Gå til innhold

Skatter man av feriepenger?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Betaler man skatt av feriepengene man får i juni (som er opptjent året før, altså i 2010)? Jeg ser på feriepengegrunnlaget mitt, og tar 12% av dette. Er det det jeg vil få utbetalt, eller trekkes det skatt i fra det igjen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, ikke direkte når de utbetales i juni.

Men for 2011 som en helhet betaler du skatt for all skattepliktig inntekt, inkludert feriepengene. Så det er inkludert i skattetrekke du har de resterende 11 månedene av året.

Skrevet

Slik jeg har forstått det (korriger gjerne om det er feil!):

Får en feriepengene utbetalt det året de er tjent opp: da betaler du skatt. Men dette er jo penger du får tilbake på skatten året etter.

Skrevet

Slik jeg har forstått det (korriger gjerne om det er feil!):

Får en feriepengene utbetalt det året de er tjent opp: da betaler du skatt. Men dette er jo penger du får tilbake på skatten året etter.

Feil.

For å si det sånn....

Feriepengene du mottar i år er opptjent forrige år.

Du får utbetalt feriepengene fullt ut, f eks før årets ferie.

Men, de betales selvfølgelig vanlig skatt av (ikke forskuddskatt)og kommer på lønnsoppgaven etter dette året (neste Januar) som helt ordinær inntekt.

Altså er feriepenger fullt ut beskattet som vanlig lønnsinntekt.

Ingen gratis penger altså.

Det enkelte hele tiden glemmer, er at når lønnsmottakere får lønn er all skatt en STIPULERT forskuddskatt. Det er først når selvangivelsen skal gjøres når året er slutt, at året sees under ett, som skatteår og all inntekt, fradrag...osv resulterer i en utlignet skatt og man vet nøyaktig hva som burde vært betalt.

Altså om man har betalt for mye, eller for lite.

Skrevet (endret)

Feil.

For å si det sånn....

Feriepengene du mottar i år er opptjent forrige år.

Du får utbetalt feriepengene fullt ut, f eks før årets ferie.

Men, de betales selvfølgelig vanlig skatt av (ikke forskuddskatt)og kommer på lønnsoppgaven etter dette året (neste Januar) som helt ordinær inntekt.

Altså er feriepenger fullt ut beskattet som vanlig lønnsinntekt.

Joda, men de beskattes dobbelt om du får dem utbetalt samme år som du har tjent dem opp. Forskjellen er at du får igjen pengene på skatten året etter ved "andregangsbeskatning". Mange arbeidsgivere betaler ut opparbeidede feriepenger for inneværende år i sluttoppgjøret. Dvs har du bare jobbet januar til mars 2011 har du tjent opp feriepenger for 3 måneder, og disse beskattes når du får dem i sluttoppgjøret i mars. MEN du får igjen for denne beskatningen i 2012.

Men for å svare trådstarteren: Nei, så lenge du har regnet 12% av "feriepengegrunnlag 2010", er det disse pengene du får utbetalt i feriepenger i år. Du skatter ikke av disse direkte, du skal altså ikke regne noe skattetrekk på dem. Men som Østlandet sier er det allerede trukket skatt for dem, fordi den skatten som "egentlig" ville bli trukket fra disse pengene er innregnet i hele det årlige skattetrekket for 2010. Altså har du fått beregnet f.eks. at du skal betale 70 000 kr skatt i 2010, men disse fordeles på 10,5 mnd og ikke 12. I praksis betyr dette "ingen skatt i Juli" (dvs at du ikke skatter for feriepengene opparbeidet i 2010 som du får utbetalt i 2011) og "halv skatt i Desember". Dette utgjør 1,5 måned "uten skatt" som da altså fordeles på de 10,5 andre.

Dette er om man har fast årsinntekt... og så er det jo de som får timebetalt. Der er skatteprosenten/ tabelltrekket justert slik at du skal ha "nok" til å dekke skatten på feriepengene.

Endret av Annikken
Skrevet

Ja, man skatter av feriepenger. Etter skattelovens § 5-1 jfr § 5-10 er "lønn, honorar, feriepenger og annen godtgjørelse" skattepliktig inntekt.

Men det er som andre her sier slik at dersom de utbetales året etter så er det allerede betalt skatt av de i det året de ble opptjent. Får du de utbetalt samme år som de er opptjent skattes de direkte, men du får igjen for beskatningen.

Skrevet

Men det er som andre her sier slik at dersom de utbetales året etter så er det allerede betalt skatt av de i det året de ble opptjent. Får du de utbetalt samme år som de er opptjent skattes de direkte, men du får igjen for beskatningen.

Feil!

Du skatter av feriepengene det året de utbetales. De kommer som inntekt det året og således skattes for. Man betaler dog ikke forskuddskatt dersom de utbetales som normalt året etter opptjening.

Skrevet

Feil!

Du skatter av feriepengene det året de utbetales. De kommer som inntekt det året og således skattes for. Man betaler dog ikke forskuddskatt dersom de utbetales som normalt året etter opptjening.

?? Skjønner ikke hva du mener. Mulig jeg uttrykte meg på en måte som kan misforstås, men det jeg mener er det samme som Østlandet og Annikken skriver.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...