Gjest Belle Gunnes Skrevet 5. februar 2011 #1 Skrevet 5. februar 2011 http://www.dagbladet.no/2011/02/05/nyheter/skiloyper/innenriks/15299626/ Har du bikkje eller unger, så MÅ du for all del ikke befinne deg i skogen på vinterstid. For da tilhører skogen KUN de med ski på beina... Før i tiden tok man ski på beina og fylte ryggsekken med kakao, Kvikk-Lunsj og appelsiner og smilte til alle man møtte - både med og uten ski. Hva skjedde?? Selv bruker jeg marka til å ri i. Vi rir opp våre egne stier etter godkjennelse fra grunneier. Og her møter vi ofte hundeluftere, som sier de bare er sååå glade for at det finnes stier i skogen man kan gå på (hestelabber tråkker opp fine stier å gå på for tofotinger). Men for de som ikke er så kjent i skogen og som ønsker seg en tur i skogen i ny og ne, så kjenner de gjerne bare til de samme turstiene de går om sommeren. Og disse er da fult opp av sinte skiløpere. Sånn for ordens skyld: Loven sier at gående og hunder har lik rett på skiløyper mens hester og kjøretøy ikke har (vi som driver med hester rir IKKE i løypene - og de som er så idioter å gjøre dette, blir kasta ut av stallen) 2
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2011 #2 Skrevet 5. februar 2011 Nei, absolutt ikke! Selv går jeg ofte tur i marka, til fots altså siden jeg ikke er noe skiløper. Får en gang i blant kommentarer fra skiløpere, men svarer tilbake med samme mynt. Marka er fritt tilgjengelig, og for alle uansett om du går til fots, på ski, truger eller annet.
Gjest Belle Gunnes Skrevet 5. februar 2011 #3 Skrevet 5. februar 2011 Nei, absolutt ikke! Selv går jeg ofte tur i marka, til fots altså siden jeg ikke er noe skiløper. Får en gang i blant kommentarer fra skiløpere, men svarer tilbake med samme mynt. Marka er fritt tilgjengelig, og for alle uansett om du går til fots, på ski, truger eller annet. Men det er jo ikke riktig at man skal krangle seg igjennom skauen. Jeg drar i skauen for å finne ro fra hverdagsmaset. Ikke for å krangle 3
Gjest Janne Skrevet 5. februar 2011 #4 Skrevet 5. februar 2011 Problemet er disse birkebeinnerfolka i kondomdrakt. De forventer å være alene i marka, og da spiller det ingen rolle hvem du er og når (ski om vintern, sykkel resten av året) du er der. De hater alt og alle for de ødelegger treningen deres og de koker innvendig på grunn av alt er konkuranse og alt er å slå tidligere pers. Disse ødelegger for alle andre! Jeg håper folk ser utviklingen og ikke lar seg skremme men møter opp mannsterke med bestemor i rullestol, barn i barnevogn, barn på ski og hund i bånd og hele slekten og tar turen ut i marka og lar seg skremme av disse egoistene som ikke forstår at det finnes andre enn dem selv. Disse menneskene er faktisk såpass skrudd i hodet at de kan finne på å skjelle ut en elg for å være frekk nok å være i skogen når de trener... 2
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2011 #5 Skrevet 5. februar 2011 Men det er jo ikke riktig at man skal krangle seg igjennom skauen. Jeg drar i skauen for å finne ro fra hverdagsmaset. Ikke for å krangle Så sant! Måtte de bare finne seg i å dele naturen og skiløypene sine med oss fotgjengere. Vi har da like stor rett til å ferdes der. 1
Antlers Skrevet 5. februar 2011 #6 Skrevet 5. februar 2011 Om det virkelig er slik at folk benytter preparerte lysløyper til turgåing, synes jeg det er rimelig hensynsløst. Skiløypene er jo for de som faktisk går på ski (evt. med hund i line). Gå tur kan man gjøre hvor som helst (gjerne andre steder i marka), mens skispor er mer passende for ski. Var det meningen man skulle gå der, hadde det vært flatt. Har heldigvis aldri møtt på gående i lysløpen i mitt område, stor fare for at jeg hadde kjørt dem ned - ikke først og fremst av sinne, men fordi det ikke alltid er så lett å bremse når man går i spor. 2
Gjest Belle Gunnes Skrevet 5. februar 2011 #7 Skrevet 5. februar 2011 Greia er jo at det er skiløyper på alle de vanlige turløypene. Så de som ikke er så godt kjent i skogen, tørr ikke å bevege seg utenfor de kjente løypene sine. JEG slipper heldigvis dette for jeg går aldri på de mest brukte traseene hverken sommer eller vinter. Men så er jeg rimelig godt kjent i skogen også. Men for betongbaben og asfaltkongen, som går en tur i skogen i ny og ne, så er det egentlig ikke så mange valg. Men de skal da virkelig få lov å bruke skogen de også. Og spesielt rundt Sognsvann, der det er stor trafikk av alle slags folk, MÅ alle ta hensyn. Men det er jo her kondomdressmafiaen klikka i artikkelen jeg linket til. Jeg vet at enkelte løypekjører har lagt skiløypa litt på siden så det er litt ekstra plass på den ene siden for turgåere. Men dette er noe de gjør helt på eget insiativ og det må være plass til det. Selv om jeg er redd kondomdressene alikevel hadde klikka. 1
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2011 #8 Skrevet 5. februar 2011 Om det virkelig er slik at folk benytter preparerte lysløyper til turgåing, synes jeg det er rimelig hensynsløst. Skiløypene er jo for de som faktisk går på ski (evt. med hund i line). Gå tur kan man gjøre hvor som helst (gjerne andre steder i marka), mens skispor er mer passende for ski. Var det meningen man skulle gå der, hadde det vært flatt. Har heldigvis aldri møtt på gående i lysløpen i mitt område, stor fare for at jeg hadde kjørt dem ned - ikke først og fremst av sinne, men fordi det ikke alltid er så lett å bremse når man går i spor. Hadde det vært så vel at det var separate preparerte traseer for skiløpere og fotgjengere der uten i skogen så. Men det er det dessverre svært sjelden. For hvem gidder å gå ute i skogen med snø til livet? Så enten må skiløperne også innfinne seg i å dele løypene med oss fotgjengere, eller så må noen sørge for å skikkelig tilrettelegge separate for oss alle. 1
Antlers Skrevet 5. februar 2011 #9 Skrevet 5. februar 2011 Hadde det vært så vel at det var separate preparerte traseer for skiløpere og fotgjengere der uten i skogen så. Men det er det dessverre svært sjelden. For hvem gidder å gå ute i skogen med snø til livet? Så enten må skiløperne også innfinne seg i å dele løypene med oss fotgjengere, eller så må noen sørge for å skikkelig tilrettelegge separate for oss alle. Ja, en slik deling av stien hadde vært fint, men som turgåer er det jo massevis av muligheter til å gå seg en tur. Man kan ikke akkurat spenne på seg skiene og farte rundt gjennom sentrum som skiløper. Det er hundrevis av muligheter for de som vil gå tur - for de som vil gå vanlig langrenn er det bare lysløypene. Hvorfor må man på død og liv gå i disse løypene da? Det virker nesten som ren trass for meg, for det kan vel ikke være særlig koselig å hele tiden måtte se seg for så man ikke får en stav i ryggen. Man kan benytte stiene til vanlig turgåing vår, sommer og høst - er det virkelig så farlig å la de med ski få ha dem i fred på vinteren? 2
Gjest Janne Skrevet 5. februar 2011 #10 Skrevet 5. februar 2011 Ja, en slik deling av stien hadde vært fint, men som turgåer er det jo massevis av muligheter til å gå seg en tur. Man kan ikke akkurat spenne på seg skiene og farte rundt gjennom sentrum som skiløper. Det er hundrevis av muligheter for de som vil gå tur - for de som vil gå vanlig langrenn er det bare lysløypene. Hvorfor må man på død og liv gå i disse løypene da? Det virker nesten som ren trass for meg, for det kan vel ikke være særlig koselig å hele tiden måtte se seg for så man ikke får en stav i ryggen. Man kan benytte stiene til vanlig turgåing vår, sommer og høst - er det virkelig så farlig å la de med ski få ha dem i fred på vinteren? Du mener at en skal gå når de samme superego skigåerne(ikke vanlige folk som oppfører seg normalt) kommer rasende av gårde på syklene sine og deiser ned folk? http://www.aftenposten.no/nyheter/oslo/article3810834.ece Jeg bodde ved Sognsvann før og Sognsvann og veien til Ullevålseter er en "se og bli sett" plass for disse kondomdress tullingene. Jeg syntes alltid det var helt fantastisk merkelig at om en tok turen til høyre ved demningen i stedet for opp mot Ullevålseter så møtte en aldri på en kjeft på veien. Snodig det der. Nå bor jeg på Østkanten og her er det ikke noe problem med disse kondomdrakt tullingene. Marka er her for alle, skisporene er ikke sporet opp i hele veien slik at ingen andre kan bruke marka. Det er ikke stress og barn og eldre går gjerne og de koser seg. Mange barnefamilier går en eller to ganger ved Ullevålseter så er det slutt, de tør ikke mer. Samme med eldre. Synd, men kondomdraktene har tatt over der. 1
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2011 #11 Skrevet 5. februar 2011 Kan bare si at om noen hadde prøvd å spidde bikkja mi med skistavene sine bare pga at jeg gikk på en plass jeg hadde full rett og lov til å gå, så hadde jeg sprayet de full i pepperspray, brekt begge stavene deres og gitt de ein kraftig dytt ut av løypen. 1
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2011 #12 Skrevet 5. februar 2011 Ja, en slik deling av stien hadde vært fint, men som turgåer er det jo massevis av muligheter til å gå seg en tur. Man kan ikke akkurat spenne på seg skiene og farte rundt gjennom sentrum som skiløper. Det er hundrevis av muligheter for de som vil gå tur - for de som vil gå vanlig langrenn er det bare lysløypene. Hvorfor må man på død og liv gå i disse løypene da? Det virker nesten som ren trass for meg, for det kan vel ikke være særlig koselig å hele tiden måtte se seg for så man ikke får en stav i ryggen. Man kan benytte stiene til vanlig turgåing vår, sommer og høst - er det virkelig så farlig å la de med ski få ha dem i fred på vinteren? Det er vel derfor marka er fritt tilgjengelig for alle? For at vi alle, når som helst på året kan ta oss en tur dit uavhengig av om vi går, sykler, går på ski, e.l. Da blir det feil at kun skiløpere skal bruke den på vinterstid. Samt som Janne skriver så har vi jo mange av de samme kondomdraktfolkene på sykkel hele sommeren, så ike stort bedre å være fotgjenger da. La oss alle få ta del i godene. 1
kanelsnurr Skrevet 6. februar 2011 #13 Skrevet 6. februar 2011 Jeg er absolutt ingen birkebeiner, bare ivrig på skituter for kos og mosjon, og jeg mener absolutt at marka skal være for alle. Jeg heier på barnefamiliene, å lære ungene ski-glede er det viktigste. Men det virker som det å ta hensyn til hverandre, og vanlig folkeskikk, og man kan da ta litt hensyn og. Da jeg var 10 år og på skituren med mine foreldre (15 år siden, og før kondomdressenes kom for fullt), så lærte jeg at, når man stopper, så går man alltid ut av sporet. Og man lar folk som kommer bakfra i større fart slippe forbi (ikke at man må hoppe ut av sporet, men heller ikke gå 3 i bredden og "blokkere.)" Før var dette ting alle gjorde, men nå er alle mer opptatt av "sin rett." F.eks så jeg tidligere denne vinteren en gutt på kanskje 12-13 år krasje inn i en dame. Tre damer sto i bunn av en uoversiktelig bakke og prata. Gutten kom kjørende nedover, og klarte ikke å stoppe. Dama blei kjempesint, og kjefta og baluba, enda det helt klart var hennes feil. Det går jo ann å utvise litt forståelse for at det er andre mennesker enn deg ute i løypene, og tenke seg litt om i forhold til hvor man velger å stoppe f.eks. 3
Antlers Skrevet 6. februar 2011 #14 Skrevet 6. februar 2011 Det er vel derfor marka er fritt tilgjengelig for alle? For at vi alle, når som helst på året kan ta oss en tur dit uavhengig av om vi går, sykler, går på ski, e.l. Da blir det feil at kun skiløpere skal bruke den på vinterstid. Samt som Janne skriver så har vi jo mange av de samme kondomdraktfolkene på sykkel hele sommeren, så ike stort bedre å være fotgjenger da. La oss alle få ta del i godene. Hadde det ikke vært preparerte skiløyper så hadde ingen giddet å vasse rundt der i meterhøy snø uansett. Det er i noen få måneder tilrettelagt for skigåere - jeg forstår ikke at det skal være så ille. Det finnes andre steder å gå tur enn akkurat i skiløypa. At noen syklister ikke tar hensyn på sommeren er en dårlig unnskyldning for å "ta igjen" om vinteren. Synes forøvrig at aggressive syklister kan holde seg til traktorvei om sommeren. Ta del i godene - ja, det er faktisk 3 av 4 årstider hvor du kan gå fine turer der, hvorfor trumfe igjennom at man skal ha den 4. også, når det går på bekostning av de som styrer og ordner for å lage løyper? 1
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2011 #15 Skrevet 6. februar 2011 Jeg tror aggresjonen til de som er mest hissig har bygd seg opp over til. Det er ikke gøy å prøve å peise på og trene når du må stoppe hvert minutt og passe på skistaver og svinge unna andre som går i sporet. Se for deg at du drar på joggetur og må bremse fordi det står en gjeng pensjonister midt i veien? Gjentatte ganger? Som jogger kan du ta stien som ikke går forbi gamlehjemmet, men et slikt valg har ikke en skigåer. Det aller aller verste er de som går PÅ sporet bostavligtalt og tråkker ned hele greia. Jeg støtter ikke sinneutslippet til disse enkelte menneskene, for det er jo bare fint at folk tar seg en tur i skauen. Det som heller bør fokuseres på er hvordan man skal få det til å gå rundt, slik alle blir fornøyd. Kanskje reservere sporet et par timer om dagen for disse ekstremistene. Litt som i en svømmehall. Men det går vel ikke det heller, "luften er fri for alle"..
Karl Bonade Jr. Skrevet 6. februar 2011 #16 Skrevet 6. februar 2011 Problemet er disse birkebeinnerfolka i kondomdrakt. De forventer å være alene i marka, og da spiller det ingen rolle hvem du er og når (ski om vintern, sykkel resten av året) du er der. De hater alt og alle for de ødelegger treningen deres og de koker innvendig på grunn av alt er konkuranse og alt er å slå tidligere pers. Disse ødelegger for alle andre! Jeg håper folk ser utviklingen og ikke lar seg skremme men møter opp mannsterke med bestemor i rullestol, barn i barnevogn, barn på ski og hund i bånd og hele slekten og tar turen ut i marka og lar seg skremme av disse egoistene som ikke forstår at det finnes andre enn dem selv. Disse menneskene er faktisk såpass skrudd i hodet at de kan finne på å skjelle ut en elg for å være frekk nok å være i skogen når de trener... Interessant. Her iler altså de som ble valgt sist i gymtimen til og lar sine kroppslige komplekser få utløp. I går så jeg Petter Northug i treningsmodus på TV-en. Sannelig hadde han ikke en såkalt kondomdrakt. Klærne lignet svært mye på en normal skidress. Jeg antar det ikke koker for deg som bruker fete typer for å understreke at det koker for andre. Bestemor i rullestol? I skiløypa? Barnevogn? I skiløypa? Undres på om ikke "skrudd" her slår tilbake på vår kjære debattant. Du mener at en skal gå når de samme superego skigåerne(ikke vanlige folk som oppfører seg normalt) kommer rasende av gårde på syklene sine og deiser ned folk? http://www.aftenposten.no/nyheter/oslo/article3810834.ece Jeg bodde ved Sognsvann før og Sognsvann og veien til Ullevålseter er en "se og bli sett" plass for disse kondomdress tullingene. Jeg syntes alltid det var helt fantastisk merkelig at om en tok turen til høyre ved demningen i stedet for opp mot Ullevålseter så møtte en aldri på en kjeft på veien. Snodig det der. Nå bor jeg på Østkanten og her er det ikke noe problem med disse kondomdrakt tullingene. Marka er her for alle, skisporene er ikke sporet opp i hele veien slik at ingen andre kan bruke marka. Det er ikke stress og barn og eldre går gjerne og de koser seg. Mange barnefamilier går en eller to ganger ved Ullevålseter så er det slutt, de tør ikke mer. Samme med eldre. Synd, men kondomdraktene har tatt over der.Der har vi disse kondomdrakttullingene igjen (denne gangen med ord delings feil). Fordommer er nok langt mer utbredt enn kondomdresser. Kan bare si at om noen hadde prøvd å spidde bikkja mi med skistavene sine bare pga at jeg gikk på en plass jeg hadde full rett og lov til å gå, så hadde jeg sprayet de full i pepperspray, brekt begge stavene deres og gitt de ein kraftig dytt ut av løypen. Ms. Texas Ranger, I presume? Innen du får summet deg og begynt å rote nedi din D&G-veske (som selvsagt medbringes ut i naturen), er nok den jævla kondomdresstullingen 100 meter unna. Du ville sannsynligvis tømt pepperspraydunken i ren affekt bare for å oppdage at det er relativt ulurt i motvind. 2
Gjest Belle Gunnes Skrevet 6. februar 2011 #17 Skrevet 6. februar 2011 Så klar folk skal kunne bruke skogen hele året, selv om de ikke har ski på bena. Vinteren i skogen er vakker. Jeg elskr å være i skogen om vinteren. Men jeg går ikke på ski. Skal jeg forvises til parker og byen jeg da?? Siden jeg er et nek uten ski? Åneidu. Den godtar jeg ikke. Jeg er med på å tråkke opp gåruter i skogen. Men det kerve at man går på disse stiene fra første snøfall. Men igjen da må man være såpass kjent at man vet hvor disse stiene går. Mange er ikke så godt kjent og mange er ikke så vant til å gå i skogen at det bare kan bakse seg uti en sti. Men de skal da få lov til å benytte seg av skogen hele året de også. Og for disse, som trener seg blodsvette. De ser jo ikke skogen for bare trær, så hvorfor skal de bruke skogen? Kan ikke de bare få en treningsløype på ett stort jorde da? Så kan de teste sine egne rundetider der? Og la skogen være for oss som liker å være i SKOGEN. Så kan de fine skiløypene i skogen være for de som vil på skitur i skogen og kose seg der. 2
Gjest Gjest Skrevet 6. februar 2011 #18 Skrevet 6. februar 2011 Denne problematikken er et speilbilde av den tida vi lever i. Massivt fokus på trening, helse og kosthold, samt økt fokus på individualisme og selvvrealisering, skaper mennesketyper a'la folk i kondomdress. Den vanvittige dyrkingen av egoet og fokuset på overfladiskheter har dessverre blitt synonymt med den tiden vi lever i. Dagens generasjon har vokst opp til å bli en sutrete gjeng med drittunger, fordi de har fått alt servert på et sølvfat gjennom hele livet. Jeg tilhører selv denne generasjonen, men har heldigvis litt evner til å reflektere litt over ting. Jeg innser hvor heldig jeg er, og tar ikke alt som en selvfølge, noe jeg ofte ser andre gjør. Og de treningsfanatikerne i kondomdress, er de verste av alle i så måte. De er i en klasse for seg. Det er meg, meg og atter meg hele veien! Når de driver og stikker hunder med skistavene og kjefter på eierne sine for selv å komme frem, så sier det veldig mye om deres mentalitet. Jeg har flere ganger holdt på å bli nedrent av disse idiotene. Ikke søren om de flytter seg en millimeter når de skal forbi! En gang holdt jeg på å kjøre ned en på rulleski som kom i full fart midt i veien. Jeg bremset ned, og kjørte litt til siden, men ikke pokker'n om han flyttet seg. Det endte med en tur i grøfta for min del. Det er jo de samme menneskene enten de går på ski, rulleskøyter eller sykler, det er den samme ulla! Nei, la oss starte en folkaksjon mot treningsfanatikere i kondomdrakt, folkens! Det er på tide med massiv folkeopplysning for å endre folks mentalitet!
Larsern Skrevet 6. februar 2011 #19 Skrevet 6. februar 2011 Har man kustus på hunden slik at den ikke halser i sikksakk over løypa når folk kommer i fart (barn kan ofte slite med å stoppe raskt opp når de går i spor), samt tar opp dritten når den driter og dekker over når den pisser, da synes jeg det er greit.
Gjest Belle Gunnes Skrevet 6. februar 2011 #20 Skrevet 6. februar 2011 Har man kustus på hunden slik at den ikke halser i sikksakk over løypa når folk kommer i fart (barn kan ofte slite med å stoppe raskt opp når de går i spor), samt tar opp dritten når den driter og dekker over når den pisser, da synes jeg det er greit. Det er en selvfølge for alle hunde-eiere uansett hvor man ferdes. (eller vel BURDE vært en selvfølge - men det er en annen diskusjon *grmpfh* på alle dustehunde-eiere)
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå