Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen gode tips?

Har tenkt på mange løsninger, men fordelen er å velge det alternativet som i praksis er mest effektivt...

Derfor lurer jeg på om noen har gode tips til hvordan man går frem?

Er det for eksempel mulig å kjøpe en kundeportefølje fra en som legger opp?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du er utdannet regnskapsfører / revisor har du vel peiling på dette selv? Evt kommer du vel til å samarbeide med noen som kan dette.

Skrevet

Jeg ba ikke om at noen skal fortelle meg at jeg burde vite selv, ba om gode råd :)

Er ferdig utdannet revisor i mai, og har i løpet av min 3-årige utdanning ikke hørt et eneste ord om hvordan man skaffer seg regnskapskunder. Hadde jeg visst dette hadde jeg aldri spurt :)

Har med meg en autorisert regnskapsfører som har jobbet i 10 år.

Planen min var å jobbe med revisjon, men siden det nå er kommet nye regler som er helt på vidda og aldri burde eksistert, blir det vanskelig å få jobb innenfor revisjon. Det som nå lønner seg er å satse på regnskap...

Hun jeg har med meg vet nok endel mer om dette enn meg, men jeg har ingen planer om å sitte på ræva og forvente at hun sanker inn alle kundene til meg også.

Derfor spør jeg pent om noen som har peiling på dette har noen gode råd... Behøver ikke nødvendigvis å fortelle meg nøyaktig hvordan ting skal gjøres, for LITT peiling har jeg jo såklart. Greia er bare at det kanskje er en fordel å forhøre seg litt rundt før man hiver seg på den minst effektive løsningen først?

Skrevet

Jeg ba ikke om at noen skal fortelle meg at jeg burde vite selv, ba om gode råd :)

Er ferdig utdannet revisor i mai, og har i løpet av min 3-årige utdanning ikke hørt et eneste ord om hvordan man skaffer seg regnskapskunder. Hadde jeg visst dette hadde jeg aldri spurt :)

Har med meg en autorisert regnskapsfører som har jobbet i 10 år.

Planen min var å jobbe med revisjon, men siden det nå er kommet nye regler som er helt på vidda og aldri burde eksistert, blir det vanskelig å få jobb innenfor revisjon. Det som nå lønner seg er å satse på regnskap...

Hvis du fortsatt er under utdanning bør du forhøre deg med veiledere og lærere på studiet om dette. Jeg vil mene de er mer troverdige enn anonyme debattanter på et internettforum ;)

Hun jeg har med meg vet nok endel mer om dette enn meg, men jeg har ingen planer om å sitte på ræva og forvente at hun sanker inn alle kundene til meg også.

Hvis dere skal samarbeide vil jeg mene at å spørre henne til råds er det beste du kan gjøre. Det er ikke snakk om å la henne gjøre all jobben, men å innrømme overfor seg selv og henne at hun har mer erfaring og at du er villig til å lære.

Derfor spør jeg pent om noen som har peiling på dette har noen gode råd... Behøver ikke nødvendigvis å fortelle meg nøyaktig hvordan ting skal gjøres, for LITT peiling har jeg jo såklart. Greia er bare at det kanskje er en fordel å forhøre seg litt rundt før man hiver seg på den minst effektive løsningen først?

Igjen: jeg ville ikke søkt råd på et anonymt nettsted hvis jeg skulle gjøre karriere. Da ville jeg heller snakket med folk jeg hadde tillit til. Fundér litt over for deg selv hvem du tror er potensielle kunder. Ta så kontakt og gi dem et tilbud. Ønsker deg lykke til! :)

Skrevet

Det er fullt mulig å kjøpe en kundeportefølje, men dere bør gjøre grundige undersøkelser i forkant. Det er mange dårlige betalere feks. Likeledes er det mange i regnskapsbransjen som har tatt seg altfor dårlig betalt. Så hvis kundene i porteføljen dere kjøper er vant med å betale 400 kr timen blir det vanskelig å drive lønnsomt videre.

Dere må jo også melde dere inn i NARF, da kan dere bli tilgjengelig via regnskapssøk på nettsiden deres. Videre er det viktig å få til et godt samarbeid med revisorer, ofte anbefaler de kunder å gå til de gode regnskapskontorene. referanser er jo også viktig, men de får du jo ikke fær du har hatt noen kunder.

Jeg tror nok det er veldig tøft å starte for seg selv. Det er riktig at det er endringer innen revisjons/regnskapsbransjen. Feks er det mange revisjonskontorer som nå vil begynne å starte å satse på regnskapsførsel. Og da kan du kanskje heller bli ansatt i en slik stilling? (mange revisorer vegrer seg mot å jobbe med regnskapsførsel siden de ser på det som lavstatusarbeid...)

Skrevet

Her jeg bor skriker markedet etter revisorer, så du kunne helt sikkert fått jobb på dagen med revisjonsutdannelse. Dessuten vil ikke den nye loven bety så stor endring som det er lagt opp til, så det vil ikke bety så mye for revisorbransjen.

Når det gjelder å starte et regnskapskontor så skal du vite at du da kun vil være en regnskapsmedarbeider underlagt din autoriserte regnskapsfører i den sammenhengen. Revisoroppgaver kan du ikke ta, fordi du må være registrert revisor for å kunne det og det krever minst 2 års opplæring i revisjon i tillegg til utdannelsen. Og til sist kan ikke en revisor revidere regnskap for en regnskapsfører i samme bedrift i hht uavhengighetsreglene.

Men om dere allikevel vil gå for dette så tror jeg det enkleste er at din autoriserte regnskapsfører tar med seg de kundene h*n har i dag, og at dere samtidig bygger et nettverk hvor dere gradvis vokser.

Skrevet

Her jeg bor skriker markedet etter revisorer, så du kunne helt sikkert fått jobb på dagen med revisjonsutdannelse. Dessuten vil ikke den nye loven bety så stor endring som det er lagt opp til, så det vil ikke bety så mye for revisorbransjen.

Når det gjelder å starte et regnskapskontor så skal du vite at du da kun vil være en regnskapsmedarbeider underlagt din autoriserte regnskapsfører i den sammenhengen. Revisoroppgaver kan du ikke ta, fordi du må være registrert revisor for å kunne det og det krever minst 2 års opplæring i revisjon i tillegg til utdannelsen. Og til sist kan ikke en revisor revidere regnskap for en regnskapsfører i samme bedrift i hht uavhengighetsreglene.

Men om dere allikevel vil gå for dette så tror jeg det enkleste er at din autoriserte regnskapsfører tar med seg de kundene h*n har i dag, og at dere samtidig bygger et nettverk hvor dere gradvis vokser.

Hvor er du fra om jeg tør spørre? ;D

Herover vet jeg det er mange ledige stillinger som revisor som nå er trekt tilbake på grunn av de nye reglene. Mulig det er fordi dette er såpass ferskt at firmaene ønsker å se konsekvensene før de velger å ansette. Håper jo på at det vil roe seg ettehvert, for det er jo aller helst revisjon jeg vil jobbe med :)

• 2 uker senere...
Skrevet (endret)

.

Endret av runekki
  • 1 år senere...
Skrevet

Hei,

Send meg en melding her på forumet du, så kan jeg gi deg noen tips og råd. Driver selv regnskapskontor.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...