Gjest saya Skrevet 5. februar 2011 #1 Skrevet 5. februar 2011 Har kommet skikkelig igang med trening igjen etter langt sykdomsopphold - hurra! Men jeg tror alderen begynner å spøke litt...Hehe Sit-ups tar nemlig knekken på korsryggen min, har vondt i flere dager etterpå hvis jeg gjør det....Så hva skal jeg gjøre i stedet? Noen kloke hoder som har gode ideer til meg? Gjerne ikke så altfor avanserte....
SmallTalk Skrevet 5. februar 2011 #2 Skrevet 5. februar 2011 Tar du sit-ups riktig? Du skal jo ha korsryggen veldig godt planta i matta/gulvet og kun crunche øverste del av overkroppen. Du skal ikke løfte navlen fra gulvet når du tar sit-ups. Andre måter å trene magemusklene på er f.eks "planken", men den kan være hard for ryggen dersom du ikke utfører øvelsen riktig.
Auri Skrevet 5. februar 2011 #3 Skrevet 5. februar 2011 Vil også si planken. Rumpa så høyt i været osm du overhodet greier.
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2011 #4 Skrevet 5. februar 2011 Situps er en tulleøvelse uten like. Reverse crunches og planken kan anbefales, men aller helst burde du gjøre øvelser som knebøy, kroppshevinger, markløft, benkpress, roing osv. 2
antibac Skrevet 6. februar 2011 #5 Skrevet 6. februar 2011 Vil også si planken. Rumpa så høyt i været osm du overhodet greier. Haha, det stemmer jo overhodet ikke. Rumpa skal ikke så høyt i været som du klarer, det er jo en grunn til at øvelsen heter planken. 1
liseanthus Skrevet 6. februar 2011 #6 Skrevet 6. februar 2011 Sånn tung trenings rockerng trener magen og sidene
Tullepia Skrevet 6. februar 2011 #7 Skrevet 6. februar 2011 Har kommet skikkelig igang med trening igjen etter langt sykdomsopphold - hurra! Men jeg tror alderen begynner å spøke litt...Hehe Sit-ups tar nemlig knekken på korsryggen min, har vondt i flere dager etterpå hvis jeg gjør det....Så hva skal jeg gjøre i stedet? Noen kloke hoder som har gode ideer til meg? Gjerne ikke så altfor avanserte.... Hvis du trener på treningsstudio burde du ta tak i en av de ansatte og få dem til å vise deg hvordan sit-ups skal gjøres. Noe som fungerer godt for meg er å ligge på en luftpute slik at jeg får svai i ryggen og så løfte forsiktig opp. Det skåner ryggen og det gir bedre motstand. Du kan også prøve hofteløft. Ligg med øvre del av ryggen på en bosuball og løft ett og ett ben strakt ut mens du prøver å holde balansen. Du kan også prøve planken (som er anbefalt av andre). Du kan også ligge på ryggen og bøye bena opp (som når du krøller deg sammen). Strekk så ut ett og ett ben og senk den strakt ned mot gulvet, før du heiser det tilbake og tar neste ben. Kjenner du smerter som varer lenge etter trening bør du kutte ut den øvelsen du gjør og heller finne alternative øvelser. Det er nok lurt at du prøver å trene muskulaturen i ryggen din også. Det kan du enkelt gjøre ved å stå på alle fire og løfte motsatt arm og ben ( f. eks høyre arm og venstre ben) og strekke dem ut, og så bytte side (venstre arm og høyre ben). Lykke til!
Wiggins Skrevet 6. februar 2011 #8 Skrevet 6. februar 2011 Har kommet skikkelig igang med trening igjen etter langt sykdomsopphold - hurra! Men jeg tror alderen begynner å spøke litt...Hehe Sit-ups tar nemlig knekken på korsryggen min, har vondt i flere dager etterpå hvis jeg gjør det....Så hva skal jeg gjøre i stedet? Noen kloke hoder som har gode ideer til meg? Gjerne ikke så altfor avanserte.... Situps er ikke bra for noen, uansett alder, men man merker det raskere med økende alder. Bruk for eksempel terapimaster hvis du har tilgang til det der du trener, les om den på www.redcord.no. Letteste variant: Fest en slynge i tauene slik at slyngen henger ca. 15 cm over gulvet, så plasserer du knærne oppi, lener deg fremover og legger underarmene på gulvet, slik at du kan holde kroppen strak mellom slyngen og albuene. Beveg så knærne så lang mot underarmene du klarer, og så sakte tilbake igjen. Ta så mange du klarer. Jeg pleier å trene styrke om vinteren, og da pleier jeg å gjøre dette til jeg klarer tre sett med 20 repitisjoner i hvert sett, 10 sekunders pause mellom hvert sett. Når jeg klarer 3x20 går jeg over til å ha anklene i håndtakene på tauene, slik at det blir tyngre belastning.
Auri Skrevet 6. februar 2011 #9 Skrevet 6. februar 2011 Haha, det stemmer jo overhodet ikke. Rumpa skal ikke så høyt i været som du klarer, det er jo en grunn til at øvelsen heter planken. Jaha, det var nå det jeg fikk beskjed om på treningssenteret mitt, så det var jo merkelig.Du skal være rak i kroppen, men likevel løfte rumpa det du greier, for å forhindre gal svai i ryggen. Men, det kan jo godt hende at treneren der er helt på bærtur og driver med feilopplæring.
Tullepia Skrevet 6. februar 2011 #10 Skrevet 6. februar 2011 Jaha, det var nå det jeg fikk beskjed om på treningssenteret mitt, så det var jo merkelig.Du skal være rak i kroppen, men likevel løfte rumpa det du greier, for å forhindre gal svai i ryggen. Men, det kan jo godt hende at treneren der er helt på bærtur og driver med feilopplæring. Det er riktig, Pixie. Problemet for de fleste er jo at rumpa faller ned, slik at man får en uheldig svai på ryggen. Man skal jo stå rett som en planke. Men det motsatte problemet eksisterer også, nemlig at noen stikker rumpa i været og står med ryggen i en bue opp. Det gjør treningen mindre effektiv, men er ikke farlig. Jo rettere man holder ryggen, jo bedre er det.
Leifr Skrevet 7. februar 2011 #11 Skrevet 7. februar 2011 Situps er ikke bra for noen, uansett alder, men man merker det raskere med økende alder. Så sant som det er sagt. En møkkaøvelse som burde vært bannlyst og støtt ut i det ytterste mørke. Mange bra alternativer er allerede nevnt: Planken, tunge baseøvelser med frivekter (spesielt markløft og knebøy) osv. -- jeg vil tilføye beinhev, og så asymmetriske øvelser som f.eks. enhånds "koffertløft":
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2011 #12 Skrevet 8. februar 2011 Bruk for eksempel terapimaster hvis du har tilgang til det der du trener, les om den på www.redcord.no. Jeg er helt enig med Lance - Redcord (het terapimaster tidligere, men har skiftet navn) har masse gode øvelser for mage og rygg. Er fan, og har fått med meg at flere toppidrettsutøvere har sagt at de har sluttet med sit ups til fordel for slyngetrening som det kalles. De har det på de fleste treningsstudio'er - be om få vist noen øvelser av de som jobber på senteret ditt :)Man kan også laste ned treningsprogram fre www.redcord.no
runekki Skrevet 8. februar 2011 #13 Skrevet 8. februar 2011 (endret) . Endret 17. februar 2011 av runekki
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå