*Bumblebee* Skrevet 5. februar 2011 #1 Skrevet 5. februar 2011 Ja,lurer altså på om man bør få i seg ekstra proteiner/kalsium+++ når man har trent/skal trene? er jo en jungel av div.kostholdstilskudd,sånne svære tønnegreier fra gymgrossisten feks med det ene og det andre i,proteindrikker osv.. jeg er ute etter å stramme opp kroppen,"bytte ut" fett med muskler for å si det slik.gå fra slapp og daff til fast og sprek prøver å trene kondisjon/puls 2 ganger i uken(går på gruppetreninger med instruktør) og styrke ca en -to ganger,pluss vanlige turer innimellom det. er ikke "overvektig" vil jeg si,har slank bygning med litt ekstra polstring på strategiske steder bare. men ang mat og næringsstoffer og slik så har eg NULL peiling...har fått med meg at det er bra å spise raskest mulig etter endt økt,og gjerne drikke et glass sjokomelk.thats it..vet ikke om jeg bør ta noe annet i tillegg. spiser for det meste rugsprø med ost og skinke på gjennom dagen,3 knekkebrød pr.måltid. så det blir vel minst 6 slike på en dag..pluss middag. men altså,skal man supplere med pulver/tabeletter/drikker o.l.?? blir superglad om noen kan gi meg noen pekepinner
Ammi Skrevet 5. februar 2011 #2 Skrevet 5. februar 2011 Spis senest en time etter trening. Proteiner kan du få i deg til middag, det er supert! Kylling f.eks er helt fantastisk.
Tullepia Skrevet 5. februar 2011 #3 Skrevet 5. februar 2011 Ja,lurer altså på om man bør få i seg ekstra proteiner/kalsium+++ når man har trent/skal trene? er jo en jungel av div.kostholdstilskudd,sånne svære tønnegreier fra gymgrossisten feks med det ene og det andre i,proteindrikker osv.. jeg er ute etter å stramme opp kroppen,"bytte ut" fett med muskler for å si det slik.gå fra slapp og daff til fast og sprek prøver å trene kondisjon/puls 2 ganger i uken(går på gruppetreninger med instruktør) og styrke ca en -to ganger,pluss vanlige turer innimellom det. er ikke "overvektig" vil jeg si,har slank bygning med litt ekstra polstring på strategiske steder bare. men ang mat og næringsstoffer og slik så har eg NULL peiling...har fått med meg at det er bra å spise raskest mulig etter endt økt,og gjerne drikke et glass sjokomelk.thats it..vet ikke om jeg bør ta noe annet i tillegg. spiser for det meste rugsprø med ost og skinke på gjennom dagen,3 knekkebrød pr.måltid. så det blir vel minst 6 slike på en dag..pluss middag. men altså,skal man supplere med pulver/tabeletter/drikker o.l.?? blir superglad om noen kan gi meg noen pekepinner Du trenger ikke noe pulver i oppstartsfasen. Det er for de som trener målrettet (for eksempel maratonløpere eller kroppsbryggere). Nøkkelen er at du får i deg nok energi før trening slik at du ikke bryter ned kroppen din, for eksempel knekkebrød eller fiberrikt brød med skinke eller annet sunt pålegg. Det er også viktig at du (særlig etter styrketrening) spiser proteinrik mat for å bygge opp musklene. Det kan være noe så greit som middag med fisk, fjærkre eller annet kjøtt, eller vegetarmat med linser, bønner eller egg. Hvis du ikke rekker å få i deg proteinrik mat 2 timer etter styrketreningen kan du til nøds spise en proteinbar eller nøtter. Det er smart å trene slik du nå har lagt det opp, to kondisøkter og en styrkeøkt i uka + gåturer. Veldig bra! Klarer du å unngå snop og brus og reservere dette til lørdager er det meste av jobben gjort! Lykke til!
*Bumblebee* Skrevet 6. februar 2011 Forfatter #4 Skrevet 6. februar 2011 takk for oppløftende svar tullepia! menne..var det med snop da.eg er smågodtavhengig....MÅ ha noe søtt hver dag.men begrenser mengden da,prøver så godt eg kan å holde snopet til helgene.problemet er vel bare at jeg starter helgen fredag morgen og den varer til søndag kveld spiser ellers små biter av feks en troika iløpet av flere dager,jeg spiser skjeldent hele sjokoladen i ett jafs.bare jeg vet at det ligger i skapet så er jeg "trygg"..trenger nødvendigvis ikke spise noe av den heller,kommer an på. men nå har jeg dårlig samvittighet for alt blæh jeg har spist i helga,så nå står wokgrønnsaker og urtebrød for tur. og satser på en bra treningsøkt i morgen huff er ikke så lett å plutselig gå fra *spis hva ennn du har lyst på* til *nå må du passe på her!*
Tullepia Skrevet 6. februar 2011 #5 Skrevet 6. februar 2011 takk for oppløftende svar tullepia! menne..var det med snop da.eg er smågodtavhengig....MÅ ha noe søtt hver dag.men begrenser mengden da,prøver så godt eg kan å holde snopet til helgene.problemet er vel bare at jeg starter helgen fredag morgen og den varer til søndag kveld spiser ellers små biter av feks en troika iløpet av flere dager,jeg spiser skjeldent hele sjokoladen i ett jafs.bare jeg vet at det ligger i skapet så er jeg "trygg"..trenger nødvendigvis ikke spise noe av den heller,kommer an på. Det er en overgang å slutte med sjokolade og snop. Gnager du på en troika i løpet av uka i stedet for å spise hele på lørdag, så er det det samme (men for tennene dine er det bedre å spise alt med en gang). For å venne deg selv av med snop i ukedagene må du bare være streng med deg selv og ikke ha noe i skapet før på lørdag. Kjøp inn ferdigblandet sjokolademelk som du kan drikke et lite glass av når sjokoladesuget kommer, og lag gjerne smoothie av bær og juice. Når søtsuget melder seg bør du spise mat først, før du unner deg en eventuell sjokoladebit. Ofte handler søtsug om at vi er sultne, ikke at vi trenger snop. men nå har jeg dårlig samvittighet for alt blæh jeg har spist i helga,så nå står wokgrønnsaker og urtebrød for tur. og satser på en bra treningsøkt i morgen huff er ikke så lett å plutselig gå fra *spis hva ennn du har lyst på* til *nå må du passe på her!* Jeg syns ikke du skal ha dårlig samvittighet. Mat må ikke bli et problem. I helga har man lov å spise litt nei-mat, og så kan man unne seg masse deilig ja-mat i ukedagene. Wok og urtebrød høres kjempegodt ut! Prøv å reservere snop og brus til lørdag/helg, så er du på god vei! Sett deg delmål som er oppnåelige, så kan du gradvis venne deg av med å spise så mye søtt. Og kjempebra du skal trene! Stå på
*Bumblebee* Skrevet 8. februar 2011 Forfatter #6 Skrevet 8. februar 2011 Takk for god motivasjon!det med sjoko-melken var kjempelurt,det skal jeg teste. god step-økt igår,sikter meg inn på en knalløkt med styrke idag! og så en velfortjent hviledag i morgen før det er på an igjen med aerobic på torsdag. wuhuu!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå