Gå til innhold

Barnehagetilvenning samtidig som termin for lillesøster

Anbefalte innlegg

Gjest miriam78
Skrevet

Snuppa vår bli 2 år i juli. Hun har gått i barnehage siden hun var 13 måneder, og det går kjempefint! Vi kommer til å flytte, slik at hun må i ny barnehage. Flyttingen skjer nok i juni- juli. Jeg har termin 8. august. Er usikker på hvordan vi skal gjøre det; prøve å rekke barnehagetilvenning før fødselen? (forrige gang gikk jeg 10 dager på overtid og ble satt i gang). Eller la mine foreldre passe henne gjennom august måned, og så begynne barnehagetilvenning i september? Er redd det kan bli mye; å bli storesøster og begynne i ny barnehage samtidig..I tillegg får jeg jo ikke akkurat fulgt henne i tilvenningen hvis jeg ligger på sykehuset/har en helt nyfødt baby? Noen som har erfaring?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det første jeg tenker er at det kan være vanskelig med tilvenning midt i sommerferien, da ikke alle faste vil være til stede og kanskje de har slått sammen noen av avdelingene. Ellers vil jeg tro at det ikke er noe problem å begynne før babyen kommer. I og med at hun er vant til å gå i barnehagen kan det muligens være vanskeligere å bare gå hjemme i stedenfor å holde seg i aktivitet i barnehagen.

Altså, for å ta kritikken på forhånd: Jeg mener ikke at barn har vondt av å "bare" gå hjemme, og heller ikke at det er skadelig å ikke være i barnehage, men barnehage er noe hun er vant til nå. Fra å være i barnehagen hver dag med jevnaldrende og høyt aktivitetsnivå, til å være hjemme hver dag med besteforeldre kan bli en større overgang, enn overgangen til ny barnehage.

Skrevet

Orker du tilvenning så kort tid etter fødsel?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...