AnonymBruker Skrevet 5. februar 2011 #1 Skrevet 5. februar 2011 Etter to SA i løpet av 3 mnd så bestemte jeg meg for å ta en tur til gynokologen bare for å sjekke om alt stod bra til der inne. På min årlige sjekk (for ett år siden) så viste det seg at jeg hadde en muskelknute i livmoren. Jeg googlet selvfølgelig om denne muskelknuten for å finne ut om denne kunne ha bidratt til disse SA. Jeg googlet også masse om det kunne være andre årsaker. (dere vet sikkert hvordan det er tipper jeg...selv om vi veeeet at tidlig abort ofte skyldes kromosonfeil så leter vi damer etter andre årsaker i tillegg, sannsynligvis fordi vi vil så gjerne at spiren vokser frem). Gynokologen fant muskelknuten min (den var kjempeliten, bare 0.5cm) og han sa at den kunne vi bare se bort i fra. Alt så fint ut der inne. Han sa også at de aller aller fleste tidlig aborter skyldes kromosonfeil. Han sa også at det på en måte er som å trille terning. Noen får 1'ere flere ganger på rad, noen får 6'ere.. Altså man vet aldri hvilket utslag man får. Plutselig stemmer alt og man føder et friskt barn. Så han sa at det bare var å reise hjem og kaste terningen igjen. Han ba meg også om å ikke lese så altfor mye på nett siden det ofte er slik det vonde og tragisk er mer interessant lesning enn alle solskinns historiene.
Athene Skrevet 5. februar 2011 #2 Skrevet 5. februar 2011 Enig med gynekologen. Jeg har vært prøver en god stund nå. Det værste man kan gjøre er å gå på nett og lete etter alle mulige årsaker og diagnoser. Det finnes mange historier der ute,og ikke alle fakta er like gode. For de aller felste ordner det seg av seg selv etterhvert. En spontanabort skyldes som regel at fosteret ikke er levedyktig, men kan også skyldes forhold i livmoren. I sistnevnte tilfelle tilfelle er det viktig å få riktig oppfølging, det å gå på smell etter smell er tøft i lengden. Ikke alle gynekologer er like gode, de er litt for rakse med å berolige å si at det sikkert ordner seg. (fordi det er regelen for de fleste). Den første gynekologen jeg brukte kjørte bare på med medisiner uten å utelukke ulike årsaker, jeg ble veldig beroliget ved hvert besøk de første gangene, men så viste det seg likevel at det var helt andre årsaker til mine problemer enn det han sa. Så opplever du spontanabort igjen ville jeg absolutt tatt kontakt med en ny gynekolog og fått en second opinion.
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2011 #3 Skrevet 5. februar 2011 Nå kommer det jo også ann på når du spontanaborterte. Var det veldig tidlig så er det en ting. Husk at du kan få utredning for habituell abort etter tre spontanaborter, men da må alle være registrert hos lege.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå