AnonymBruker Skrevet 5. februar 2011 #1 Skrevet 5. februar 2011 Hei! har begynt på voksenopplæring for å utdanne meg til tannhelsesekretær, og skal skrive min aller første oppgave! Den skal være om tobakk og oral helse. Hadde funnet en problemstilling : Hvilke oppgaver og ansvar har vi som tannhelsesekretærer i forhold til å informere pasienter om sammenhengen mellom tobakksbruk og oral helse, og hvorfor er dette viktig? Men nå har jeg fått beskjed om at problemstillingen er for omfattende. Oppgaven skal være på 6-7 sider. Noen som kunne tenkte seg å foreslå en problemstilling som kan passe, evt gi meg noen ideer? Syns ikke min var såå omfattende egentlig....
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2011 #2 Skrevet 5. februar 2011 Kanskje du bare kan gi en oversikt over dokumentert virkning på oral helse av tobakk? Da blir det mer en "liste" over de ulike problemene, med beskrivelse av dem+++.
Tullepia Skrevet 5. februar 2011 #3 Skrevet 5. februar 2011 Hei! har begynt på voksenopplæring for å utdanne meg til tannhelsesekretær, og skal skrive min aller første oppgave! Den skal være om tobakk og oral helse. Hadde funnet en problemstilling : Hvilke oppgaver og ansvar har vi som tannhelsesekretærer i forhold til å informere pasienter om sammenhengen mellom tobakksbruk og oral helse, og hvorfor er dette viktig? Men nå har jeg fått beskjed om at problemstillingen er for omfattende. Oppgaven skal være på 6-7 sider. Noen som kunne tenkte seg å foreslå en problemstilling som kan passe, evt gi meg noen ideer? Syns ikke min var såå omfattende egentlig.... Den som har gitt beskjed om at problemstillingen er for omfattende må veilede deg i å finne en smalere problemstilling. Kanskje det holder å velge en av de to spørsmålene du har satt i problemstillingen? Hør med lærer/ veileder!
Tullepia Skrevet 5. februar 2011 #4 Skrevet 5. februar 2011 Kanskje du bare kan gi en oversikt over dokumentert virkning på oral helse av tobakk? Da blir det mer en "liste" over de ulike problemene, med beskrivelse av dem+++. Lister er ikke oppgaveskriving. En oppgave krever at du skal vise en form for selvstendig tenkning og vurdering.
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2011 #5 Skrevet 5. februar 2011 Den som har gitt beskjed om at problemstillingen er for omfattende må veilede deg i å finne en smalere problemstilling. Kanskje det holder å velge en av de to spørsmålene du har satt i problemstillingen? Hør med lærer/ veileder! Har spurt om hjelp, men fikk bare utlevrt en "mal" for hvordan man finner problemstillinger, så syns ikke det hjalp meg så mye... Men har kuttet ut det siste spørsmålet, så nå er den problemstillingen slik; Hvilke oppgaver og ansvar har vi som tannhelsesekretærer i forhold til å informere pasienter om sammenhengen mellom tobakksbruk og oral helse? Skriver ut fra den, og ser hva jeg ender opp med. Vi må levere oppgaven for veiledning minst 1 gang før vi leverer så får sikkert endel råd da, tenker jeg. Syns igrunnen ikke det er for omfattende...ser ut som om jeg sliter med å få 6-7 av det, men får se etter hvert. Takk for svar, Tullepia! :-)
Tullepia Skrevet 5. februar 2011 #6 Skrevet 5. februar 2011 Har spurt om hjelp, men fikk bare utlevrt en "mal" for hvordan man finner problemstillinger, så syns ikke det hjalp meg så mye... Men har kuttet ut det siste spørsmålet, så nå er den problemstillingen slik; Hvilke oppgaver og ansvar har vi som tannhelsesekretærer i forhold til å informere pasienter om sammenhengen mellom tobakksbruk og oral helse? Skriver ut fra den, og ser hva jeg ender opp med. Vi må levere oppgaven for veiledning minst 1 gang før vi leverer så får sikkert endel råd da, tenker jeg. Syns igrunnen ikke det er for omfattende...ser ut som om jeg sliter med å få 6-7 av det, men får se etter hvert. Takk for svar, Tullepia! :-) I starten kan oppgavene alltid virke for små, som om man kommer til å slite med å fylle ut alle sidene. Men det er min erfaring at når man setter seg inn i stoffet, så blir det alltid mye mer, og man må istedet begrense seg. Uansett, ønsker deg lykke til 1
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2011 #7 Skrevet 5. februar 2011 Hei! har begynt på voksenopplæring for å utdanne meg til tannhelsesekretær, og skal skrive min aller første oppgave! Den skal være om tobakk og oral helse. Hadde funnet en problemstilling : Hvilke oppgaver og ansvar har vi som tannhelsesekretærer i forhold til å informere pasienter om sammenhengen mellom tobakksbruk og oral helse, og hvorfor er dette viktig? Men nå har jeg fått beskjed om at problemstillingen er for omfattende. Oppgaven skal være på 6-7 sider. Noen som kunne tenkte seg å foreslå en problemstilling som kan passe, evt gi meg noen ideer? Syns ikke min var såå omfattende egentlig.... Nå vet jeg ikke hva som er pensum hos dere, men står det tydelig at/om tannhelsesekretærers oppgaver og ansvar ift. å informere pasienter om sammenhengen mellom tobakksbruk og oral helse? Hvis ikke, kan det bli vanskelig å svare konkret på dette gjennom oppgaven din. Det kan være bedre å stille et spørsmål der du kan trekke inn både teori og refleksjon over praksis, og ikke komme med bastante oppskrifter på yrkesutøvelsen hvis det du skriver ikke er presisert i noen bok Hva med: "Hvordan kan man som tannhelsekretær informere pasienter om hvilke konsekvenser tobakksbruk kan få på oral helse?" Da kan du skrive en bakgrunn/teori/fakta om hvordan tobakk påvirker tannhelsen, og hvordan du ville gått frem for å opplyse om sammehengen mellom tobakk og oral helse, samt forebyggende tiltak for en som røyker/snuser som kan være ekstra viktig o.s.v Du må ikke nevne alt i en problemstiling som du vil ta med i oppgaven, så lenge det du tar med er relevant i besvarelsen - f.eks "hvorfor det er viktig" som du hadde med - det kan du skrive om i oppgaven selv om det ikke nevnes i problemstillingen. En problemstilling bør ikke inneholde for mange/store spørsmål eller være veeeldig lang.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå