AnonymBruker Skrevet 5. februar 2011 #1 Skrevet 5. februar 2011 Hei, overskriften sier vel det jeg lurer på! Skal på en 2 timers kjøre tur (en vei) til uken, og lurer på om min baby på 10 uker kan sitte i stolen hele veien? Hun er vant med 1 times tur, og det har gått bra, da hun sover gjennom hele turen. Ei jeg kjenner som er fysio.t. sa at det gjør ingenting (fysisk ifh til rygg), om de ligger i bilsete i 2 timer, bare passe på oksygentilførselen (dette særlig da hvis babyn var under 6 uker gammel). Barnepleieren på sykehuset sa vi kunne dra langt, men med pauser! Helsesøster derimot sier barnet må bli "større" først... Jeg ville tro så lenge babyn lå å sov, og var mett, så ville det ikke gjøre noe å kjøre 2 timer, uten pause?
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2011 #2 Skrevet 5. februar 2011 Jeg jobber på barsel, og vi har fått beskjed av fysioterapeutene i kommunen at det ikke lenger er restriksjoner på dette. Dagens babyseteter er så gode, og man trenger kun ta pause om babyen blir utilpass. Det finnes ikke lenger noen forskning som tilsier at det er skadelig for de små. 1
SummerJoy Skrevet 5. februar 2011 #3 Skrevet 5. februar 2011 Er ikke det nye nå at bilsetestillingen faktisk er bedre for de små enn å ligge helt flatt på ryggen? Leste noe om det. Men så var det visst også noe med at faren når de sitter i bilseter er at hodet kan tippe fremover og kutte oksykentilførselen. Så man må følge godt med de..
Vibi Skrevet 5. februar 2011 #4 Skrevet 5. februar 2011 Vi var på ferie i Danmark når gutten vår var 4 uker, og brukte vel nesten fire timer ned mot Tyskegrensa. Han sov to timer av gangen, og fikk mat imellomtiden. Det var fullstendig uproblematisk, men man bør, som de andre her sier, følge nøye med. Vi har også hørt at dagens bilseter et så gode at ryggen ikke blir utsatt for den samme påkjenningen som den gjorde tidligere.
Gjest Rampunge Skrevet 5. februar 2011 #5 Skrevet 5. februar 2011 Fysioterapeuten på vår helsestasjon sa, skal du kjøre langtur, så kjør langtur. Dvs, feks Oslo - Trondheim. Du trenger ikke stoppe hver halvtime for å "strekke" på babyen, da kommer du aldri frem. En baby overlever en lang kjøretur en gang i blant. Dvs, ta deg gjerne en pause eller to, men 10-15 pauser er unødvendig.
Nybegynner 2009 Skrevet 5. februar 2011 #6 Skrevet 5. februar 2011 Jeg fikk beskjed av fysio at om jeg skulle kjøre Oslo-Stavanger (ca 8 timer) skulle jeg ta to lange gode pauser der jenta mi fikk komme ut av bilstolen og strukket kroppen skikkelig. Så kan ikke se det skulle være noe problem å kjøre i 2 timer!
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2011 #7 Skrevet 6. februar 2011 Ts her! Takk for svar! Ja, da tror jeg det går helt trygt å ha med babyn på en 2 timers bil tur! Har og hørt at bilsetene i dag er såpass gode at det ikke skal være farlig! Men man blir jo litt i "tvil" når helsesøster sier en ting og fysio.t. sier noe annet...! Men pause og sjekke at babyn får oksygen er veldig viktig selvfølgelig
Gjest Rampunge Skrevet 6. februar 2011 #8 Skrevet 6. februar 2011 Kjøp deg et speil. Da har du full oversikt hele tiden! Problemet er bare at i starten ser du gjerne mer på babyen enn på veien;)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå