Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kjapt spørsmål: Når man er fast deltidsansatt i staten, og en av de faste vaktene havner på en helligdag (da bedriften har stengt), har man likevel krav på lønn for den dagen? Har problemer med å tolke hovedtariffavtalen... Ansatte som mister en vakt på grunn av helligdag mister jo da også lønn, ufrivillig. Vet at noen bedrifter gir lønn, og at noen ikke gjør det, siden det ikke er lovfestet. Men hva med statlige stillinger? Erfaringer?

Haster litt. :) Blir kjempetakknemlig for svar.

Skrevet

Kontakt fagforeningen din og spør.

Sånn umiddelbart virker det ikke innlysende at du skal få lønn på en dag da folk har fri. Ingen får lønn for å ha fri 1.juledag selv om dagen tilfeldigvis havner på arbeidsdagen deres. Skal du ha lønn på en helligdag må du arbeide denne dagen.

Skrevet

Kontakt fagforeningen din og spør.

Sånn umiddelbart virker det ikke innlysende at du skal få lønn på en dag da folk har fri. Ingen får lønn for å ha fri 1.juledag selv om dagen tilfeldigvis havner på arbeidsdagen deres. Skal du ha lønn på en helligdag må du arbeide denne dagen.

Feil.

Jeg får lønn 1.juledag hvis jeg skulle jobbet denne dagen (altså det er en mandag-fredag)

Jobber for manpower.

Skrevet

Feil.

Jeg får lønn 1.juledag hvis jeg skulle jobbet denne dagen (altså det er en mandag-fredag)

Jobber for manpower.

Det kommer an på type jobb, stilling og avtale. Det beste er å kontakte fagforeningen sin og få et klart svar.

Skrevet

Jeg jobber 100% fast, og har fast lønn. Dvs at min lønn er den samme om det er en måned som er kort (februar), en måned med mange helligdager som eks påske/jul/annet. ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...