Gjest BB King Skrevet 6. februar 2011 #21 Skrevet 6. februar 2011 Det er en selvfølge for alle hunde-eiere uansett hvor man ferdes. (eller vel BURDE vært en selvfølge - men det er en annen diskusjon *grmpfh* på alle dustehunde-eiere) Nei det er ikke en selvfølge. Jeg må innrømme jeg blir letter forundret når mennesker begynner å snakke om å plukke opp hundebæsj ute i skogen. En ting er å flytte den ut av hvor folk tråkker og går slik at de ikke ser den eller blir plaget av dem om flere bruker stien, men i skogen trenger en ikke plukke den opp. Flere fjellfolk hvor jeg kommer fra klager når over en ny trend hvor mange har fått for seg at en må plukke opp sjiten til hunden og plassere den i pose. Siden det selvfølgelig ikke er noe sted å kaste disse posene, ei heller er noen som går ute i skogen og plukker opp disse posene så flyter det nå over av stygge svarte søppelposer fulle av bæsj ved siden av stier og spesielt på toppen av fjellene fra når folk legger den fra seg når den kommer frem. 1
Gjest Belle Gunnes Skrevet 6. februar 2011 #22 Skrevet 6. februar 2011 Nei det er enkelte ganger bedre å la det ligge. Men ikke i skisport og på turstier. Man ser at bikkja er på vei til å drite og da er det bare å føre den ut fra stier/løyper. Ang dette med hundeposer - de skal være oppløslige, men hey det tar jo mye lengre tid for en drit å forsvinne i naturen når den er pakka inn. Men folk tenker ikke på det når de kjøper nedbrytbare poser. Posene det er snakk om er vel laget av mais elns. idioti å kaste de vekk i skogen for de er himla stygge der de ligger.
Gjest BB King Skrevet 6. februar 2011 #23 Skrevet 6. februar 2011 Nei det er enkelte ganger bedre å la det ligge. Men ikke i skisport og på turstier. Man ser at bikkja er på vei til å drite og da er det bare å føre den ut fra stier/løyper. Ang dette med hundeposer - de skal være oppløslige, men hey det tar jo mye lengre tid for en drit å forsvinne i naturen når den er pakka inn. Men folk tenker ikke på det når de kjøper nedbrytbare poser. Posene det er snakk om er vel laget av mais elns. idioti å kaste de vekk i skogen for de er himla stygge der de ligger. Helt enig at det ikke skal ligge i sporet eller på stien. En ser når hunden skal drite så en kan bare føre den bort. Har hatt flere hunder og ingen av dem har uansett vært særlig interessant å drite midt i veien, der blir de jo forstyrret. Dog syntes jeg at i bebygde områder så kan mange begynne å bli mye flinkere til å plukke opp dritt etter seg. I begynnelsen av vinteren i år så drev og plukket opp massevis av dritt fra andres hunder og, men det er så mye fra andre at jeg gav opp det og tar kun min hund. Er helt kokko mye dritt liggende rundt i nabolaget her...
bergans Skrevet 7. februar 2011 #24 Skrevet 7. februar 2011 Ja, jeg mener at skiløypa er for skiløpere. Ellers så heter det tursti, og da er det for alle uten ski. Ingen hadde brukt de trasèene hvis det ikke var oppkjørt, med unntak av de på ski, siden de fortsatt kan komme seg fram på en meter med snø. Og når løypene i tillegg prepareres av lokale skilag, foreninger og betales av frivillige, så skulle det bare mangle at det ikke brukes til sitt formål. Det er ikke de lokale skilagene som har ansvar for å sørge for at hundeiere til fots og barnevogner har steder å gå. Det vitner vel mer om at folk vil igjen ha det enkelt, tilrettelagt for seg selv og lite villige til å utvide sfæren. Og at de ser det på som en rett, og ikke et privilegium, å i det hele tatt ha plass å boltre seg på utendørs. Slike meninger må gjerne bo et år eller to i Hong Kong. Masse frisk luft og turstier der. Få mennesker per kvardratkilometer også Men det betyr også at alt som kan krype og gå på ski har like mye rett til bruke skiløypene. Det er der hele feilen ligger; de som trener aktivt har ikke mer rett til å bruke anleggene enn de som rusler avgårde på 20 år gamle Madshus og som gleder seg vilt til å spise vafler på turisthytta. Og er det noen som bør tvinges ut i løypa så er det nettopp barn og inaktive. Så lenge hunder holdes i bånd og bajsen bli plukket opp av skiløperen så har jeg heller ikke noe imot de firbente på tur. 2
Gjest prøvehopper Skrevet 7. februar 2011 #25 Skrevet 7. februar 2011 Jeg er ikke spes god til å gå på ski. Det har jeg aldri vært. Jeg var vel med på en skidag da jeg var liten - og det var omtrent det. Men nå har jeg bynt å trene meg på skigåing så faren til dama mi kan bli litt mer imponert av meg som sportsmann. Og jeg syns godt det kan være mye hunder i løypa. Stopp mot hund er mye mer behagelig (for megselv- ikke hunden) enn stopp mot trestamme. Hunder med bånd er ganske greit så lenge jeg kommer i veldig sakte fart. Ellers detter man ganske hardt og hunden piper fryktelig av det.Den blir jo litt kvælt kan du si. Hund uten bånd er best. Da blir ikke eiern like sinna som når man treffer båndet. Men for å være litt mer seriøs (For nei: jeg bremser ikke virkelig mot hunder) Tenker ikke de som eier hunden over at hunden faktisk kan få en skistav gjennom øyet eller bli kvestet av noen sine skitupper? Det er skiløype-ikke hundeløype. Hunder laver dessuten mye huller i snøen og kan skrape opp beina når de detter gjennom skaresnø. Det er ikke egna for hunder i skiløyper og de hundeeierne som ikke skjønner det er faktisk litt uansvarlig. Hunder laver farlige situasjoner både for skiløpere og for dem selv Hunder kan bli truffet av skiløper i fart og brekke bein - både på hunden og på personen. Folk med hund må nesten akseptere at det ikke er greit med hunder i løypa. Men jeg syns faktisk de som skal trene seg på birkebeinerløping kan dra et sted der andre- søndagstuslere som meg - kan få sulle i fred uten at noen blir rasende av at jeg prøver å bli sportslig. De har sikkert mulighet til å gå sammen i en forening og lave birkebeiner-treningsløyper der de kan rase fram uten å snubble i folk som meg. Folk med hunder derimot må nesten gå på en brøytet vei. Det er iallefall min mening. 1
I Grosny Skrevet 7. februar 2011 #26 Skrevet 7. februar 2011 (endret) I løypa må trafikkregler følges. Hold til høyre. Hunder må taues ut til høyre side. Det er motgående trafikk. Jeg har sett tobeinte mennesker i skogen også. Innerst inne kjenner jeg en svak irritasjon, men det er jo ikke så farlig, så bra som traseene er preparert nå,og triveligere spaserturveier er det dessverre lite av. Jeg har sett birkebeinere som elegant har forsert mellom sporene. Helt ok. Men i går ble jeg sint. En løper passerte meg og min sønn i venstre spor, lett oppover, og det kom en i mot. Den jævla birkebeinerdrittsekken fortsatte i venstrespor og presset motgående ut av løypa. Det er greit å trene, og gå fort, men da skal du legge deg pent bak og vente på klart spor når du skal forbi. Det koster kanskje 40 sekunder, men den prisen må man betale når man trener i løyper med turister. DVS. Oslomarka. Skal de gå fort uten hindring, så får de dra et annet og egnet sted. F.eks. Raufjellet. Endret 7. februar 2011 av I Grosny 1
Vera Vinge Skrevet 7. februar 2011 #27 Skrevet 7. februar 2011 For å ha sagt det først, så bør alle skjønne at man hvertfall ikke går midt i selve skisporet, men hvertfall har vett nok til å gå imellom. Når det er sagt, kan man ikke nekte folk å gå tur i skogen. Om man insisterer på å gå på ski et sted hvor det er populært å gå tur, må man innfinne seg med at man kan møte folk på beina i starten. Men går man litt innover, faller vel de fleste gå-folka av uansett, siden færreste går like langt som en skiløper. Har man problemer med mye folk som går mellom løypene, syns jeg man enten får holde ut de første minuttene av treningsturen, eller så får man dra et mindre populært sted. Der jeg går på ski, er dette et minimalt problem, og jeg unngår bevisst steder hvor jeg vet det er mye folk på ski eller på beina. Samtidig kan jeg stusse litt over at folk insisterer på å gå på beina midt på en søndags formiddag på et veldig populært utfartssted, fordi jeg antar det fort kan bli slitsomt for dem selv også, med folk som farer forbi i hytt og pine, men det er vel en annen sak. Man bør kunne vise gjensidig respekt for hverandre, selv om man har ulike interesser. Jeg hørte en dag om en som dasket til en dame med staven i det han passerte, fordi damen gikk med barnevogn i selve sporet (de var flere barnevogn-damer i bredden). Da tenker jeg at noe har gått feil begge steder. Hovedsaklig hos skiløperen selvsagt, da det er helt uakseptabelt på alle måter, men også hos folk som velger å harve opp skisporet med barnevognhjul. Men når jeg først er inne på dette temaet - hva i all verden er så galt med å ha litt kustus på hunden sin når man selv går på ski? Jeg har flere ganger denne vinteren holdt på å kjøre ned hunder i nedoverbakker, i det de har kommet byksende inn i en sving, i mitt spor. Skjønner ikke at eierne tør, jeg, siden hundene faktisk kan bli påkjørt. Selv om man holder hensynsfull fart nedover, er det ikke til å komme unna at man måtte ha gått sidelengs ned alle bakker om man skulle tatt fullstendig høyde for alle ting som plutselig kan hoppe inn i sporet, og sånn skal det faktisk ikke være. 1
Gjest hurra Skrevet 7. februar 2011 #28 Skrevet 7. februar 2011 Der jeg bor har de faktisk vært så fornuftig i år at de har laget gåløyper for folk uten ski på beina, der folk kan få gå i skogen og hundeeiere kan lufte hundene sine. Denne turløypen kom som en gledelig overraskelse på meg som helst ikke skal gå på asfalt, nå kan også jeg få gått i ulendt terreng i skogen på vinteren. Jeg bruker av og til lysløypa på vår, sommer og høst og har ikke tall på hvor mange ganger jeg nesten har blitt løpt ned eller blitt syklet (hva er bjella til?) ned. For å unngå det har jeg funnet meg andre stier. 3
Gjest Belle Gunnes Skrevet 7. februar 2011 #29 Skrevet 7. februar 2011 Nei for guds skyld. Skiløyper er for alle, så lenge du da ikke har 20 år gamle Madshus, er under 10 år og vingler litt, er eldre og bruker god tid, eller for all del om du har hund i bånd. Oj hei en elg har trampa i løypa *skyt'n* Kan ikke heller folk glede seg over at andre også liker å bruke marka da? Uansett hvordan de bruker den så lenge de respekterer hverandre? Kan da ikke være så vanskelig?
Gjest strykebrett Skrevet 7. februar 2011 #30 Skrevet 7. februar 2011 Jeg går ikke på ski selv, men jeg kan egentlig skjønne at de som trener blir irriterte. Jeg jogger en del og syns det er sykt irriterende å få ødelagt joggetiden min av folk som insisterer på å gå 5 i bredden på steder jeg ikke kommer forbi og slikt. At de som vil gå på føttene (hvorfor ikke bare ta på ski når man først skal i skogen på vintern?) absolutt må gå i skiløypene skjønner jeg ingenting av. Det er jo ikke moro å vase i snø, men hallo folkens, trugene er oppfunnet for hundrevis av år siden!
Gjest Urticaria Skrevet 7. februar 2011 #31 Skrevet 7. februar 2011 Jeg blir sprø av det løypeopplegget! Jeg befinner meg for det mest til hest eller til fots med hund, og da uten ski - hele året. Jeg kan ikke se hvorfor jeg med mine firbente skal sitte inne hele det halvåret det er snø, fordi dette er en hellig tid for skiløpere og de ikke vil se snurten av oss. Jeg bodde nærmest i østmarka tidligere og det var et stort problem at de som kjørte opp løypene tok seg til rette og kjørte opp hvor det enn passet de, selv på ridestier som innimellom ble brøytet til det formål å ha veien åpen for hester(ridestiene var basert på avtale mellom kommune og grunneier m.v.). Alle andre brukere, enn skiløpere, ble da skviset ut av marka. Kort og greit. Det var mer enn nok stier og veier å ta av for å dele mellom brukere, men neida - alt er utelukkende til ski. Nå har jeg flyttet langt ut på landet og jammen om ikke løypa ble lagt akkurat der jeg har tråkket opp en sti i 1 meter med snø (for JA, enkelte av oss er gærne nok til å gjøre det!) - og det selv om det er over et 500 måls stort jorde og det ble et veldig dårlig skispor.... Det var ikke akkurat mangel på alternativer. Men her har da løypekjørererne tatt til vettet, og vi kan fint ha både opptråkket sti og løype side ved side. Heldigvis. Hvorfor det skal være opp til løypekjørerne å bestemme hvem som får gå i marka kan jeg ikke fatte og begripe. Diskusjonen bør ikke være hvem som skal befinne seg i skisporet, men hvor skisporet skal legges. Det er da jammen plass til alle!
Gjest gjest Skrevet 7. februar 2011 #32 Skrevet 7. februar 2011 Nå har jeg flyttet langt ut på landet og jammen om ikke løypa ble lagt akkurat der jeg har tråkket opp en sti i 1 meter med snø (for JA, enkelte av oss er gærne nok til å gjøre det!) - og det selv om det er over et 500 måls stort jorde og det ble et veldig dårlig skispor.... Du som tråkket opp det sporet sendte jo ut et tydelig signal om at her var noen intressert i å ha en løype, siden de hadde brukt så mye energi på å lage et spor der. Med andre ord trodde de mest sannsynlig at de hjalp deg med å preparere sporet ditt. De tenkte seg nok at du ble takknemlig. Har du tenkt på at det er din hund jeg skal kjøre ned når jeg kommer i susende fart uten å kunne styre unna ditt uforutsigbare dyr som løper i sporet? Og at det er ditt ansvar når hunden blir skadet i skiløypa, siden du tok dyret med til et sted der du vet at folk kommer susende på ski... 2
Gjest Urticaria Skrevet 7. februar 2011 #33 Skrevet 7. februar 2011 Du som tråkket opp det sporet sendte jo ut et tydelig signal om at her var noen intressert i å ha en løype, siden de hadde brukt så mye energi på å lage et spor der. Med andre ord trodde de mest sannsynlig at de hjalp deg med å preparere sporet ditt. De tenkte seg nok at du ble takknemlig. Har du tenkt på at det er din hund jeg skal kjøre ned når jeg kommer i susende fart uten å kunne styre unna ditt uforutsigbare dyr som løper i sporet? Og at det er ditt ansvar når hunden blir skadet i skiløypa, siden du tok dyret med til et sted der du vet at folk kommer susende på ski... Vel, jeg tråkket et spor dels med hest og dels med egne bein, jeg kan virkelig ikke skjønne at et skispor skulle hjelpe verken meg eller noen skiløpere. Og jeg har vel ingen hund i skisporet, hvorfor skulle jeg ha det? Jeg holder meg unna skiløyper, det er derfor jeg blir så sykt irritert over at skiløypene forfølger meg...
Gjest gjest Skrevet 7. februar 2011 #34 Skrevet 7. februar 2011 Jeg tror jeg misforstod deg fordi du skrev dette: Jeg kan ikke se hvorfor jeg med mine firbente skal sitte inne hele det halvåret det er snø, fordi dette er en hellig tid for skiløpere og de ikke vil se snurten av oss. Da trodde jeg at du var en av dem som surret rundt i løypene med hund... Hunder har ikke noe i skiløypa å gjøre. En ski løype er for skiløpere. Synd at du føler deg så forfulgt. For jeg pleier vanligvis å måtte dra ganske langt for finne en løype. Den følger ikke etter meg hjem. Og når jeg først har dratt dit og er der, vil jeg få gå på ski der.Er det for mye forlangt, syns du?
Gjest Urticaria Skrevet 7. februar 2011 #35 Skrevet 7. februar 2011 Da trodde jeg at du var en av dem som surret rundt i løypene med hund... Hunder har ikke noe i skiløypa å gjøre. En ski løype er for skiløpere. Synd at du føler deg så forfulgt. For jeg pleier vanligvis å måtte dra ganske langt for finne en løype. Den følger ikke etter meg hjem. Og når jeg først har dratt dit og er der, vil jeg få gå på ski der.Er det for mye forlangt, syns du? En skiløype er for skiløpere, men noen skiløpere har hund, noen har et barn eller flere, kanskje tilogmed i pulk. Jeg kan ikke se at noen skulle være en "bedre" skiløper enn de andre med spesielt fortrinn til preparerte løyper. For noen vil sikkert en skitur med hund eller barn være en like stor lykke som en treningstur for en birkenløper. Og nei, jeg kan ikke se at enkeltes behov for perfekt preparert løyper skal gå på bekostning av den generelle gjengen. At det finnes mennesker med dårlig folkeskikk og manglende evne til å tilpasse seg, ja bevares. De kan tilogmed være skiløpere, med eller uten hund. Men det er ikke nødvendigvis utskuddene som skal ta føringen. Personlig er jeg mer opptatt av at de som ikke er så glad i ski også skal få bruke marka hele året, på sin måte! Og det er absolutt mulig. Og jeg tror ikke et øyeblikk på at noen går til fots i skiløypa for moro skyld, men når turmulighetene er preparerte skiløyper - hvor skal en ta veien?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå