snusmumrika Skrevet 5. februar 2011 #1 Del Skrevet 5. februar 2011 (endret) Vi har vært på Mallorca hver sommer 9 år på rad, og har blitt mer eller mindre "avhengige" av disse gule boksene med "vinger" på sidene. Selv Junior på 10, som ellers er ytterst kresen, liker denne. Stor var derfor lykken da vi fant ut at Maxi Mat på Nordby kjøpesenter (Sverige) hadde tatt inn akkurat dette slaget alioli. Men siden i sommer har vi ikke funnet det der heller. Er det noen som vet hvor vi kan få tak i Chovi Allioli på østlandet eller ikke så langt over svenskegrensa? (Jeg har forsøkt å kontakte produsenten, uten å få svar.) http://www.chovi.com/index.php?id_pagina=3&idioma=en Endret 5. februar 2011 av snusmumrika Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kim Skrevet 7. februar 2011 #2 Del Skrevet 7. februar 2011 Hei jeg har aldri sett disse boksene før, men du vet at det er veldig lett å lage aioli? 1 hel Kinesisk hvitløk 1 helt egg 2 eggeplommer 1ts hvitvinseddik 1ts Dijon sennep Noen dråper sitronsaft Salt og pepper Druekjærneolje Selv bruker jeg også noen dråper tabasco Riv hvitløken med en microplanejærn Ha alle ingrediensene i en bolle, untatt oljen pisk forsiktig for å røre alt sammen, ha i et par spiseskjeer olje, pisk til du ser blandingen blir homogen og tykkner litt. Ha så i olje i en tynn strål, mens du pisker. Voila du har Aioli Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2011 #3 Del Skrevet 7. februar 2011 Aioli finnes vel overalt ? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
snusmumrika Skrevet 7. februar 2011 Forfatter #4 Del Skrevet 7. februar 2011 Aioli finnes vel overalt ? Jada, men ingen smaker i nærheten av denne!!! Ingen som vet? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2011 #5 Del Skrevet 7. februar 2011 Enig med Kim, lag din egen og du vil aldri kjøpe aioli eller majones mer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
venus_ Skrevet 8. februar 2011 #6 Del Skrevet 8. februar 2011 Send en mail å spør Forøvrig er jeg enig i at du skal prøve å lage selv, smaker nok minst like godt Ser ut som denne ikke inneholder like mye unødvendig som mange andre av de ferdiglagde aioliene som er å få, så da blir det nok ganske lik smak på en hjemmelagd. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Supraspinatus Skrevet 9. februar 2011 #7 Del Skrevet 9. februar 2011 Hei jeg har aldri sett disse boksene før, men du vet at det er veldig lett å lage aioli? 1 hel Kinesisk hvitløk 1 helt egg 2 eggeplommer 1ts hvitvinseddik 1ts Dijon sennep Noen dråper sitronsaft Salt og pepper Druekjærneolje Selv bruker jeg også noen dråper tabasco Riv hvitløken med en microplanejærn Ha alle ingrediensene i en bolle, untatt oljen pisk forsiktig for å røre alt sammen, ha i et par spiseskjeer olje, pisk til du ser blandingen blir homogen og tykkner litt. Ha så i olje i en tynn strål, mens du pisker. Voila du har Aioli Ikke så dumt det der. Man kan godt droppe sennep og hvitvinseddik og bare ta litt sitronsaft i, da får man en renere smak. I tillegg kan man godt redusere mengden hvitløk, om man ikke er så glad i sterk hvitløksmak. En hel feddfri hvitløk er ganske mye. Hva mener du egentlig med microplanejern? Microplane er en produsent av kjøkkenutstyr og verktøy og de har alt fra fotrasper til grønnsakskrellere og trefiler. Selv bruker jeg en liten rasp til å raspe hvitløk. Ev kan man skvise den i en hvitløkpresse. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
venus_ Skrevet 9. februar 2011 #8 Del Skrevet 9. februar 2011 Hva mener du egentlig med microplanejern? Microplane er en produsent av kjøkkenutstyr og verktøy og de har alt fra fotrasper til grønnsakskrellere og trefiler. Selv bruker jeg en liten rasp til å raspe hvitløk. Ev kan man skvise den i en hvitløkpresse. Han mener nok et slikt, men man kan jo bruke hvilket som helst rivjern. Men disse er veldig gode Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2011 #9 Del Skrevet 9. februar 2011 Ikke så dumt det der. Man kan godt droppe sennep og hvitvinseddik og bare ta litt sitronsaft i, da får man en renere smak. I tillegg kan man godt redusere mengden hvitløk, om man ikke er så glad i sterk hvitløksmak. En hel feddfri hvitløk er ganske mye. Det er klart man kan fjerne hva som helst, nesten. Imidlertid er sennep en klassisk ingrediens i majones og aïoli. Og helt vesentlig for den rette smaken, synes jeg. Jeg bruker forresten bare sitronsaft, og ikke hvitvinseddik, men det er hipp som happ hva man bruker. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LukaFrost Skrevet 9. februar 2011 #10 Del Skrevet 9. februar 2011 Hadde ikke Rema denne alliolien tidligere? De hadde allioli i gule bokser. Den var kjempegod. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Supraspinatus Skrevet 9. februar 2011 #11 Del Skrevet 9. februar 2011 Det er klart man kan fjerne hva som helst, nesten. Imidlertid er sennep en klassisk ingrediens i majones og aïoli. Og helt vesentlig for den rette smaken, synes jeg. Jeg bruker forresten bare sitronsaft, og ikke hvitvinseddik, men det er hipp som happ hva man bruker. Det er forsåvidt sant. Sennepspulver synes jeg er greiest å bruke siden jeg kan ha det ståendes i årevis, mens den ferske sennepen bare holder seg et par uker etter den åpnes. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kim Skrevet 9. februar 2011 #12 Del Skrevet 9. februar 2011 (endret) Ikke så dumt det der. Man kan godt droppe sennep og hvitvinseddik og bare ta litt sitronsaft i, da får man en renere smak. I tillegg kan man godt redusere mengden hvitløk, om man ikke er så glad i sterk hvitløksmak. En hel feddfri hvitløk er ganske mye. Hva mener du egentlig med microplanejern? Microplane er en produsent av kjøkkenutstyr og verktøy og de har alt fra fotrasper til grønnsakskrellere og trefiler. Selv bruker jeg en liten rasp til å raspe hvitløk. Ev kan man skvise den i en hvitløkpresse. Jeg bruker sånn microplane uten håndtak som man får kjøpt på bl.a Culina. Ganske fint rivjærn. Da får man en pulp som lar seg blande ut utrolig bra. Legg merke til at jeg skrev kinesisk hvitløk (medium størelse), du vet de som ikke har fedd, smaken er litt annerledes enn vanlig hvitløk med fedd, synes den funker best til aioli Spørs jo selvfølgelig hvor mye olje du pisker inn. Til 1 medium hvitløk, så lager jeg ca. 400ml aioli. Må nesten ha litt eddik i for å nøytralisere oljen, men jeg bruker sitronsaft også, eddiken blir fort veldig dominerende. Endret 9. februar 2011 av Kim Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kim Skrevet 9. februar 2011 #13 Del Skrevet 9. februar 2011 Han mener nok et slikt, men man kan jo bruke hvilket som helst rivjern. Men disse er veldig gode Et slikt faktisk Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Supraspinatus Skrevet 9. februar 2011 #14 Del Skrevet 9. februar 2011 (endret) Legg merke til at jeg skrev kinesisk hvitløk (medium størelse), du vet de som ikke har fedd, smaken er litt annerledes enn vanlig hvitløk med fedd, synes den funker best til aioli Spørs jo selvfølgelig hvor mye olje du pisker inn. Til 1 medium hvitløk, så lager jeg ca. 400ml aioli. Må nesten ha litt eddik i for å nøytralisere oljen, men jeg bruker sitronsaft også, eddiken blir fort veldig dominerende. La merke til det, derfor jeg skrev "feddfri hvitløk". Et slikt faktisk Jeg pleier å bruke en slik: http://www.kitchencontraptions.com/pictures/PC622035v1.jpg Endret 9. februar 2011 av Supraspinatus Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kim Skrevet 9. februar 2011 #15 Del Skrevet 9. februar 2011 La merke til det, derfor jeg skrev "feddfri hvitløk". Jeg pleier å bruke en slik: http://www.kitchencontraptions.com/pictures/PC622035v1.jpg Har en sånn i knivmappa mi Supert rivjern, men synes at zestjernet gir litt for små biter med parmesan, selv om det er det jernet microplane selv anbefaler. Så jeg har en medium sized grater også Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Supraspinatus Skrevet 9. februar 2011 #16 Del Skrevet 9. februar 2011 Har en sånn i knivmappa mi Supert rivjern, men synes at zestjernet gir litt for små biter med parmesan, selv om det er det jernet microplane selv anbefaler. Så jeg har en medium sized grater også Litt OT: Til parmesan kan jo du bruke en vanlig grønnsaksreller eller ostehøvel. Bare du passer på å alltid gå på kantene. Ev en liten kniv. Personlig synes jeg parmesan smaker svett italiener, så jeg er ikke glad i så store biter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kim Skrevet 9. februar 2011 #17 Del Skrevet 9. februar 2011 Men det er deilig med et par biter på en salat eller carpaccio Bruker ofte potetskreller trikset, men noen damer vi ha sånn suuperfint revet parmesan å drysse over salaten sin... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
snusmumrika Skrevet 14. februar 2011 Forfatter #18 Del Skrevet 14. februar 2011 Hei jeg har aldri sett disse boksene før, men du vet at det er veldig lett å lage aioli? 1 hel Kinesisk hvitløk 1 helt egg 2 eggeplommer 1ts hvitvinseddik 1ts Dijon sennep Noen dråper sitronsaft Salt og pepper Druekjærneolje Selv bruker jeg også noen dråper tabasco Riv hvitløken med en microplanejærn Ha alle ingrediensene i en bolle, untatt oljen pisk forsiktig for å røre alt sammen, ha i et par spiseskjeer olje, pisk til du ser blandingen blir homogen og tykkner litt. Ha så i olje i en tynn strål, mens du pisker. Voila du har Aioli TS her. Da har jeg prøvd å lage selv. (Brukte raps-olje. )Jeg synes det ble litt mye eggeplomme-smak i min "batch". Noen tips? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kim Skrevet 14. februar 2011 #19 Del Skrevet 14. februar 2011 TS her. Da har jeg prøvd å lage selv. (Brukte raps-olje. )Jeg synes det ble litt mye eggeplomme-smak i min "batch". Noen tips? Bruk mindre eggeplomme og mere eggehvite, da blir aiolien også litt stivere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. april 2021 #20 Del Skrevet 2. april 2021 Denne selger de nå på Coop butikker i Norge. Den er utrolig god. Anonymkode: 98dc1...78e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå