som du har fått? Dette er et varsel om at saken vil bli sendt til namsmannen, dersom ikke oppgjør mottas i løpet av 14 dager. Da er vi oppi i 6 uker. Så blir begjæring om direkte utlegg sendt til namsmannen. Namsmannen vil da foreta en utleggsforretning og ta trekk i lønn, trygd og/eller verdier.

De som vil skje at på et eller annet tidspunkt i livet ditt, vil du ha penger igjen og de blir trukket ut av kontoen din uansett. Pluss STORE gebyrer!!! I tilegg vil du få en betalingsprikk, dvs du får problemer med å ta opp lån, leie leilighet (hvis de sjekker kreditten din) osv.

Dette er svært alvorlig og jeg syns det er en skandale at du ikke klarer å komme opp med 1500,- på så mange uker!

Skrevet

Jeg har fått ett innkassokrav på 1500kr som jeg ikke får nedbetalt uten nedbetalingsornding.

Problemet er at innkassoselskapet ikke vil gi meg noe nedbetalingsordning!

Har prøvd å forklare at jeg står uten jobb nå pga nedskjæringer der jeg jobbet,så jeg har kun mulighet til å betale 400kr per måned.

Dette godtok de ikke å har nå fått brev om at de vil tvangs selge det jeg har av verdi!

De kommer ikke til å finne noe de kan ta,da jeg ikke eier noe av verdi.

Men det jeg lurer på er hva de kommer til å gjøre videre når de finner ut at jeg ikke har noe av verdi som de kan ta?

Jeg vil jo virkelig betale det jeg skylder! Men det blir vanskelig når de ikke i det hele tatt er imøtekommende :S

Har du virkelig INGENTING du kan selge på finn og som kan skaffe deg pengene? Hva med tv, dvd-spiller, oppvaskmaskin, sykkel, ski, klær, smykker, servise, sølvtøy, bil eller annet?

Skrevet

Når det skyldige bløpet er gått til inkasso, det først en inkassovarsel, så en betalingsoppfordring. Betalingsoppfordringen kan tidligst sendes 14 dager etter at inkassovarselet er sendt og skal ha minimum 14 dagers betalingsfrist. Altså du har hatt på deg 6 uker til å betale! Er det betalingsfordring som du har fått? Dette er et varsel om at saken vil bli sendt til namsmannen, dersom ikke oppgjør mottas i løpet av 14 dager. Da er vi oppi i 6 uker. Så blir begjæring om direkte utlegg sendt til namsmannen. Namsmannen vil da foreta en utleggsforretning og ta trekk i lønn, trygd og/eller verdier.

De som vil skje at på et eller annet tidspunkt i livet ditt, vil du ha penger igjen og de blir trukket ut av kontoen din uansett. Pluss STORE gebyrer!!! I tilegg vil du få en betalingsprikk, dvs du får problemer med å ta opp lån, leie leilighet (hvis de sjekker kreditten din) osv.

Dette er svært alvorlig og jeg syns det er en skandale at du ikke klarer å komme opp med 1500,- på så mange uker!

Hjelper ikke med 6 uker når de krever å få hele beløpet med en gang!

Har faktisk ikke bare en regning å betale her i livet!

Å har vist at jeg er villig til å betale med å si at jeg kan betale 400kr per måned!

Så er ikke jeg som ikke viser sammarbeidsvillig her!

Betalingsprikk er det minste problem ettersom det fjernes med en gang regningen er betalt.

Å uten jobb så har jeg Ingen mulighet til å skaffe pengene nei..

Ikke alle har noen å låne av!

Skrevet

Har du virkelig INGENTING du kan selge på finn og som kan skaffe deg pengene? Hva med tv, dvd-spiller, oppvaskmaskin, sykkel, ski, klær, smykker, servise, sølvtøy, bil eller annet?

Bor hjemme for tiden å har ingen av tingene du nevner her nei..

Har jo smykker,men bare billige som ikke har noe verdi.

Har selvsagt en del klær og,men ikke noe av særlig verdi der heller da det er billige klær.

Skrevet

Det må da være mulig for dem å ta en avbetalingsordning? Det er jo slike løsninger som de skal leve av. Merkelige greier. Jeg ville sendt en mail til forbrukerrådet eller noe.

Skulle jo tro det skulle være mulig ja,men dette fikke jeg beskjed om at ikke var mulig :S

Skrevet

Betalingsprikk er det minste problem ettersom det fjernes med en gang regningen er betalt.

Er du helt sikker på det? Jeg var overbevist om at en slik prikk ville bli stående i en viss tid.

Skrevet

Hjelper ikke med 6 uker når de krever å få hele beløpet med en gang!

Har faktisk ikke bare en regning å betale her i livet!

Å har vist at jeg er villig til å betale med å si at jeg kan betale 400kr per måned!

Så er ikke jeg som ikke viser sammarbeidsvillig her!

Å uten jobb så har jeg Ingen mulighet til å skaffe pengene nei..

Ikke alle har noen å låne av!

Betalingsprikk/betalingsannmeldese fjernes ikke! Det vil forfølge deg. Hvis du ikke har råd å ha en telefon, burde du ikke ha en. Du kan ikke kreve at du skal få lov å betale 400,- i måneden. Uten jobb burde du vel få støtte fra NAV. Hvis ikke, har du sluttet på egen intiativ og det er ditt problem.

Skrevet

Du sier du bor HJEMME, på tide å involvere mamma og pappa.

• Liker 1
Skrevet

Betalingsprikk/betalingsannmeldese fjernes ikke! Det vil forfølge deg. Hvis du ikke har råd å ha en telefon, burde du ikke ha en. Du kan ikke kreve at du skal få lov å betale 400,- i måneden. Uten jobb burde du vel få støtte fra NAV. Hvis ikke, har du sluttet på egen intiativ og det er ditt problem.

Jo, de fjernes så fort innbetalingen er gjort. Jeg siterer forbrukerportalen: "Betalingsanmerkningen skal slettes omgående etter at du har gjort opp for deg. En anmerkning skal som hovedregel uansett ikke brukes lenger enn i 4 år."

Skrevet

Jo, de fjernes så fort innbetalingen er gjort. Jeg siterer forbrukerportalen: "Betalingsanmerkningen skal slettes omgående etter at du har gjort opp for deg. En anmerkning skal som hovedregel uansett ikke brukes lenger enn i 4 år."

Ja, 4 år er lenge i mine øyner. 4 år på svartlista til disse:

* Forsikring

* Lån/kreditt hos både banker og kredittkortfirma

* Levering av strøm

* Å leie bolig

* Ved søknad om jobb i bank, forsikringsselskap og andre viktige jobber i blant annet vaktselskaper

* Mobiltelefonabonnement

* Har du eget firma eller er styremedlem i et selskap så er informasjon om deg som privatperson linket opp mot selskapet. I så fall kan dine betalingsanmerkninger få betydning for disse selskapene.

Skrevet

Men i akkurat dette tilfellet handler det om 1500 kroner. Og selv om hun ikke har mulighet til å betale hele summen med en gang er det ikke mange månedene til hun har betalt, og da er betalingsanmerkningen borte! Derfor; ingenting som forfølger henne så veldig lenge!

Skrevet

Får ikke støtte av NAV uten å tjent opp en viss sum,som jeg ikke er kommet opp til enda.

Pga nedskjæringer på jobben så står jeg uten jobb nå,så var ikke frivellig nei.

Skrevet

Du sier du bor HJEMME, på tide å involvere mamma og pappa.

at jeg bor hjemme vil ikke si at jeg har godt forhold til de!

Så de er de siste på hele planeten jeg hadde spurt..

Skrevet

Når man er langt nok nede i dritten, kan det være penger å tjene på en tur eller to på Kiwi. Finner du frukt og grønt som er skikkelig dårlig, tar du det med til kassa og forteller at du fant noe som var dårlig. Så betaler du det, og får dobbelt pris tilbake. Kontant. Du må regne med at de ansatte er sure, at de skjeller deg ut og at de prøver å nekte for at denne ordningen med dobbel pris tilbake finnes, men det gjør den, og som regel står det en stor, grønn plakat om det bak dem.

Dette er pinlig, men lettere for hver gang. Og nød lærer som kjent naken kvinne å spinne. Jeg for min del har betalt livsnødvendig medisin for flere titusner på denne måten - siden jeg ikke hadde andre måter å skaffe pengene på da.

Lykke til, uansett hvordan dette går. Og vurder mitt lille tips hvis det ikke ordner seg på annet vis.

(Mandag morgen er forresten et godt tidspunkt... :sjenert: )

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...