Gå til innhold

Panting - hva skjer med flaskene?

iskaffe

Anbefalte innlegg

Hva er det egentlig som skjer med de tomme plastflaskene man panter inn? Blir de resirkulert, smeltet og lagd om til nye produkter, eller vasker og gjenbruker man selve flasken?

Har lagt merke til at i land der de ikke har noen panteordning (italia, england), så er alltid alle plastflaskene rene og glatte, mens i Norge har de alle sammen tegn på å ha blitt brukt veldig mye, med skrapemerker og slikt. Da tenker jeg hovedsaklig på brusflasker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De vaskes og brukes om igjen inntil et visst punkt (de av hardplast). Neste gang du er i butikken så ta en titt på flaskebunnene. Du kan se at noen er helt fine, mens andre er fulle av sprekker og ser ut som om de skal begynne å lekke hvert øyeblikk. Kvaliteten på flaska har ofte sammenheng med hvordan kullsyren i brusen oppfører seg, så jeg sjekker alltid flaskebunnen før de havner i handlevogna.

De tynne flaskene, de som man kan krølle sammen, de smeltes om. Det samme med aluminiumsbokser.

Korkene til panteflasker av hardplast skrus av og males opp. Fylles deretter i gigantsekker som sendes til omsmelting når de er fulle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 måneder senere...
  • 2 uker senere...
AnonymBruker

Jeg har faktisk jobbet på bryggeri og blant annet sortert flasker som kom inn som pant... Hadde vel aldri tenkt over hva som skjedde etter at man putter det inn i pantemaskinen, men det vet jeg altså nå! ;)

Og ja, de renses, sjekkes for fremmedlegemer både med en "sniffer" som kan gjenkjenne 500 millioner lukter, og fjerner flasker som lukter "feil", og ved manuell sjekk/gjennomlysning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De vaskes og brukes om igjen inntil et visst punkt (de av hardplast). Neste gang du er i butikken så ta en titt på flaskebunnene. Du kan se at noen er helt fine, mens andre er fulle av sprekker og ser ut som om de skal begynne å lekke hvert øyeblikk. Kvaliteten på flaska har ofte sammenheng med hvordan kullsyren i brusen oppfører seg, så jeg sjekker alltid flaskebunnen før de havner i handlevogna.

De tynne flaskene, de som man kan krølle sammen, de smeltes om. Det samme med aluminiumsbokser.

Korkene til panteflasker av hardplast skrus av og males opp. Fylles deretter i gigantsekker som sendes til omsmelting når de er fulle.

Velger du brus i nye flakser eller i gamle?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

I USA er det kanskje bare 5 stater som har pant (5 cent/10 cent pr flaske....de liker ikke naar folk kjoerer over til en annen stat for aa faa mer pant , var en fyr som fikk klekkelig bot for det nylig. Minner meg om den Seinfeld episoden....lulz)

Har ikke sett pant i U.K/Italia/H.K/Sveits.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Annonse

I nye. De gamle har en tendens til å gå ut over kvaliteten på brusen. Sånn som f.eks at kullsyren forsvinner fortere etter åpning fordi det er ujevnheter i bunnen innvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 måneder senere...
Gjest dunebuggy

Jeg har ofte tenkt på at det sikkert er noen flasker som ha blitt brukt til noe lugubert, og at det har blitt drukket av flaska av masse folk. Det er jo ikke noe særlig å fortelle om egentlig.

Men så har jeg tippa at flaska har blitt kokt, slik at den garantert er helt ren, og da har jeg tenkt at det er et greit opplegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt bevisstløs når jeg kjøper flaskevann. Tar bare med meg det som er billigst. Bånn sjekker jeg ikke. Skal se om jeg husker på det neste gang! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...

I nye. De gamle har en tendens til å gå ut over kvaliteten på brusen. Sånn som f.eks at kullsyren forsvinner fortere etter åpning fordi det er ujevnheter i bunnen innvendig.

Jeg skjønte verken spørsmålet eller svaret her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De myke flaskene og bokser blir moset når du panter dem. De harde flaskene og glassflaskene må sorteres i butikken av de som jobber der. Vanligvis 0.5 l i en type gul bruskasse 1.5 i en annen gul brus kasse eller på sånne røde brett og glassflaskene blir puttet i grønne bryggerikasser. Det å tømme en panteautomat gjøres på mange forskjellige måter. Myke flasker og bokser havner som regel i egne esker man tar ut på en spesiell måte og forsegler dem. De harde flaskene og glassflaskene sorteres ut fra noe som kalles pantebord. Det finnes forskjellige typer pantebord, noen hever og senker seg etter hvor mye tomgods som er oppi, mens andre er bare som et helt vanlig bord. Å tømme pantebord er en dritt jobb da folk ikke heller ut ting og det renner øl ut av flaskene.

Endret av EryMax
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å tømme pantebord er en dritt jobb da folk ikke heller ut ting og det renner øl ut av flaskene.

Åfysjogæsj!

:spy:

Anonym poster: d64b8681a94524270aa69ff8314eb5c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønte verken spørsmålet eller svaret her.

Du bør kreve å få gå grunnskolen om igjen.

Anonym poster: 5db4bd9be0a13d6cecf4513ad9f7682e

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...