AnonymBruker Skrevet 5. februar 2011 #1 Skrevet 5. februar 2011 Jeg er nå i gang med hovedoppgaven i psykologi ved UIO, og er veldig på jakt etter toppkarakteren. Jeg har sett nettsiden over vanlige feil som fører til trekk i karakter, og jeg tror jeg så langt det er mulig har tatt hensyn til det slik at jeg ikke får karaktertrekk for det. De av dere som er ferdige med hovedoppgaven, ikke nødvendigvis i psykologi men gjerne også i andre fag, hvilken karakter fikk dere? Hva fikk dere trekk for, og hva var bra? Tror det kan være spennende å se hva folk har å si til akkurat dette, for er helt sikker på at det ikke bare er meg som er i denne situasjonen akkurat nå!
Pimp Skrevet 5. februar 2011 #2 Skrevet 5. februar 2011 jeg fikk B, men det var flere år siden (UiO) Hovedfag i Litteratur. Fikk masse spørsmål, og tror jeg fikk trekk for det siste spørsmålet jeg fikk (det hørtes nesten ut som de let etter noe jeg ikke kunne svare på). Var kjempefornøyd med B jeg.
Havbris Skrevet 6. februar 2011 #3 Skrevet 6. februar 2011 Fikk 1,9 på hovedoppgaven for mange år siden - før de gikk over til det "nye" karaktersystemet. Det var en veldig bra karakter, og ble trukket for noe på metodedelen. Fikk mye pluss på den teoretiske delen - at jeg hadde klart å bruke teori og diskutere den grundig (ikke bare oppramsing av teori). Sensor kommenterte at det var en oppgave som "snudde alle steiner" underveis.
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2011 #4 Skrevet 6. februar 2011 Jeg fikk A. I følge sensor var det ingenting negativt å sette fingeren på. Så, hvordan skal man egentlig få toppkarakter? Det viktigste er å jobbe mye. Innholdsmessig er det viktig med konsistens mellom de forskjellige delene. Alle valg bør forklares og argumenteres for, i hvert fall hvis det er kontrovers på feltet. Unngå gjentakelser. Vær litt lur å velg en problemstilling som ikke er for vill, det må være gjennomførbart. Samtidig bør det ikke være en plankeoppgave.
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2011 #5 Skrevet 6. februar 2011 Følg opp det du sier i innledningen underveis, gå i dybden, problematiser teorien, og still selvstendige spørsmål, samt kom med selvstendige, velbegrunnede innspill/forslag til endringer som kan bringe forskningen et steg videre. Jeg har akkurat vært sensor for en masteroppgave som fikk C, og der var det blant annet de nevnte punktene som trakk soleklart i negativ retning.
Havbris Skrevet 6. februar 2011 #6 Skrevet 6. februar 2011 Følg opp det du sier i innledningen underveis, gå i dybden, problematiser teorien, og still selvstendige spørsmål, samt kom med selvstendige, velbegrunnede innspill/forslag til endringer som kan bringe forskningen et steg videre. Jeg har akkurat vært sensor for en masteroppgave som fikk C, og der var det blant annet de nevnte punktene som trakk soleklart i negativ retning. Jeg har også vært sensor i flere år og de beste oppgavene er som regel de som mestrer de grepene du skisserer. Mange klarer ikke å diskutere og problematisere teorien, men ramser den opp slik at den blir hengende i løse lufta. Selvstendige spørsmål som går utenom selvfølgeligheter er bra. Gode begrunnelser for valgene underveis trekker også opp. Vær også nøye med den tekniske delen av oppgaven, det er surt å bli trukket pga manglende referanser etc.
KatteLatte Skrevet 7. februar 2011 #7 Skrevet 7. februar 2011 Jeg har sett nettsiden over vanlige feil som fører til trekk i karakter, og jeg tror jeg så langt det er mulig har tatt hensyn til det slik at jeg ikke får karaktertrekk for det. Har du adressen til denne sida?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå