Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Jeg elsker å løpe, sånn når jeg trener- og har gått tilbake fra å være uyggelig umotivert for trening til å begynne å like det igjen! Men jeg liker ja som sagt best å løpe (både ute og på møllaa)- MEN jeg merker allerede nå etter et par uker (med bare 3 dager per uke trening) at jeg får så vondt i knærne etter øktene..

Så jeg lurte på: hvordan trener man opp knær? Noen spesielle apparater, noen spesiell treningsform?

Takk!

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

For å styrke støttemuskulaturen er det lurt å gå i ulendt terreng. Du kan også simulere denne treningen innendørs ved å for eksempel balansere på en luftpute.

Du bør kutte ut løping på asfalt hvis du løper på det. Prøv heller å løpe i ulendt terreng i marka, på stier o.l.

Inntil smertene gir seg bør du kutte ut løping totalt for en periode og heller trene på ellipsemaskin eller sykkel inntil knærne er styrket og smertene borte. Det er også fint å bruke støttebandasje på knærne for å dempe belastningen.

Det er viktig å trene styrke i tillegg til løping for å få styrket muskulaturen mest mulig. Bytt gjerne ut den ene løpeøkten med en styrkeøkt.

Lykke til :)

Endret av Tullepia
Skrevet

Hei,

Jeg elsker å løpe, sånn når jeg trener- og har gått tilbake fra å være uyggelig umotivert for trening til å begynne å like det igjen! Men jeg liker ja som sagt best å løpe (både ute og på møllaa)- MEN jeg merker allerede nå etter et par uker (med bare 3 dager per uke trening) at jeg får så vondt i knærne etter øktene..

Så jeg lurte på: hvordan trener man opp knær? Noen spesielle apparater, noen spesiell treningsform?

Takk!

Hvis du får vondt i knærne nå så er tredemølle det første du bør kutte ut. Den har null variasjon i underlaget, mens kroppene våre er "designet" for å gå og løpe på variert underlag, slik det er i naturen.

Hvis du får vondt av det også så bør du går over til svømming og/eller sykling, i hvertfall for en periode. Man kan få vonde knær av å sykle også, så det gjelder å ikke ha høyere belastning enn at man klarer å holde en pedalfrekvens på minst 65-70 omdreininger per minutt. Selvsagt må også setet stå høyt nok; når du legger hælen på pedalen (pedalen i klokka seks-posisjon) skal beinet være tilnærmet strakt, mens når du har tåballene på pedalen, slik man har når man tråkker vanlig, skal du kunne bøye kneet litt fram og tilbake.

Det fins sikkert gode (og mindre gode) øvelser for å trene opp knærne, først og fremst støttemuskulaturen som holder kneleddet på plass. Det er jeg ingen ekspert på, men er det ikke noen kunnskapsrike instruktører på senteret der du trener? Uansett bør du kutte ut tredemølle en god stund nå.

Skrevet

Hvis du får vondt i knærne nå så er tredemølle det første du bør kutte ut. Den har null variasjon i underlaget, mens kroppene våre er "designet" for å gå og løpe på variert underlag, slik det er i naturen.

Ut i skauen! Selv nekter jeg å løpe på asfalt lenger, med mindre det er for å rekke bussen.

• Liker 1
Skrevet (endret)

For meg funker det bra med tradisjonelle styrkeøvelser som utfall og knebøy for å strykre de store musklene. I tilegg bruker jeg ballansepute og/eller BoSu for å styrke de mer stabilserende musklene. Styrketrening 1 gang i uka og løpig 2-3 funker fint for meg.

Kom over denne artikelen: Slik unngår du kneslitasje Jeg fikke et par nye tips her ihverfall :jepp: Så bar det bare å passe på å faktisk gjøre det etter hver løpeøkt da.. :sjenert:

Endret av Frk. Belle

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...