Gå til innhold

Økonomi til 4 barn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har to barn fra før, og nå skal snart jeg og samboeren min starte og prøve på vårt første barn sammen. Han vil gjerne ha 2 barn, og jeg er utrolig glad i barna mine, og har ikke noe imot 2 til, men jeg tenker på om vi vil klare det økonomisk.

For vi har bare vanlig inntekt. Eller nå har jeg bare AAP, men jeg er ferdig utdanna om 1,5 år. Og startlønn for meg blir ca 350 000, ikke mulighet for å gå mye opp i lønn. Samboer har 300 000. Heller ikke mulighet for å gå mye opp i lønn.

Får jo bidrag for mine to barn, men det er ikke mye.

Vi bor i ett hus med 4 soverom som jeg eier, boutgifter på 8000 i mnd, så det er ikke ille. Og her kan da de to minste barna dele soverom hvis vi får 2 barn til.

Men vi trenger en stor bil, nå eier vi bare en ganske billig bil. Med 4 barn og 2 med barnevogn behov må vi nok ha en diger bil.

Men ellers er det jo barnehageutgift, aktiviteter til de største barna, en tenåring som krever en del økonomisk. Utgifter som følger med to små tett.

Jeg ønsker å gi barna mine alt de trenger, også opplevelser. Men sefølgelig mest av alt kjærlighet. Men her så er nok mine barn vant til att de får holde på med de aktivitetene de ønsker, de blir tatt med på mye aktiviteter og ferier. Minste har ikke lagt like godt merke til dette. Og sefølgelig ser jeg att det kan ikke bli like mye aktiviteter og ferier med 4 barn. Men største barnet mitt driver på med en idrett som koster en del, og dette skal hun få fortsette med. Og jeg ønsker jo, att de andre barna skal få gjøre det samme ønsker de det.

Så lurer litt på, hva deres erfaring er med det økonomiske rundt det å ha mange barn?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Med såpass lav lønn må dere regne med at det blir trangt økonomisk med 4 barn ja.

Skrevet

Så lurer litt på, hva deres erfaring er med det økonomiske rundt det å ha mange barn?

Jeg og samboer har 100k mer enn dere i inntekt og har fire barn. Og vi har ikke mer penger enn vi er nødt til å ha, egentlig. SIFOs standardbudsjett forteller at vi bruker 10000 per mnd bare på mat til oss alle seks ... I tillegg har vi en stor chrysler voyager som sluker bensin. Så, ja, det er dyrt å ha fire barn. For ikke å snakke om ferieturer etc der alt er lagt opp til at man har maksimalt tre barn.

Skrevet

Jeg og samboer har 100k mer enn dere i inntekt og har fire barn. Og vi har ikke mer penger enn vi er nødt til å ha, egentlig. SIFOs standardbudsjett forteller at vi bruker 10000 per mnd bare på mat til oss alle seks ... I tillegg har vi en stor chrysler voyager som sluker bensin. Så, ja, det er dyrt å ha fire barn. For ikke å snakke om ferieturer etc der alt er lagt opp til at man har maksimalt tre barn.

det går fint an å bruke mindre enn 10k til mat. ferie kan bli rimelig hvis man dropper hotell og eller drar på en god gammeldags camping.kjøp dere billigere bil før du klager på at det er dyrt med barn.

• Liker 1
Skrevet

det går fint an å bruke mindre enn 10k til mat. ferie kan bli rimelig hvis man dropper hotell og eller drar på en god gammeldags camping.kjøp dere billigere bil før du klager på at det er dyrt med barn.

Har du problemer med å lese det jeg skriver?

SIFOs standardbudsjett forteller at vi bruker 10000 per mnd bare på mat til oss alle seks

Og dette budsjettet er basert på et nøkternt levesett!

Og vi _er_ på lavkostnadsferier. Bilen må vi ha for å få plass til folk og utstyr. Det jeg skrev, skrev jeg ikke for å klage. TS spurte om økonomien og jeg svarte ut fra vår hverdag. Plager det deg?

• Liker 2
Skrevet

TS her. Tusen takk for svar!

Er det økonomiske jeg lurer på ja. Men kan legge til att jeg er flink med økonomien da, her klarer vi å få sunn billig mat, barna alt de trenger av klær og utstyr, de går på aktiviteter og vi har vært sydover minst en gang i året. Dette har jeg fått til hele tiden som alene med to barn på AAP.

Og vi tviler ikke på att vi har økonomi til 1 barn til, og der er vi jo prøvere nå. Men er mer den og skulle ha 2 barnehagebarn, en på videregående og en nesten i tenårene. For føler det er da de går i barnehage og er videregående elever man har de største utgiftene på barna.

Og sefølgelig ser vi den att sydenturer blir det slutt på for noen år. Vi er også flinke til og bruke skog og natur som aktiviteter og.

Jeg har alltid drømt om ett hus fullt av barn, så ønsket er der. Men vi får vel bare se hvordan det blir økonomisk da nr 3 kommer.

Skrevet

Ting går seg jo gjerne til sånn at man klarer det man må.

Jeg ville begynt å sette av penger på en reservekonto allerede nå. Da ser dere fort hvordan det blir med litt mindre å rutte med, samtidig som det gir en trygghet dersom det kommer flere barn og utforutsette utgifter dukker opp.

• Liker 1
Skrevet

Har du problemer med å lese det jeg skriver?

SIFOs standardbudsjett forteller at vi bruker 10000 per mnd bare på mat til oss alle seks

Og dette budsjettet er basert på et nøkternt levesett!

Og vi _er_ på lavkostnadsferier. Bilen må vi ha for å få plass til folk og utstyr. Det jeg skrev, skrev jeg ikke for å klage. TS spurte om økonomien og jeg svarte ut fra vår hverdag. Plager det deg?

Oj oj oj.Snakk om å hisse seg opp for ingenting :kjefte:

• Liker 1
Skrevet

Oj oj oj.Snakk om å hisse seg opp for ingenting :kjefte:

Ta det med ro, dette var _ikke_ hissig, det var bare en presisering pga at AB (i mine øyne) var ganske surmaget i sitt svar til meg. For ikke å snakke om at kommentaren var totalt unødvendig IMHO. :gjeiper:

Skrevet

Hvorfor skal dere ha fire barn? Dere skal ikke bare råd til disse barna, dere skal være foreldre for dem også.

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor skal dere ha fire barn? Dere skal ikke bare råd til disse barna, dere skal være foreldre for dem også.

Spørsmålet ditt er rett og slett dumt, men det andre er eg enig i :) eg har sagt stopp på to, rett og slett fordi eg vill heller følge opp to barn skikkelig enn tre/fire halvveis :) (og det er sikkert mange som klarer følge opp fire barn skikkelig, men EG hadde ikke klart det!)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...