Smily_626 Skrevet 5. februar 2011 #1 Skrevet 5. februar 2011 Jeg leser daglig på forumet her og synes (personlig) ofte at folk for lett blir kalt for egoister. Når mann skrive:"jeg skulle ønske at ......., men jeg forstår at dette ikke er mulig/riktig" så synes ikke jeg at dette er egoisme. Egoisme for meg starter når noe spesielt forlanges/kreves som kun kommer vedkommende til gode, ikke når vedkommende kun har et ønske som h*n selv ser at ikke er mulig. Et eksempel: En veldig god venn av meg skulle flytte utenlands for å studere. Den ene siden av meg ønsket at han ikke skulle dra, fordi vi er nære venner og nære venner ønsker jeg å kunne omgås ofte med. Den andre siden av meg var glad for at han hadde muligheten til å reise for å ta den utdannigen han ønsket seg. For meg er det slik: Egoisme i dette tilfelle hadde vært om jeg hadde sagt: Ikke dra, jeg vil ha deg her. For meg er det ikke egoisme om mann sier: Jeg skulle selvfølgelig gjerne ha hatt deg her, men jeg er kjempe glad på på dine vegne for at du kan reise og opfylle din drøm, og jeg ønsker deg alt godt og lykke til. Er jeg da en egoist fordi jeg også har en side som tenker på mine ønsker? 1
runekki Skrevet 5. februar 2011 #2 Skrevet 5. februar 2011 (endret) . Endret 17. februar 2011 av runekki
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå